Idag åkte jag av hästen. . .

Sv: Idag åkte jag av hästen. . .

nr jag var tidigt i min graviditet ch blev rolig för att göra vissa saker brukade jag tänka såhär:
"om fostret inte är tillräckligt start till att överleva detta, så kan det inte vara ett speciellt starkt foster och jag skulle antagligen förlorat det förr eller senare ändå."

och för att sätta lite perspektiv på din oro och hur skyddat fostret är...
på mitt ultraljud i vecka 18 vägde fostret 211 gram och lårbenet mätte 29 mm. ingen stor sak alltså. å de var den ändå dubbelt så gammal som din lilla!

så jag tror inte att du behöver vara orolig ett endaste dugg för att du trilla av så tidigt, fostret ligger helt skyddat och du kommer inte att förlora det pga av detta.

känns det bra att rida - fortsätt rid och känns det inte bra - strunta i ridningen. det är ju du som ska må bra! mår du bra, så mår den lilla bra!

I det här gänget med pigga ryttare fram till förlossningen i princip så börjar jag undra om det är något fel på mig? Jag är bara i vecka 9, men att säga att jag kan rida som vanligt utan att märka nånting är redan nu lögn. Efter ett ordentligt dressyrpass har jag rätt ont i magen (alltså inte i magmusklerna utan inuti), miagmusklerna orkar inte lika mycket som de brukar, och hela jag blir mycket tröttare. Jag är absolut inte helt opåverkad av graviditeten, som många här verkar vara förutom foglossningar i slutet, utan är trött och orkar betydligt mindre än vad jag brukar, blir lättare andfådd, osv.

Jag kunde inte rida! Fick jätteont överallt så slutade rätt tidigt.

Nej jag känner mer igen mig i din beskrivning än "alla" andras :D

Jooo, fast det är ju ett ordentligt dressyrpass :), jag fixar bra att rida, bortsett från foglossningar då (så jag myrkryper tillbaka till stallet med den förvånade hästen). Däremot så fixar jag inte nedsittningar i trav i början av passet och när jag väl gör det så får hästen gå fasansväckande långsamt. Lätt sits eller rida lätt i galoppen, har suttit i djup sits enstaka gånger i galopp, kortare stunder, men det känns inte jättebehagligt så jag ställer mig upp i lätt sits med jämna mellanrum.

Uteritter och hoppning är inga problem, men ordentliga dressyrpass på en häst med mycket gång som kräver att man verkligen spänner mage och rygg i varje steg - nej, jag kan inte påstå att det känns som vanligt, eller att jag orkar lika mycket som vanligt. Eller att magen känns särskilt kul efteråt.

Jo, exakt. Så du behöver ju inte sluta rida, men kan skippa/minska/korta ned/förändra/fuska dressyrpassen om de inte är behagliga. Skulle jag gjort i alla fall, eller hmm, jag har ju gjort så :p eller snarare, rider bara dressyr när jag rider på ridskola och när det då är dressyr så fuskar jag totalt. Kul att rida ändå :angel: och senast jag red gick det hur bra som helst (hästen alltså, aldrig har han gått så bra och då har jag ridit honom mycket i många år.), extremt långsam trav är inte helt fel :D Och så skrittarbete då!

Men jag rider ju förmodligen på en helt annan nivå än dig, läs mycket lägre. Och dressyr inte så ofta. Så det måste kännas irriterande.

Ni som har problem med ridning..gör det ont eller känns bara konstigt?
funkar det kanske med panodil el liknande så ni kan rida smärt fritt?

Det gör ont (men det märker man mest efteråt, medan man rider är man ju fokuserad på det), och framförallt så orkar jag inte sitta emot så mycket med magen som jag brukar. Panodil tror jag inte hjälper, det är ju mest musklerna som krampar tror jag (inuti och utanpå), så man skulle behöva ta något muskelavslappnande i så fall. Det känns helt enkelt som att det är lite för mycket att hålla fast och hålla in för magen, och den orkar inte riktigt. Plus att ligamenten strular när livmodern växer.

Jo, exakt. Så du behöver ju inte sluta rida, men kan skippa/minska/korta ned/förändra/fuska dressyrpassen om de inte är behagliga. Skulle jag gjort i alla fall, eller hmm, jag har ju gjort så :p eller snarare, rider bara dressyr när jag rider på ridskola och när det då är dressyr så fuskar jag totalt. Kul att rida ändå :angel: och senast jag red gick det hur bra som helst (hästen alltså, aldrig har han gått så bra och då har jag ridit honom mycket i många år.), extremt långsam trav är inte helt fel :D Och så skrittarbete då!

Men jag rider ju förmodligen på en helt annan nivå än dig, läs mycket lägre. Och dressyr inte så ofta. Så det måste kännas irriterande.

Ja, det är extremt irriterande! :mad: Att inte kunna rida som man brukar och ta i ordentligt för att man helt enkelt inte orkar, och för att man är rädd att magen ska krampa ihop (hände för någon vecka sen, jag var tvungen och sitta av och be någon annan ta hästen, det höll i sig kanske 40 minuter, och dagen efter var jag öm i hela magen, som om jag hade toktränat den). Lyxproblem, jag vet, men inte desto mindre irriterande! ;)

jag fick sluta rida när jag var i 6te veckan. ryggen gjorde så extremt ont!!!! det kändes ungefär som att nån stack en kniv i ländryggen på mig. jag kunde inte ens sitta och skritta på långa tyglar.... :crazy:

Ni som har problem med ridning..gör det ont eller känns bara konstigt?
funkar det kanske med panodil el liknande så ni kan rida smärt fritt?

För mig var det fogarna som gjorde ont, och det efteråt! T.om flera månader efter förlossningen.

Med första barnet red jag massor, blev sjukskriven 50% redan i 12 graviditetsveckan pga smärtan från fogarna.
Den här gången red jag inte lika mkt, hästen gick på bete och behandlades. Jobbade heltid till 20e veckan, sen blev jag sjukskriven pga sammandragningar. Nu är jag i v.30 och nu har jag lika ont i fogarna som kring 15e veckan första gången. Så jag har klarat mig mkt bättre när jag hållt mig borta från sadeln.

Det känns mest bara konstigt i magen ibland när jag rider, tex om hästen har stor gång i traven. Gör det ont i magen så skrittar jag en stund, känns det lite i ändan (fogarna?) så ignorerar jag det.. Men det är först när jag sitter av som jag har problem, då får jag gå väldigt långsamt med små steg ett tag om jag ridit hårt (red en underbar unghäst i söndags med gigantiskt steg och hon såg bra förvånad ut när vi myrstegade hem :p).

Annars rider jag bara ridskola just nu, en gång i veckan, det går bra nu. Min underbara favorithästsport är över för säsongen och hästarna jag rider latar sig i hagen i många månader. Hade det varit den tiden på året hade jag gråtit och ylat, för fogarna klarade det inte alls och magen ynkade sig ibland så jag blev rent orolig. Fogproblemen verkar minska med avståndet till jag slutade med det (hoppas i alla fall det är det...).

Ja, det är extremt irriterande! Att inte kunna rida som man brukar och ta i ordentligt för att man helt enkelt inte orkar, och för att man är rädd att magen ska krampa ihop (hände för någon vecka sen, jag var tvungen och sitta av och be någon annan ta hästen, det höll i sig kanske 40 minuter, och dagen efter var jag öm i hela magen, som om jag hade toktränat den). Lyxproblem, jag vet, men inte desto mindre irriterande!

Jo jag förstår egentligen verkligen, se ovan. Hade inte stått ut med att inte kunna rida fullt om det hade varit sommar!

Själv tyckte jag att skritten mjukade upp mig.

SOM JAG SAKNAR ATT RIDA!!! :devil:

Dumma er som rider lika glatt som förut! FY ER!

;)

Jag har haft problem med foglossningar i ca en månad nu, jag är i v.14. I söndags tävlade jag för sista gången, vi tävlar i distans. Efter 5 mil och en avramling kunde jag knappt gå efteråt. Så det är tur att det är slut på säsongen nu. Annars gör det inte mer ont de dagar jag ridit än om jag inte ridit. Jag får nästan mer ont av stallarbetet och dammsugning hemma :p

På mig sitter det onda i ländryggen och ner mot svanskotan och skinkorna, jag har prövat alvedon och vetekudde men inget av det har tyvärr hjälpt mig.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara smärtan...Det känns som knivhugg när jag tar för långa steg, ska vända mig i sängen på natten eller hoppa i och ur bilen.

Jag har haft ont i länden och i sittbenen, men efter feldenkraisbehandling är jag pigg som en mört. ;) Iom ändrad hållning håller musklerna på baksidan av kroppen mkt mer emot, vilket gör ont.

Kan bara rekommendera det å det varmaste. T o m sambon, som är svårt skeptisk, insåg vilken skillnad det blev. Han körde mig dit - hade så ont att jag inte ens kunde köra - och sen kunde jag springa upp och ner för trappan när jag kom hem.

Jag har haft ont i länden och i sittbenen, men efter feldenkraisbehandling är jag pigg som en mört. ;) Iom ändrad hållning håller musklerna på baksidan av kroppen mkt mer emot, vilket gör ont.

Kan bara rekommendera det å det varmaste. T o m sambon, som är svårt skeptisk, insåg vilken skillnad det blev. Han körde mig dit - hade så ont att jag inte ens kunde köra - och sen kunde jag springa upp och ner för trappan när jag kom hem.

Vad är detta feldenkraisbehandling för någonting? Berätta mer :)

Det där låter ju bara för bra att vara sant!! :)

*googlar feldenkraisare i närheten*

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 868
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka