Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Enligt hingstkatalogen från -73 stod Zaran hos Nils Erik Hansson, Hägelåkra, Målilla, det året.

Och så pass mycket vet jag om geografi att det ligger i Småland;)
Zaran stog hos Nils-Erik Hansson under några år, mina föräldrar har avkommor födda -74, och -75, och jag hade ett sto e Zaran u UtaskaX e UthosX(ungerskt anglosto) född -75, alla hästar jag har sett efter Zaran har varit snälla okomplicerade hästar, inga större stjärnor kanske men jättetrevliga kompisar. Efter Zaran kom Indus till Nils-Erik Hansson, och Nils-Erik var mkt duktig hingsthållare, Indus betäckte över 100 ston naturligt/år och hade under några år högst % levande föl bland Flyingehingstarna. :banana::banana::banana:

ps. Det behövs en ny Toreador i svensk halvblodsavel ds.

Det stämmer, har ett svagt minne av Cassandra... Pelle hade många Ladys... Kommer du t.ex ihåg Lady Gull?
Peggy kommer jag ihåg! Kommer ihåg många hästar på det stället... Det var sååå länge sen.. *Nostalgisk*

Han dog för en tio-femton år sen. Tiden går så fort numera;)
Något barn eller annan släkting tog över, men jag vet inte hur det är där nu.

Ja jag förstod att han måste gått bort för många år sedan. Stallet fanns kvar förra året men det verkade inte vara någon större aktivitet där.

Familjen Boethius använde Piquer i avel.

Minns att jag skrev om familjen och deras avel i en korsningsponnytråd som försvann när Buke kraschade (2006?).
Boethius var i alla förtjusta i Piquer och Lyrhanga xx, och Lyrhangas son Gry (u. russtoet Lilla My 491).
Gry hade tre halvsyskon som var e Piquer. Plus att han betäckte sin egen mamma, vilket resulterade i Mannagryn.

Boethius använde även Simsalabim (f.1965 e Coed Coch Barwn RW 2 u Glascoed Onyx SPR 263/49 e Irex ox).

Berätta gärna mer om Simsalabim (godkänd?) och Lyrhanga xx.

Familjen Boethius använde Piquer i avel.

Minns att jag skrev om familjen och deras avel i en korsningsponnytråd som försvann när Buke kraschade (2006?).
Boethius var i alla förtjusta i Piquer och Lyrhanga xx, och Lyrhangas son Gry (u. russtoet Lilla My 491).
Gry hade tre halvsyskon som var e Piquer. Plus att han betäckte sin egen mamma, vilket resulterade i Mannagryn.

Boethius använde även Simsalabim (f.1965 e Coed Coch Barwn RW 2 u Glascoed Onyx SPR 263/49 e Irex ox).

Har för mig att Mannagryn hade ett hel/halvsyskon som hette Mardröm?

Det var nog samma Darling som stod på Lammhults RK i början av 90-talet.
Där fanns flera hästar efter Gandalf Grå: April, Samba, Curacao, Charabang.

April stod i Sävsjö samtidigt som Darling. Mörkbrun och lite mindre än Darling som jag minns henne.

Jag hade en annan favorithäst som eventuellt kom från en småländsk uppfödare som födde upp skäckar efter en hingst som hette Orlando. Min favorit var dock inte efter denna hingst. Det är möjligt att han inte kom från uppfödaren heller utan att jag bara förutsatt det eftersom han var skäck.

Nå, hästen var född 1975 och hette Moonlight. Halvblodskorsning av något slag. Såhär i efterhand har jag insett att han måste varit gulsvart eller mörkt gulbrun skäck. Han hade resultat i hoppning och trots att han hos oss stod med stam okänd hittade jag i någon katalog en häst med samma namn, färg (fast det stod nog bara skäck) och födelseår som var efter en hingst som hette Haddock.

Vet någon något om vem denne Haddock kan ha varit? Han måste alltså varit verksam på 70-talet.

Nej, Simsalabim var korsning mellan welsh-arab, så han kunde aldrig bli godkänd. Dessutom hade han för kort stam. Mormors mor var en welsh utan känd stam.

Jag känner bara till 5 avkommor:
Michaela f.1969 u.Sofie SPR 861/49 (russ)
Mockasin f.1971 u.Lilla My 491 (russ)
Jocoma f.1968 u.Madicken (i sin tur e.Piquer u.Lilla My 491)
Pinna På f.? u.Pi SPR 463/58 (russ e.Nils Dacke 94 u.Lilla My 491)
Pyssling f.? u.Pi

Simsalabim var döpt till Wärnanäs Oden, men var även känd under namnet Wärnanäs Simsalabim.

Inte vad jag vet. Här är hans syskon med samma mamma (Lilla My 491 då:)):

1956 s sv e Prick 123 (russ) – Lyra
1958 s sv, stj, vtvbf e Nils Dacke 94 (russ) – Pi SPR 463/58
1962 h sv, stj e Piccolo SPR 134/56 – Mynt
1963 h br, snp, vtvbf e Lyrhanga xx – Gry SPR 2130/63
1964 s brskm e Piquer – Madicken SPR 3193/64
1966 s brskm e Piquer – Mynta SPR 3197/66
1967 h br, bls, snp e Gry (se ovan) – Mannagryn
1971 h brskm e Simsalabim 1504/65 – Mockasin
1972 h skm e Piquer – Pepps

Gry vet jag levde åtminstone tills han var 33 år! Var en artikel om honom då i Ridsport.
Mynt tävlade i hoppning och tävlade mot stora hästar, han var väl 130 cm hög - enligt Ridsport då.
Madicken har jag klappat på.;)

De avkommor till Gry som jag känner till:
Mia Pia f.1967 u.Mittiprick (vet ej något om henne)
Grynet f.1967 u.Marie SPR 1499/62 (russ, u.Sofie 861/49)
Mannagryn (se inlägg ovan)
Mumma f.1967 u.Wilma (nordsvensk)

Men det kan ju finnas en Mardröm någonstans. Jag vet ju inte hur mycket Boethius avlade på Gry.

Hej! Jag har ett sto efter Amigo . En hingst som stått i Hörby .Är det någon annan som har en avkomma efter honom vore kul om du skrev något om din häst.

Läste på denna sidan att han fått avkommer med humör. Går
Hoppning, fälttävlan . Viveka Nilsson var ägare .

Någon som har koll på vem Toscamoons morfar Flox var?
Det fanns en Flox född 1973 e Emir u Ixora e Immer som gick svår dressyr och som jag har för mig var hingst. Någon som vet om jag är på rätt spår?

Det stämmer, har ett svagt minne av Cassandra... Pelle hade många Ladys... Kommer du t.ex ihåg Lady Gull?
Peggy kommer jag ihåg! Kommer ihåg många hästar på det stället... Det var sååå länge sen.. *Nostalgisk*

Lady Gull känner jag igen mn kan inte helt få minnesbild av... Ja, nostalgisk blir man. En del härstamningar därifrån minns jag i huvudet:
Peggy (Smulan) e Pysen III u Sabina (hade mer men minns ej i huvudet), russ.
Freja (Tolly) e Danilio u Trollmor
Tja, det var nog de enda just nu. Och dessa kan vara helt fel men minns att jag nog forskade lite på Peggys stam och hittade ne hel del.

Amber f.1983 fux e.Indus 530 u.Compromiss 14374 e.German 490, tillhörig stofamilj (23), blev 1986 pappa till Amie u.Cherie 18366.

Amie och mamma Cherie ägdes/ägs av familjen Tryding, Amie lånades ut/hyrdes ut till Södertälje ridskola där flera av Cheries och Amies föl senare har blivit lektionshästar.
Vad jag minns köptes Cherie till min ridskola, där ingen visste att hon var dräktig och nedkom så smångom med Amie. Det var då Tryding köpte dem. Att Amber var pappa har man lyckats klura ut senare.

Här återkommer vi igen till det småländska! Tuscamoon har Zaran i sin stam. Eftersom jag vet en hel del om den skäcklinjen, och har aldrig hört att det skulle vara *din* Flox som skulle vara morfar tror jag att det är en annan Flox, nämligen en hingst som hade stammen e Sombrero u Obs e Orlando, född-76-77.Obs ägare var en mkt speciell dam som jag träffade en hel del på tävlingar i ungdomen, och har följt hennes bravader inom skäckaveln under alla år.

Baron f.? e.Chick 413 u.Pikanthe 7094 e.Polarstern 319 - bör vara född 1967, isabell.
Blev i alla fall pappa till Victoria, som har en intressant stam i sig: u.Nita (korsning f.1956) e.Pimpernell 335 (halvblod) u.Nollan (f.1951) e.Hans (russ) u.Nanette 4104 osv

Och javisst är Nanette 4104 mamma till Nanette 7893 som nämns i mitt inlägg om Elias ox.;)
Den gemensamma nämnaren är Philip Lindstedt (och i viss mån Aaby-Ericsson).

Jag vet att Toscamoons pappa Moondancer var e Oj-Oj ( e Kavalkad u Obs e Orlando) u Mimosa e Jonglör (e Zaran) - Orlando.
Har Toscamoon Obs även på mödernet?

Sticker emellan med lite Piquer-ungar.;)

Narr f.1964 u.Sofie SPR 861/49
Krumelur f.1965 u.samma som ovan
Matilda f.1966 u.samma som ovan

Madicken f.1964 u.Lilla My 491
Mynta f.1966 u.samma som ovan
Pepps f.1972 u.samma som ovan

Piller f.1964 u.Pi SPR 463/58
Minsann f.1966 u.samma som ovan

Pickwick f.1966 u.Wilma

Är de jag har i ponnyväg i alla fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok