Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

regelverket få du diskutera med Gunnar, förslagsvis på buke-hjälp

jag är bara städerska som hjälper till att hålla koll på att reglerna följs.

Ok, får ta det med Gunnar. Men kan du förklara vad som skiljer mitt inlägg om cobhingsten Llanarth Martyn ap braint och hans avkommor och inlägget 151 ?

Inte en aning, har sett en avkomma efter den, därav att jag blev nyfiken

Jag hörde av en gammal stallkompis att hon visste ett par gubbar som hade en hingst vid namn Bernad de avlade med, har dessutom för mig att de hade en hög gula/gulbruna hästar som borde varit efter honom. De flesta har dessutom ål.
Fanns nog fjording längre bak trodde hon.

Tyvärr vet jag inget mer..

*kl*
Såg Simsalabim live igår för första gången. Tydlig hingstkaraktär, såg helt ok ut. Men en hingst som tävlar 1m... nja, nog hade jag velat se mer. Har lite foton utlagda.

Nu kommer jag inte ihåg Piquer, men rent generellt så är det ju stor skillnad på olika icke godkända hingstar. Vissa godkänns inte fastän de är bra, t.ex p.g.a ASVH:s härstamningskrav. Andra uppnår helt enkelt inte tillräcklig kvalitet.

Sen är det en fråga om avelsmål. Man behöver inte ha dåliga avelsmål även om de inte är samma som föreningens. Buskavel handlar främst om att man inte har något, att det är ett dåligt genomtänkt mål eller att man inte planerat vägen dit tillräckligt. Sen kan man ju få in en och annan lyckträff ändå.

Men för en som inte är verkligt kunnig är system med godkända och icke godkända hingstar ett jättebra hjälpmedel i aveln.

Den hingst jag frågade efter tidigare (ett bra tag sen), Moliere, är mormorsfar till en väldigt lovande unghäst, och såvitt jag har förstått är även mamman till den lyckad. Men jag vet inte om det är tack vare eller trots denne icke godkände hingst då jag inte känner till "resten av släkten"...

Är det Moliere e Moltke I?
Jag såg två ättlingar till honom på kvaliten på Strömsholm.

Japp, just han. Vilka såg du? Den ena bör ha varit den jag känner, Lady Stardust NT.

Kunde nu bläddra i nya blupdatabasen *saknad* och påminna mig om att fem av hästarna han är morfar (samma sto) till har placeringar i msv hoppning, ett par av dem har även placeringar i fälttävlan.

Lady Stardust kommer jag ihåg att jag såg. Har bestämt för mig att det var ytterligare en, men behöver titta på mina listor därifrån för att friska upp minnet.

Slänger in en fråga om en skäckhingst vid namn Manolito som ska ha ganska många avkommor har jag förstått, han var svartskäck och e: Frej (som var e: Zeb - u: Ryda) u: Rya Svarty (e: Sailor - u: Lucky).

Vet någon vart han kom från från början?

Han har några registrerade avkommor hos ASVH - Irma som är u: Indra 14193 - Indus 530 och Lucky Me som är u: Victoria Rose - okänd samt Beauty som är u: Brown Sugar of Burton - Beacon Julian

Han är även far till min hästs far Zebrano - vet någon något om honom? Skulle vilja veta vem som är Zebranos mor... Han är uppfödd av Maria Berggren som även ägde Manolito då.

Även Zebrano ska ha flertalet avkommor - vet någon om några?

Jag har äntligen, efter mer än 25 års sökande, hittat Morals stam:bump:

Han var född 1953 e Mistral xx u Modell xx e Larkspur
http://www.allbreedpedigree.com/moral8
Jag kan mycket väl tänka mig att det är samma hingst. Han stod bl a på ridskolan i Visby. Jag har också sett bild på honom för många år sen och har för mig att han påminde utseendemässigt om Darbhanga.
Här är bilderna på Moral xx som jag nu lyckats få tag på! :bump: Tagna på Gotland 1965:
moralxx_1965_web_1.jpg

moralxx_1965_web_2.jpg

moralxx_1965_web_3.jpg

moralxx_1965_web_4.jpg

Tack så jättemycket!:bow:

Han var lik sin dotter!

Har du kollat ASVHs nya blupregister? Där kan man se att det finns ättlingar till honom i livet idag!

Ja, jag längtar till att få lite tid över i helgen för att kunna gräva ner mig ordentligt på blup.se! :)

Det var nog samma Darling som stod på Lammhults RK i början av 90-talet.
Där fanns flera hästar efter Gandalf Grå: April, Samba, Curacao, Charabang.

> Hej!! Jag undrar om du har info eller bilder på gandalf grå eller hans avkommor ?? !

// Suliss

en annan palominohingst som hette Paith Cadwyn Aur. Vad som hände med Tankah vet vi ju, men är det någon som vet något om Paith Cadwyn Aur? Han lär ha stått till avel under många år nånstans runt Lund.

Va, oj, hjälp! Här sitter jag och googlar och så trillar jag över den här tråden :D. Jag har haft en avkomma till Paith Cadwyn Aur, ett sto ue Suliman 446 :). Vet du mer om honom?

knapplån...
Någon som vet något om skäckhingsten Black Diamond han har ju anv. en del vad har han gjort någon som kan hans exakta stam? Har avkommor presterat något?

Va, oj, hjälp! Här sitter jag och googlar och så trillar jag över den här tråden :D. Jag har haft en avkomma till Paith Cadwyn Aur, ett sto ue Suliman 446 :). Vet du mer om honom?
Yes yes :)
Jag visste väl det, nån gång ska det dyka upp några avkommor efter Paith Cadwyn Aur!
Jag har hans stam i mina gömmor, ska ta fram den, han var endast registrerad som Partbred Arab och inte Palomino då hans färg ansågs för mörk för att vara äkta Palomino, däremot blev han far till flera palominoavkommor med fuxston så nog var han palomino alltid! Det var mkt arab och angloarab i hans stam. Återkommer med mer info./Madde
När vi ändå är inne på det gula, är det nån som vet något om cremellohingsten Alf, e Kingsettle Tankah u palominosto e Paith Cadwyn AurXwelsh cob, han fanns på fribetäckning i trakterna kring Staffanstorp och betäckte en hel del ston, sommaren 1990 då han var 2 år, han var ca 150-55cm hög. Jag var med Tankah's ägare som visade mig honom när han gick med 6 ston. Han lär har sålts till Värmland som 3 åring och använts i avel där./Madde

Senast ändrad:

> Hej!! Jag undrar om du har info eller bilder på gandalf grå eller hans avkommor ?? !

// Suliss

Jag har en del bilder i mitt album. Jag kan se in jag kan få in dem i datorn så kan jag maila dig. Vedbändes lägerhästar bestod till största delen av Gandalfs avkommor. Mycket trevliga hästar.

*KL*

Tillfogar en fullblodshingst som varit verksam i aveln fram till iaf. 05 tror jag det var. Jag har haft avkommor födda 01 och vet med bestämdhet att det finns fler födda 02. Innan detta hade han lämnat med fullblodsto en D-ponnyhingst som heter Moon Quiz som tävlat en del galopp och dressyr samt med newforeststo D-ponny som heter Donathello, skall ha vunnit Skånska mästerskapet i fälttävlan på slutet av 90-talet. Lever han än finns han antagligen i Skåne någonstans.

Corrival** f. 86

e. Corvaro u. Wild Orchid ue. Sassafras uu. Rising Lark uue. Ballymoss

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka