Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor
I denna tråd borde Gandalf Grå nämnas tycker jag. Halvblodshingst född 73 (om jag minna rätt) e) Pegasus (tror jag) hans stam har jag hemma någonstans,
Han fanns på Vedbände gård utanför Vetlanda. Inte så hög, 158 cm, och med lite begränsade gångarter, men vilken härlig och mångsidig häst. Otroligt väluppfostrad och trevlig. Han reds i dressyr, kunde alla rörelser på marken. Han var den häst jag fick känna piaff och passage på första gången på. Han hoppade bra. kördes. reds western, (vi provade trailbanor med honom) var med på uppvisningar och gick i parader. Han var även vältränad från marken och jag minns hur imponerade vi blev när ägaren visade hur han kunde gå, stanna, rygga, växla mellan skritt, trav och halter genom att gå brevid hästen. Gandalf gick som en andra skugga på husse. Detta var tidig 80tal och alltså innan vi ens hade hört talas om NH. Vacker var han också med sin kopparglänsande isabellfärg och långa gräddvita man. Han betäckte många ston av alla möjliga raser. Det finns säkert en och annan som har en avkomma efter honom ännu.