Idag åkte jag av hästen. . .

N

nybakad__

Jag vill inte ha någon predikan om att det är dumt eller korkat att rida när man är gravid.

Jag vill nog mest bara veta hur pass skyddat fostret ligger. Jag är troligen mellan vecka 9 och 11.

Det är så himla typiskt. Behöver nog lite pepp med tror jag. Jag har inte åkt av min häst på över 2 år. Idag när jag skulle hoppa upp från pallen så gick hästen iväg. Han brukar i princip alltid gå iväg, men idag gick han iväg fortare än vanligt och jag hann inte hålla in honom. Jag tappar lite balans samtidigt som jag ska sätta mig i sadeln, missar sadeln och sätter mig bakom (!!) den. Hästen blev såklart mycket rädd, for iväg, jag åkte i backen med en smäll, slog i huvudet och höften.

Sambon var med mig i stallet för en gångs skull och skulle vara snäll och hjälpa mig med mockningen eftersom jag har stora problem med ischias för stunden. han blev såklart jätterädd i mitt tillstånd och tyckte att jag genast skulle sluta rida under hela graviditeten.
Han sa det mest i stundens hetta, men jag blev mycket ledsen - även om jag självklart har full förståelse för det han säger. Jag hade gärna hållit upp med ridningen under graviditeten, just för att slippa sådant här. Men det går ju för fasen inte att uppbringa en medryttare (detta är ingen annons!).

Just nu är jag hemma och har ont. sambon har frågat mig tusen gånger om jag känner något i magen etc. men det gör jag inte, känns precis som innan.

Usch ja, så hemskt när sådant här händer. Jag mår ganska dåligt. Sambon fick mycket dåligt samvete över sitt uppträdande (även om han inte behövde ha det - herre gud, alla reagerar vi olika när vi blir rädda). Han sa sedan att jag självklart fick fortsätta rida, om jag lovade att ta det lugnt.
Men jag vet inte, vill ju självklart fortsätta rida så länge det bara går. Känner att det fungerar så himla bra trots ischias..

Hur ställer ni er till ridning och graviditet? Min häst är en ganska lugn och snäll häst, men med en mycket speciell typ av humor och ibland får sina ryck. Det som skedde idag var helt och hållet mitt fel och jag förstår att han reagerade som han gjorde. Vi har hängt ihop i många år nu och känner varandra mycket väl, alltså ingen grön häst, ingen unghäst eller världens buse.

Detta blev långt med mycket svammel, ber om ursäkt över det. Hoppas ni har något vettig och konstruktivt att säga. Och ge mig lite pepp.....!

Sv: Idag åkte jag av hästen. . .

Fostret ligger väldigt bra skyddat.

Så länge det känns bra kan du rida när du är gravid. Känns det osäkert så låt bli, gör det ont så låt bli.

Bebisen är väl skyddad, det är väl mer längre fram i graviditeten när huvudet börjar tränga ner i bäckenet det är värre att trilla för då kan bebisen slå i huvudet i mammas bäcken!

Jag red mitt hoppiga fullblodssto som inte är 100% ute hela graviditeten i princip. Ordentligt fram till v.25 eller något sånt sen började det göra ont, så gick hon på bete och sen åkte jag häst. Red/Åkte sista gången 2 veckor innan förlossningen.
Balansen försämras ju så jag löste de med att 9/10 ggr leda henne vid fram och avskrittning och sätta på henne en martingal som jag kunde "hugga tag i".

Åkte av 3 gånger. Men kände mig aldrig orolig för bebisen i magen eftersom jag aldrig fick ont och de 2 sista gångerna kunde känna fosterrörelser som vanligt.

Fostret ligger väldigt bra skyddat.

Så länge det känns bra kan du rida när du är gravid. Känns det osäkert så låt bli, gör det ont så låt bli.

Tack, det känns skönt att höra! Vet ju att du vet vad du pratar om =)
Osäkert känns det inte, inte än i alla fall. Han är en relativt stabil häst, det som skedde idag var ju helt mitt fel. Hade han gjort det bara sådär utan att jag vetat orsaken, så hade jag nog blivit mycket osäker på mitt fortsatta ridande.

Bebisen är väl skyddad, det är väl mer längre fram i graviditeten när huvudet börjar tränga ner i bäckenet det är värre att trilla för då kan bebisen slå i huvudet i mammas bäcken!

Jag red mitt hoppiga fullblodssto som inte är 100% ute hela graviditeten i princip. Ordentligt fram till v.25 eller något sånt sen började det göra ont, så gick hon på bete och sen åkte jag häst. Red/Åkte sista gången 2 veckor innan förlossningen.
Balansen försämras ju så jag löste de med att 9/10 ggr leda henne vid fram och avskrittning och sätta på henne en martingal som jag kunde "hugga tag i".

Åkte av 3 gånger. Men kände mig aldrig orolig för bebisen i magen eftersom jag aldrig fick ont och de 2 sista gångerna kunde känna fosterrörelser som vanligt.

Då finns det hopp för mig att fortsätta rida då! Känns hemskt, men jag blir lättad över att andra har trillat av under graviditet och att det har gått bra. Misstolka mig rätt!! Vill ju inte att någon ska trilla av, speciellt inte vid en graviditet, men glad att det, iaf för dig, har gått bra alla gånger.

När jag kollade på typ riskgraviditeter eller något på någon faktakanal så undersöktes en mamma med tvillingar, då mätte den läkaren hur mkt fostervatten det var mellan barnens huvud - livmoderväggen för att se någonting *jag minns inte vad* men han berättade i alla fall att fostret ligger skyddat av 5 cm fostervatten runt kroppen, jag minns inte kring vilken vecka det var. Men sen minskar det ju mot slutet.

För mig kändes de lika självklart att sätta mig på hästryggen som att sätta mig bakom ratten på bilen.
Man passerar ett djur var 5e sekund man kör bil som är inom en radie av typ 300m (allt från då små ekorrar till älgar..) man vet aldrig om man får punka eller bilen man möter körs av en aspackad.

Jag körde gärna inte ens bil på slutet, tanken av min stora mage pressad mellan en airbag och ratten :crazy:

Senast ändrad:

Bebben ligger väl skyddad! Jag blev avkastad då jag var i v 6-7, inte ramlat av på säkert ett år innan. Allt gick bra och dotterna är drygt 3 år nu. Som jag förtstått det så ligger fostret så skyddat att det brukar gå bra.

pemi

Ja jag tror nog att det kommer gå bra, trots gårdagens ofrivilliga avsittning. Känner en molande träningsvärk (typ..) i magen. Men så har det känts tidigare också under graviditeten men inte nu på någon vecka förrän idag. Men det borde väl inte vara något?

Har en tidigare whiplashskada i nacken och jag landade som sagt lite på huvudet igår. Nacken värken groteskt mycket idag. Jag hoppas så att min skada inte har förvärrats på något sätt nu tack vare detta, för det orkar jag aldrig gå igenom. Borde man åkt in och kollat igenom kroppen och nacken egentligen? Men det skulle man väl gjort igår i så fall?

Jag trillade av i femte månaden och fick åka ambulans... :o

När jag slutligen hamnade på gynakuten sa först sköterskan som mötte oss att under alla sina år hade hon inte varit med om att en gravid mist fostret om inte mamman själv blivit väldigt allvarligt skadad, och att fostret var väl skyddat. Sen visade det sig ju på ultraljudet också att pyret mådde finemang.

Men jag slutade rida, för några revben rök.

Hmm kändes det inte lite väl riskabelt att rida och ramla av såpass mycket och så set som 2 veckor innan förlossningen?

Alltså jag tänker bara på hur jag tänker och hur dåligt man hade mått om nåt faktiskt hade hänt? Då man är medveten om att man har en opålitlig häst.

Jag åkte häst sista gången 2 veckor innan förlossningen, ramla av gjorde jag på vårkanten innan hon gick ut på bete.

förtsätt att rida du! man kan inte sluta upp med det man brukar göra och gillar för att man är gravid. jag är i vecka 25, rider precis som innan varje dag både min tävlings häst och häst under inridning.
Jag har tänkt rida hela graviditeten och ínte ha något uppehåll alls då tävlings sässongen sätts igång snart efter att jag fått barn.
tror att många är för försiktiga i onödan. jag har inte ändrat något alls sen jag blev gravid och ser ingen anledning till att göra det... jag har stall med 11 hästar hemma, det skulle inte fungera att sätta sig på ändan o oroa för att man är med barn.
rid på.

förtsätt att rida du! man kan inte sluta upp med det man brukar göra och gillar för att man är gravid. jag är i vecka 25, rider precis som innan varje dag både min tävlings häst och häst under inridning.
Jag har tänkt rida hela graviditeten och ínte ha något uppehåll alls då tävlings sässongen sätts igång snart efter att jag fått barn.
tror att många är för försiktiga i onödan. jag har inte ändrat något alls sen jag blev gravid och ser ingen anledning till att göra det... jag har stall med 11 hästar hemma, det skulle inte fungera att sätta sig på ändan o oroa för att man är med barn.
rid på.

Nyfiken... Hur vet man att man är för försiktig i onödan? Jag ser inget fel med att sluta rida när man är gravid. Det kan gå bra, det kan gå illa.

Jag tror att Tarantino menar att man är försiktig trots att det inte har nån inverkan.
Försiktigheten är alltså för ens egen skull mer än bebisen i magen för den klarar det mesta så att säga.

TS:
För egen del är jag i vecka 25. Jag rider min galna treåring fortfarande. Det tycker många är jättedumt av mig. Men min barnmorska säger att jag med gott samvete ska göra allt som känns bra inklusive rida. Jag tror också att man känner när det inte går längre. För en som inte rider annars så är det kanske inget man börjar med som gravid heller. Precis som att jag förmodligen inte kommer börja med off road-cykling precis nu, eller något annat jag är ovan att göra.

Att andra har åsikter om ens ridning verkar man få stå ut med, men jag väljer att lyssna på dem som vet bättre i det fallet, än de som bara "tycker för att de tror de vet".

Summa: gör det som känns bäst, men undvik att bryta revben som jacko gjorde, det gör så himla onödigt ont. :)

Jag tror att Tarantino menar att man är försiktig trots att det inte har nån inverkan.
Försiktigheten är alltså för ens egen skull mer än bebisen i magen för den klarar det mesta så att säga.

TS:
För egen del är jag i vecka 25. Jag rider min galna treåring fortfarande. Det tycker många är jättedumt av mig. Men min barnmorska säger att jag med gott samvete ska göra allt som känns bra inklusive rida. Jag tror också att man känner när det inte går längre. För en som inte rider annars så är det kanske inget man börjar med som gravid heller. Precis som att jag förmodligen inte kommer börja med off road-cykling precis nu, eller något annat jag är ovan att göra.

Att andra har åsikter om ens ridning verkar man få stå ut med, men jag väljer att lyssna på dem som vet bättre i det fallet, än de som bara "tycker för att de tror de vet".

Summa: gör det som känns bäst, men undvik att bryta revben som jacko gjorde, det gör så himla onödigt ont. :)

Aaa! Men med hästar kan man inte vara nog försiktig :)

Fostret är bra skyddat. Jag åkte av i v 20. Men man ska ju vara försiktig;)

det jag menar är att oroa sig och bli väldigt försiktig...att sluta med massa saker som ex ridning som man gjorde innan ör att man är gravid är att vara onödigt försiktig enligt mig..ska du hålla på med hästar kan du inte gå runt och vara försiktig och försöka undvika en olycka..då kommer olyckan att komma.
du kan inte förutse allt och du kan skada dig på tusen olika saker i vardagen.

det jag menar är att oroa sig och bli väldigt försiktig...att sluta med massa saker som ex ridning som man gjorde innan ör att man är gravid är att vara onödigt försiktig enligt mig..ska du hålla på med hästar kan du inte gå runt och vara försiktig och försöka undvika en olycka..då kommer olyckan att komma.
du kan inte förutse allt och du kan skada dig på tusen olika saker i vardagen.

Nej det är sant såklart :)

Jag slutade för att jag inte kunde gå efter att jag hade ridit. Höfterna strejkade...

I det här gänget med pigga ryttare fram till förlossningen i princip så börjar jag undra om det är något fel på mig? Jag är bara i vecka 9, men att säga att jag kan rida som vanligt utan att märka nånting är redan nu lögn. Efter ett ordentligt dressyrpass har jag rätt ont i magen (alltså inte i magmusklerna utan inuti), miagmusklerna orkar inte lika mycket som de brukar, och hela jag blir mycket tröttare. Jag är absolut inte helt opåverkad av graviditeten, som många här verkar vara förutom foglossningar i slutet, utan är trött och orkar betydligt mindre än vad jag brukar, blir lättare andfådd, osv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 868
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka