Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Charlie Boy xx - var han godkänd i halvblodsaveln?

Hon verkar ha exporterats till Finland eftersom hon har en dotter som är född där: http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=54662

Ah just det det stämmer säkert, det var ju många new forestar som skeppades över till Finland den perioden. Josefines mamma var för övrigt ett av de ston som hade föl med Asso Sasja 40230/69 som nämns högre upp i tråden.

När vi ändå är inne på icke godkända new forestar och new forest korsningar så verkar man ha använt Sturevallens Rubin 34-89-4644 i aveln ett år, om han nu inte smitit in till en flock ston;). Han visades ju på hingstpremiering om jag inte minns fel två gånger och jag har för mig att de var rätt besvikna på att han inte godkändes. Han har ju senare gjort en mycket bra karriär på tävlingsbanan (placerad Msv A hoppning) och även guldbelönats på utställning. När han visades på premiering som 4-åring fick han i alla fall 38 poäng. Rubin är ju en halvbror till Sturevallens Gentleman RNF 95 genom mamman Stackarps Louise RNF 1060 men pappa är Fredriksbergs Chopin RNF 94.

Han har i alla fall tre avkommor som alla är tävlingsmeriterade korsningar och födda 1993. Någon som vet om det finns fler än dessa?

Jacson brun d-ponny u Kalinka - okänd plac lätt B dressyr

Boy Michael von Schatz mbr d-ponny u Julette - Nebraska 627 (plac lätt B hoppning, lätt B dressyr, lätt fälttävlan)

Bonni Love brun d-ponny u Sabine xx A-2804 -Sherluck (plac msv B hoppning). Bonni Love står det visserligen i ridsportförbundets databas är e Rubin II men jag är nästan säker på att detta är Sturevallens Rubin eftersom det är samma födelseår och uppfödare (Monika Schaller) som de andra två och jag är lite osäker på när Sturevallen fick sitt stuterinamn, de bör ha varit någongång i dessa trakter när Rubin var unghäst.

Ah just det det stämmer säkert, det var ju många new forestar som skeppades över till Finland den perioden. Josefines mamma var för övrigt ett av de ston som hade föl med Asso Sasja 40230/69 som nämns högre upp i tråden.

När vi ändå är inne på icke godkända new forestar och new forest korsningar så verkar man ha använt Sturevallens Rubin 34-89-4644 i aveln ett år, om han nu inte smitit in till en flock ston;). Han visades ju på hingstpremiering om jag inte minns fel två gånger och jag har för mig att de var rätt besvikna på att han inte godkändes. Han har ju senare gjort en mycket bra karriär på tävlingsbanan (placerad Msv A hoppning) och även guldbelönats på utställning. När han visades på premiering som 4-åring fick han i alla fall 38 poäng. Rubin är ju en halvbror till Sturevallens Gentleman RNF 95 genom mamman Stackarps Louise RNF 1060 men pappa är Fredriksbergs Chopin RNF 94.

Han har i alla fall tre avkommor som alla är tävlingsmeriterade korsningar och födda 1993. Någon som vet om det finns fler än dessa?

Jacson brun d-ponny u Kalinka - okänd plac lätt B dressyr

Boy Michael von Schatz mbr d-ponny u Julette - Nebraska 627 (plac lätt B hoppning, lätt B dressyr, lätt fälttävlan)

Bonni Love brun d-ponny u Sabine xx A-2804 -Sherluck (plac msv B hoppning). Bonni Love står det visserligen i ridsportförbundets databas är e Rubin II men jag är nästan säker på att detta är Sturevallens Rubin eftersom det är samma födelseår och uppfödare (Monika Schaller) som de andra två och jag är lite osäker på när Sturevallen fick sitt stuterinamn, de bör ha varit någongång i dessa trakter när Rubin var unghäst.

Jag hade en fråga tidigare om Bonni Love´s morfar Sherluck. Och vet då att nuvarande ägare till Bonni sa att hon var e:Sturevallens Rubin.

Slänger in en fråga om en skäckhingst vid namn Manolito som ska ha ganska många avkommor har jag förstått, han var svartskäck och e: Frej (som var e: Zeb - u: Ryda) u: Rya Svarty (e: Sailor - u: Lucky).

Vet någon vart han kom från från början?

Han har några registrerade avkommor hos ASVH - Irma som är u: Indra 14193 - Indus 530 och Lucky Me som är u: Victoria Rose - okänd samt Beauty som är u: Brown Sugar of Burton - Beacon Julian

Han är även far till min hästs far Zebrano - vet någon något om honom? Skulle vilja veta vem som är Zebranos mor... Han är uppfödd av Maria Berggren som även ägde Manolito då.

Även Zebrano ska ha flertalet avkommor - vet någon om några?[/QUOTE]

Jag köpte två 2-åriga ston e Manolito i Skåne för 10 år sedan:

Arizona Bay f 1996 u Ada e Prickman u Skuggan e Langos 508 (sv hbl). Prickman skall varit e Carneol RP 110 och u ett okänt danskt sto.

Cheyenne Brave f 1996 u Perla (sv hbl) e Pargos ox - Baron Bolt

Båda är brunskäckar och maxade D-ponnyer. Väldigt trevliga allroundponnyer på Lätt A nivå.

När jag köpte dem fick jag veta att Manolito var registrerad i Skäckföreningen. Efter mycket om och men fick jag härstamningen därifrån. Döm om min förvåning när Manolito visade sig vara 50% travare, 25% nordsvensk och 25% "okänd skäck". Tror att säljaren uppgav att han var fullblodskorsning....

Jag har sett en bild på Manolito i Ridsport och uppfödaren är nog känd. Hingsten lever inte. Jag slog travarmammans härstamning på STCS´s sportinfo men tyvärr saknas uppgifter om senaste ägaren/tränaren.

Hur som helst har dessa gatukorsningar varit väldigt trevliga. Sålda sedan flera år men Arizona träffar jag ofta.

Bild på Arizona och hennes nuvarande ägare när de vinner Hubertusjakt. Hon kan vara väldigt snabb...

Flemma%20091.jpg

Jo då, Manolitos stam har jag, och jag känner min hästs uppfödare (som även fött upp Zebrano och min hästs mamma) - hon ägde Manolito också, men han kom från Skåne trakten.
Har försökt få klarhet från uppfödaren, men har väntat flera år... Tänkte om jag kunde spåra Manolito tillbaka, för möjligtvis kommer Zebranos mamma från samma ställe...

Vet att många trott att han var Irländsk import, men så är ju som sagt inte fallet.

Vem var uppfödare till dina hästar (eller vem du köpte dem av)? Du kan ju PM:a istället för att sätta ut namnet här...

Senast ändrad av en moderator:

Pazuzu:
Jag vet inte riktigt om det kan vara denna hingst:

DK.jpg

Han heter David Karino och vi/ mina föräldrar ägde honom ett par år.
Svårt att se på din bild hur bläsen går, men Karinos bläs gick ut på höger sida. Ursäkta den dåliga bildkvalitén - fick förstora upp från ett gammalt foto. Bilden är från vintern 1977, och Han var född 1974 el -75 tror vi. Fick själva minst ett föl efter honom (som jag kommer ihåg) vid namn Jon-Karino u: Jonquil (WM). Ska ta reda på mer uppgifter.

Vi bodde vid den tiden utanför Blackstad som ligger mellan Vimmerby och Västervik, sedan i Kvillsfors som ligger åt Vetlanda hållet.

Du har möjligtvis ingen bättre huvudbild?

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr har jag ingen annan bild.:( Jag har för mig att mamma sagt att det var en lykta han hade, och då kan det ju inte vara David Karino. Men hon kan ju minnas fel så jag ska ta och maila din bild till henne, och förhoppningsvis kan hon säga om det är samma häst.

Vet att det fanns en "hästhandlare"/ uppfödare vid namn Arne Larsson i Bäckhult utanför Vimmerby, han hade lite New Forest- och Arabuppfödning, kanske kan vara en hingst därifrån?

Kanske inte helt omöjligt, nej.

Förresten, det var väl han som hade Kairouan ox, om jag inte missminner mig?

Sent omsider hittade jag namnet på en av Asso Sasjas avkomma som stod en tid hos oss. Den hette Cash e. Asso Sasja u. Eusebia xx. Var född 1972 och blev närmare 30 år.Uppfödare var en Sjöblom i Löttorp.

Aha, så han betäckte andra ston än Arrhenius New forest-ston? Intressant, tack!

Lite kuriosa, Stäketholms Honey RNF 33 (mor till Asso Sasja) blev över trettio år, kanske var det t o m närmare 40 - jag minns inte så noga.

Hlsn Helena

Såg nu att jag hade missat att skriva härstamningen till New foresthingsten Lawnhill Goldfinch NFS 982 i inlägg #201 ovan...:crazy:

Lawnhill Goldfinch NFS 982 f.1964 skimmel e.Randalls John Peel NFS 342 u.11677 Newtown Kittywake NPS ue.Saluki 3316 NPS uu.9822 Newtown Linnet NPS - e.Newtown Grey Boy 2711 NPS

Hlsn Helena

Aha, så han betäckte andra ston än Arrhenius New forest-ston? Intressant, tack!

Lite kuriosa, Stäketholms Honey RNF 33 (mor till Asso Sasja) blev över trettio år, kanske var det t o m närmare 40 - jag minns inte så noga.

Hlsn Helena

Ja tydligen. Vet ej om han betäckte ytterligare fler men det är väl mkt möjligt.

Den nämnda Cash var pigg och kry men avled tyvärr i tarmverd (vad jag hört berättas iaf). Så han hade säkert flera år kvar i kroppen.

Hejsan kul tråd! kan någon tala om för mig vad Milano717 tog vägen?
vad lämnade han? vad gjorde han?

Palotus är han inriden,tävlad? Jag har ett 3års sto efter Palotus. tack på förhand.:confused::)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka