Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Vet du om det finns någon hingst efter Pegasus som betäckt på senare år?

Förresten, har ASVH lagt ner sin sökdatabas?

Jag har inte hört talas om någon. Han togs ju ur avel 1984 (p g a hjärtfel om jag inte minns fel) så det kan inte finnas många avkommor efter honom kvar i avel.

Databasen håller på att uppgraderas.

Han har fått många trevliga avkommor. Naturligtvis har han fått väldigt blandade ston, men han har gott rykte. Tror nämnden tyckte han hade bra allround-resultat men inte tillräckliga topp-resultat, plus var i minsta laget (ca 161)

Nej, jag är inte från Happis, men åkte dit rätt mycket på helgerna och hyrde häst hos Pelle. Jag har rätt mycket släkt där och i Torneå :D

Jag kommer väl ihåg Salut och Lady L och Senjorita. Salut och Lady var fuxar, Senjorita var svart. Försöker komma på någon avkomma, Salamander tror jag en u Senjorita hette... . Jag vet ju iofs vem som köpte Lady, kanske borde försöka få tag på henne? Jag är rätt säker på att hon fick ett stoföl då hon hade henne....
Vore kul att veta vad som hände med avkommorna? Blev alla kvar i Haparanda-trakten?
Vad hade Salut för bakgrund och möderne egentligen? Någon som har koll?
Gud så nostalgisk man blir...

Jag red också mycket hos Pelle men slutade nog i samma veva som Salut började betäcka tror jag. Senjorita kan jag inte minnas riktigt och har inget minne av att någon gång ha hört Saluts härstamning. Men var det inte så att den stickelhåriga fuxen Nicklas var en av Pelles egna uppfödningar men just nu minns jag inte efter vilka föräldrar. Minns när jag var ganska så liten att det fanns ett skäcksto som hade ett skäckföl som hette Rimi, och hette kanske mamman något med Lady? Brukar minnas bådas namn men inte nu. Har dock för mig att samtidigt med Salut kom en till hingst till stallet men att Pelle lät kastrera den.

Vet inte vad som hände med alla hästar efter Pelles död, då hade jag inte ridit där på flera år. Jag red länge lilla fuxrusset Peggy.

Kul med någon annan som känner till dessa hästar!

Är det någon som vet något om Liszts avkommor? Han är efter Chapman - Ceylon. Jag har ett sto efter honom och ett sto finns i Piteå, men det ska finnas fler. Någon som vet?

Jag vet att ett sto jag kände som föl fick en avkomma efter honom. Minns ej hennes namn men hon var Marocco - Marino.
Jag har också stått i samma stall som en avkomma till honom, men minns inte hästens namn eller resten av stammen.

Skulle vara intressant att veta temperamentet på de andra avkommorna. Den som du stått i samma stall som är Miranda. Skulle vilja betäcka henne men eftersom Liszt är ganska vass och Miranda inte är mycket bättre vet jag inte om jag vågar. Hon har Le Mexico som morfar. Har du något hingstförslag?

Då vet jag vem du är:)

Minns inte vilken som är hennes största talang (tror inte att jag såg henne riden, vi hade ju inget ridhus då...), hopp eller dressyr?

Om temperament är det allra viktigaste rekommenderar jag någon av Felicianos söner. Jag betäckte ju mitt sto med honom och fick en avkomma som blev snäll, positiv, samarbetsvillig, lugn men ändå framåt. Dock är det blodet kanske lite för tungt och lågställt för ditt sto?

Hon har gått fälttävlan. Hon rör sig bra och jag vill ha en dressyrhäst för meningen är i så fall att behålla fölet. Uppfödaren rekomenderade Chequille Z men han står ju i Tyskland så det verkar lite besvärligt.

Hoppar in och frågar lite efter lite ponnyer...
Undrar om någon känner till avkommor till ponnyhingsten Higgins F: 1966 gulbrun E: Roundstone Chief U: Ilbaccio UE: Russhingst UU: Claudia (F: 1957 äg syskonen Björklund, Stavsjöbruk)
UUE: Scotland Mac ( Shetland) UUU: Circa ( Halvblod).
Higgins stog på Stall Granboda, Strängnäs. Han var hingst i 10 år och betäckte från 1968.
Han fick 3 avkommor med halvblodet Juanita E: Juan U: Bambina
1969 s isabell
1970 h Fux Carlito ( äg fam Lamprecht)
1971 s Fux
Men som sagt han betäckte en del andra ston också.

I denna tråd borde Gandalf Grå nämnas tycker jag. Halvblodshingst född 73 (om jag minna rätt) e) Pegasus (tror jag) hans stam har jag hemma någonstans,
Han fanns på Vedbände gård utanför Vetlanda. Inte så hög, 158 cm, och med lite begränsade gångarter, men vilken härlig och mångsidig häst. Otroligt väluppfostrad och trevlig. Han reds i dressyr, kunde alla rörelser på marken. Han var den häst jag fick känna piaff och passage på första gången på. Han hoppade bra. kördes. reds western, (vi provade trailbanor med honom) var med på uppvisningar och gick i parader. Han var även vältränad från marken och jag minns hur imponerade vi blev när ägaren visade hur han kunde gå, stanna, rygga, växla mellan skritt, trav och halter genom att gå brevid hästen. Gandalf gick som en andra skugga på husse. Detta var tidig 80tal och alltså innan vi ens hade hört talas om NH. Vacker var han också med sin kopparglänsande isabellfärg och långa gräddvita man. Han betäckte många ston av alla möjliga raser. Det finns säkert en och annan som har en avkomma efter honom ännu.

Jag skulle lägga till Piquer. E: Pimpernell U: Carmen. Anvädes i ponnyavel på 60/70 - tal.

Den tråden har jag läst och skrivit i. Han var en pärla den vackre Gandalf.

Jag har för mig att Piquers mamma var helsyster till Suliman 446?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka