Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

En av min ungdoms favorithästar var efter Gandalf Grå. Hon hette Bonita, var fux (stj, str och ngn vit fot tror jag), född 1980 och ue Zarahn (stavning?). Vet ej vad modern hett. Bonita kom till Sävsjö ridskola från uppfödaren vid fyra års ålder och blev sedan kvar. Jag vet inte när hon dog, men tyvärr råkade hon ut för en skada och blev inte så gammal.

En JÄTTEBUSSIG, schysst, personlig häst på ca 158 cm. Lätt i typen.

Hon hade även en isabellfärgad, något yngre helsyster som stod på ridskolan ett tag. Denna häst hette Darling. Henne hade jag inget direkt förhållande till. Jag flyttade från Sävsjö 1986-87.

Har lagt in ponnyn jag sökte på Allbreedpedigree, det kom då upp ett alternativ till Circa ( halvblodstoet som var mormors mor) till Higgins.
Görel eller någon halvblodskännare, vet ni nåt om denna Circa F: 1952 E: Magnet Kyff U: Cirocco UE: Daladier xx.
Hon skulle kunna vara den som 1957 får Claudia E: Shettisen Scotland Mac( äg W lilliehöök, Gnesta)
Finns hon med i någon stambok eller om hon fanns i trakten Gnesta /Strängnäs.

Cirka 6463 var u Cirocco 5372 och fick enligt stamboken svarta stoföl e ponnyhingst 1958 och 1961. Hon stod då i Björnlunda. Jag är så dålig på geografi:o så jag vet inte om det ligger nära Gnesta eller Strängnäs. Att födelseåret inte stämmer med dina uppgifter behöver inte betyda att det inte är rätt, jag har sett språngsedeln på andra hästar e icke godkänd hingst som fått fel födelseår i stamboken.

Enligt hingstkatalogen från -73 stod Zaran hos Nils Erik Hansson, Hägelåkra, Målilla, det året.

Och så pass mycket vet jag om geografi att det ligger i Småland;)

Helt korrekt, ja!:D Tack för att du kollade upp det! Det förklarar förekomsten av ett antal Zaran-hästar i mina hemtrakter.

Jag hade faktiskt ingen aning om att han stått på station utan trodde att han bara stått hos ägarna i Uppsalatrakten. Har sett flera avkommor här norr om Stockholm;)

Jo, jag blev lite konfunderad också eftersom jag inte sett någon annan station än ägarnas när jag kikat i mina hingstkalendrar (har dock inga av de "privat-kalendrarna" från 70-talet).

Tack Görel, såg att när jag la in Higgins , så fyllde jag inte i nåt om Circa eftersom jag ej visste om det var hon som redan fanns född 1952 ( misstänkte det).
Men såg då att det blivit ifyllt att Circa skulle vara född 1947, det är inget jag skrev. Måste försöka radera det.
Och då stämmer det nog bra med den Circa U: Cirocco som fött föl E: ponnyhingst de åren.
Undra om det var Shettisen Scotland Mac som var far till båda.
Tittar nu i mina papper med den info jag fått fram tidigare, så ägdes Claudia av syskonen Björklund ( pappan känd tv profil 60-70 tal) .
Jag tittade precis i kartan och Björnlunda ligger utanför Gnesta så det är nog BINGO.
Jag är så nyfiken att komma framåt i tiden på dessa korsningar, Halvblod/ Shetland Claudia som betäcks med ett Russ vars avkomma betäcks med Conemara och resulterar i Higgins som sen bla betäcker Halvblod igen och får åtminstone två stoföl.
Finns någon levande ättling kvar???

Nu har jag fyllt i Circas stam enligt stamboken och lagt in de två stoavkommor jag kan hitta namn och far till. Stammen kan du redan se men avkommorna brukar ta en dag.

Jag hittar en halvblodsvalack med Circa till mormorsmormor. Resten kan vi ta via pm för att inte kidnappa tråden totalt;)

Jag har för mig att Piquers mamma var helsyster till Suliman 446?

Det stämmer. Tror att Piquer mest verkade i Sthlmtrakten och att det fanns en del ponnier på ridskolor runt om i Sthlm e. Piquer. Bla Minsann som vann SM i dressyr (70-tal?).

Enligt hingstkatalogen från -73 stod Zaran hos Nils Erik Hansson, Hägelåkra, Målilla, det året.

Och så pass mycket vet jag om geografi att det ligger i Småland;)

Kul att Nils Erik Hansson från Målilla kommer med här! Tillbringade många sommrar i det stallet och red den del där (var alltid livrädd för de hingstar som var stationerade där). Köpte senare ett litet russto från hans stall. Gick förbi stallet i somras och stallet står kvar. Vet någon när han slutade med att ha betäckningsstaion där?

Finns det ingen gammal hästmänniska som höll till i Strängnäs trakten och känner till ponnyerna som fanns på stall Granboda i början av 70 talet?

På 70-talet var en icke godkänd arabhingst vid namn Aladdin/Alladin (vet ej exakt stavning) verksam i Vimmerby, Småland. Han var skimmel, född troligen på 60-talet. Jag har inte lyckats få tag på någon härstamning, någon som möjligtvis sitter inne på den?

Kul att Nils Erik Hansson från Målilla kommer med här! Tillbringade många sommrar i det stallet och red den del där (var alltid livrädd för de hingstar som var stationerade där). Köpte senare ett litet russto från hans stall. Gick förbi stallet i somras och stallet står kvar. Vet någon när han slutade med att ha betäckningsstaion där?

Han dog för en tio-femton år sen. Tiden går så fort numera;)
Något barn eller annan släkting tog över, men jag vet inte hur det är där nu.

Familjen Boethius använde Piquer i avel.

Minns att jag skrev om familjen och deras avel i en korsningsponnytråd som försvann när Buke kraschade (2006?).
Boethius var i alla förtjusta i Piquer och Lyrhanga xx, och Lyrhangas son Gry (u. russtoet Lilla My 491).
Gry hade tre halvsyskon som var e Piquer. Plus att han betäckte sin egen mamma, vilket resulterade i Mannagryn.

Boethius använde även Simsalabim (f.1965 e Coed Coch Barwn RW 2 u Glascoed Onyx SPR 263/49 e Irex ox).

:angel: Väldigt gammal tråd, men ser att det fler som fortsatt på den, så då gör jag det med:D

Jag börjar med det jag vet om Lars Roemkes hingst Flash, kallas ibland för Flush.

Jag har ett sto efter Flash på 10 år, Hon var svårinriden först nu 10 år gammal 0ch efter 2 föl, är hon mogen för utbildning.

Här är hon, ett mkt vakert sto, tycker jag;)

http://www.youtube.com/watch?v=yvbQmbLXBvU

Senast ändrad av en moderator:

Just det, nu kom jag på en gammal grej som jag hade världens problem med i flera år - ända tills jag planlöst ströläste i halvblodsstamboken för 1975... (som vanligt med andra ord - först letar man livet ur sig utan resultat och flera år senare råkar man äntligen vända upp rätt sida i boken:mad::D).

En privathäst - Corona - i stallet som användes lite på lektion påstods vara 75% arab och 25% halvblod.
Halvblodet var ju inte så svårt att förstå då morfar var Opium 396, och mamma Coquette 7892 visade sig vara dotter till Katze 8835 - dvs syster till Suliman 446 och Carmen (Piquers mamma).
Men, Corona som var född 1973 hade en pappa som hette Elias ox.
Någon som hört talas om denne arab?
Nä, inte jag heller och jag funderade på om det var felskrivning.
Men så vände jag den där sidan i stamboken, hittade mamma Coquette 7892 - utan uppgifter efter 1972, men hon såldes samma år (1972) till samma nya ägare som stallkompisen och släktingen Nanette 7893.
Och Nanette fick ett skimmelföl f.1975 efter Elias ox! Så då lade jag ihop två+två och fram kom Corona.:D

Elias visade sig vara född 1967 e Dardir ox u Edessa ox e Pietuszok ox, blev senare kastrerad.
Vet ej om Corona och Nanette föl är enda avkommorna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka