ID-kontrollant och chipmärkare

Ramona

Trådstartare
Vad är det för utbildning för ID-kontrollanter och chipmärkare? Är det bara en kurs som SH arrangerar eller vad är det för utbildning?

Anses det vara ett extraarbete eller finns det personer som jobbar heltid som ID-kontrollanter och chipmärkare?

Berätta allt ni kan!

Sv: ID-kontrollant och chipmärkare

Jag är ID-kontrollant och chipmärkare.
För fem år sedan gick jag en ID-kontrollant kurs.
Sedan höll jag på i tre år och ID-kollade men kände att jag ville nog lära mig att chippa också. När jag då ringde till SH för att anmäla mig till chipmärkarkurs så fick jag reda på att jag måste ha en färgkurs först. "Jaha, då vill jag anmäla mig till en sådan då" sa jag.
Men så lätt var det inte!
SH höll inga färgkurser blev svaret. Istället fick man själv kontakta olika rasföreningar för att kolla om de hade färgkurser. Jag lyckades ordna så jag kom med genom Shetland Syd (är själv halvblodsägare).
När den var klar så blev nästa steg att försöka komma med på en chipmärkarkurs. Men det fanns inte heller några som SH skulle ordna då. Så småningom ordnade Shetland Syd en chipmärkarkurs för de som hade gått färgkursen så det löste sig till sist. Men vägen dit var lång och krånglig.

Alla kurserna tog en dag vardera i anspråk.
I början var man lite nervös när man skulle börja chippa, speciellt om hästen var lite orolig. Men med tiden har man fått större vana och nu går det mer på rutin.

A

Glömde....

Vet inte om det finns folk som jobbar heltid med detta men jag skulle i alla fall inte kunna överleva på det. Det blir ju högtryck t.ex när alla föl ska chippas men det finns också ganska många chipmärkare.

Det finns visserligen rekommendationer om pris men prissättningen är fri vilket gör att priset kan variera ganska mycket.

A

Det verkar ganska så krångligt att få till alla kurser.

Men kollar man på SHs hemsida så står det vissa som är godkända och vissa som inte är godkända. Vad är skillnaden? Har vissa gått kurs och andra inte?

Det verkar ganska så krångligt att få till alla kurser.

Men kollar man på SHs hemsida så står det vissa som är godkända och vissa som inte är godkända. Vad är skillnaden? Har vissa gått kurs och andra inte?

De som ej är godkända har ej gått färgkursen och får alltså inte göra ID-kontroll på alla raser.
Alla SH's godkända ID-kontrollanter får göra ID-kontroll på alla raser UTOM varmblodiga travare och engelska fullblod, eftersom de har sina egna och ej godkänner SH's.
I regel är det veterinärer STC och SGC godkänner bara och många veterinär har EJ färgkursen. Så STC och SGC biter sig själv i svansen....För det finns ju inte precis så många knepiga färger på Varmbl. travare och eng. fullblod!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 640
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 651
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar