Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag har en valack efter Flash undan Himara. Född -03 och är fux.
Hade gärna velat veta mer om härstamningen på honom.
Har endast ägt honom några veckor så det hade varit roligt med lite information.
Han är en väldigt cool häst, som är väldigt sällskaplig.

Va, oj, hjälp! Här sitter jag och googlar och så trillar jag över den här tråden :D. Jag har haft en avkomma till Paith Cadwyn Aur, ett sto ue Suliman 446 :). Vet du mer om honom?
Paith Cadwyn Aur var född 1967 och levde i allafall till 1994.
Han var e Siglen (angloarab)
u Paith Briallen f 58 (FS-Welsh)
e Dancing Gold (British Palomino soc, e Irish DanceXX)
u Paith Blossom (welsh cob Rheindol Lad-Paith Beauty)
Han var endast registrerad som Partbred Arab eftersom hans färg varför mörk för att godkännas som palomino, och var 155cm hög.
Paith Cadwyn Aur användes på en hel del ston så det bör finnas avkommor efter honom runt trakten av Lund där han fanns under många år.

Jag har sett flera avkommor till en hingst som heter Arwen hos en hästhandlare/lektionshästproducent(!) och lyckats få fram hans stam e AlgarveXX u Eystrasalts Josefin, jag har sett avkommor födda 1993 till 2004 så han måste använts en hel del. Vet du möjligtvis något om hans möderne? Hittade ett sto med det namnet på allbreed men där står endast e Claestorp Master Mariner.
Du har nog fått lite fel uppgifter,
hingsten Arwen är född 1988, 150cm hög och efter en arabhingst som heter AishtOX (1983 e Rafid u Aisha e Halind) undan stoet Eystrasalts Josefin. Josefin fick visserligen en avkomma efter Algarve men det var 1991 och sen exporterades hon till Finland dräktig med palominohingsten Golden Coin. Aisht fanns ett år i sverige, men svenska arabhästföreningen godkände inte hans stam pga hans argentinska möderne utan han såldes tillbaka till england 1988,men han användes på några av ägarens ston under tiden här.

Nu hoppar jag in igen..

Har efter mycket detektivarbete fått fram att min foderhäst KAN vara efter en dansk hingst vid namn Blixten. Han måste ha varit isabell eller gulbrun.

Nån som känner till något om någon sådan?

Det finns ingen häst registrerad i Danmark med namnet Blixten. Inte Blixen eller Blixt heller, däremot en brun valack som heter Blix. Kanske kan han ha ett uppfödarnamn?

Oj, vad bra att det går att söka så!

Jag ringde alltså till uppfödaren som inte kom ihåg exakt eller var hemma så han kunde kolla, men han trodde att det var en isabell vid namn Blixten som sedan såldes till Göteborg.

Blixten låter ju inte speciellt danskt, så jag antar att det är ett namn han fått här i Sverige, alltså kan man nog inte räkna med att han var reggad (med det namnet) i Danmark. :cool:

Det finns en icke kvalificerad hingst i ASVH vid namn Blixten där det står stambok -1314.

Vet du vad det är för stambok?

Knapplån

Någon som vet när Skimmer (e Immer ue Jago) är född och vem som var hans mamma?
Han var skimmel och stod på Lidingö ridskola.

Meter Cai - finns det någon hingst med ett sånt eller liknande namn?

Ska vara pappa till den gulbrune ponnyn Kalabalik som föddes 1977.
Har sökt och letat men inte hittat vad det kan vara får nån hingst.

Har haft ett väldigt trevligt D-ponnysto för betäckning (ägaren väntar på reg. papperna) , e SmallXX ue Alf (e Kingsettle Tankah). Är det någon som vet något om fullblodshingsten Small? Hittade en Small hos Galoppförbundet, men han står som valack, men han kan ju kastrerats på senare år. Hingsten lär ha stått i Bjuv hos samma herre som hade hingsten Pascal under många år. Är nyfiken då stoet är en riktig skönhet.

Har haft ett väldigt trevligt D-ponnysto för betäckning (ägaren väntar på reg. papperna) , e SmallXX ue Alf (e Kingsettle Tankah). Är det någon som vet något om fullblodshingsten Small? Hittade en Small hos Galoppförbundet, men han står som valack, men han kan ju kastrerats på senare år. Hingsten lär ha stått i Bjuv hos samma herre som hade hingsten Pascal under många år. Är nyfiken då stoet är en riktig skönhet.

Jag blir nyfiken på vem Alf E: Kingsettle Tankah är??
Diskuterades lite i en annan tråd om hans avkommor innan han blev godkänd.
Har sett en annan hingst E: KT som använts lite Golden Nugget, finns det ännu fler?

Jag blir nyfiken på vem Alf E: Kingsettle Tankah är??
Diskuterades lite i en annan tråd om hans avkommor innan han blev godkänd.
Har sett en annan hingst E: KT som använts lite Golden Nugget, finns det ännu fler?
Alf var en cremellohingst f ? e Kingsettle Tankah u palominosto e Paith Cadwyn Aur u palominosto imp england som sades vara welsh cobXquarter. Han var ca 150-55 cm hög, gick på fribetäckning vid Staffanstorp 88-90 och fick väl ca 20 avkommor. Jag såg honom 89 när han gick med sina ston, ganska rejäl men ändå ädel. Han såldes sen till Värmland där han användes i avel hos nån westernkille, såg för några år sen en gulbrun valack efter honom till salu hos en välkänd hästhandlare utanför Tingsryd.

Alf var en cremellohingst f ? e Kingsettle Tankah u palominosto e Paith Cadwyn Aur u palominosto imp england som sades vara welsh cobXquarter. Han var ca 150-55 cm hög, gick på fribetäckning vid Staffanstorp 88-90 och fick väl ca 20 avkommor. Jag såg honom 89 när han gick med sina ston, ganska rejäl men ändå ädel. Han såldes sen till Värmland där han användes i avel hos nån westernkille, såg för några år sen en gulbrun valack efter honom till salu hos en välkänd hästhandlare utanför Tingsryd.

Skulle vara intressant att veta var alla avkommor till KT tagit vägen, är det några som valsar runt utan känd stam.
Har han fler söner än Golden Nugget och Alf som använts i avel.

*KL*

Hoppar in i tråden med lite icke godkända hingstar som jag är nyfiken över

Asarat - har inga fler uppgifter om honom
Buster King - irländsk hingst?

Darzon ox - född 1981, gråskimmel? tävlat i det mesta och ska ha fått 42p exteriört men inte ha klarat bruksprovet. Är hans stam e.Darfas u.Pohvalnaja - Mohayed

Sam Z ox - vet inget mer om honom förutom att han är far till en korsningvalack född 1978

Svensköp - Vet en gammal sv.halvblodsvalack född 1976 som är e.Caracas 403 och mamman heter Näckros som visst ska vara efter en hingst som heter Svensköp :crazy:

Hannibal - är far till en valack född 1986 som gått FEI dressyr bl.a. (Donneur V). Mamman till den heter Cadeau (f.1980) som i sin tur är efter

Galax, en till hingst jag inte vet vad det är för någon, vidare på mödernet på Donneur kan det eventuellt vara en shettishingst som mormorsfar :rofl:

Tröjsti - far till en korsningsvalack född 1980, förmodligen en islandshäst? Mamman var nordsvensk

Avalon - far till en korsningsvalack född 1997

Granat - avkomman till honom född 2001 är importerad från Polen

Jumping Flash Jack - är far till en brunskimmelvalack född 1991

Tinetto - far till en valack född 1996 som är ue.Ernford Jester RWR 3

Lion Heart - ingen aning vad det är för någon men är mormorsfar till en valack f.90 e.Parant RNF 9-S u.Sara Minette ue.Källtorps Curry RNF 6-S uu.Jasmine. Det finns en norsk eller dansk registrerad vbl hingst med det namnet

Star Senior - far till en skäckvalack född 196 u.Nanette som är efter

Bley Kurkurst

Manjo - far till en korsningsvalack född 1997 (han ska vara newforest, welsh cob och halvblod) så nån av dessa raser är Manjo

börjar med dessa, har nog en hel drös till med stoavkommor!

Du tror inte att Sam Z kan vara en förväxling med Sham Z född 1969? Han användes i korsningsponnyaveln.

Jag har haft samma funderingar, har aldrig hört om någon Sam Z och hittar absolut ingenting på nätet eller i någon stambok för araber

lägger in lite fler

Dream Dancer - far till ett ponnysto f.1997

Jarvid - pappa till ett sto som heter Lanzos Tella som i sin tur är mor till ett sto f.1989 e.Conrad ox

Skinnfaxe - mormorfar till ett sto f.1991 e.Ganzar (Newforest) ue.Kairouan ox

Lekt ox - någon som har information och vidare stam om honom?

Banagher Magee - en connemarahingst som är nyfiken på!

Bora ox - en holländsk arab?

Pajas - far till ett sto som heter Sunny Girl, förmodligen av en mindre ras, Sunny Girl är mor till ett litet ponnysto e.Carolinas Foxglove RW 74

Emir ox - samma som Lekt ox

tyvärr inte mycket att utgå ifrån

Corrival dog sommaren 2006 samma dag då hans sista avkomma föddes låg han död i boxen.Var hos samma ägare i 20 år och lämnade ett antal mkt trevliga och duktiga avkommor .Både ridhästar och d-ponnies och den sista är ett fullblodssto som nu är 2år och ser mkt trevlig ut.Skulle vara kul att få reda på vart alla hans avkommor finns idag och vad de gjort.

Corrivals ägare

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka