Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Knapplån...

Kom just på att jag faktiskt kan bidra med uppgifter om några icke godkända/stambokförda New foresthingstar som ändå dyker upp i härstamningar "här och där".

Flest avkommor, om än inte officiella har nog skimmelhingsten Lawnhill Goldfinch NFS 982 som verkade på samma ställe som godkände Burton After Dark RNF 20 under 1970-talet. De flesta av hans avkommor tillskrevs dessutom Burton After Dark - så länge de inte var skimlar utan skimmelmor. men uppenbarligen (konstaterat via blodtypning?) var stoet Quinn RNF 503, som stambokfördes i band III (1975), skimmel f.1970 med uppgiven far Burton After Dark RNF 20 (mbr) u.Merrie Maya RNF 50 (fux) efter Lawnhill Goldfinch. Lawnhill Goldfinch har nog ett 15-tal registrerade avkommor - och antagligen ett betydligt större antal icke officiella...

Kanske är det även någon som stött på namnet Chang i någon härstamning, han stod bl a på Äppelviken och har en del avkommor i Sthlms trakten, flera med stora hästar (mammorna har alltså varit hbl, fullblod eller liknande...) Denna Chang en New foresthingst f.1965 brun e.Setley Pride u.Newtown Flower RNF 65 ue.Fritham Conkers 3936 NPS. Eventuellt identisk med hingsten Malden Forest Ivanhoe.

Här är några avkommor:
Odorondo f.71 u.Odetta
Gulligus f.71 u.Gullan (ponny?)
Isidor (Lavette) f.71 u.Sessan (Isabell) ue.Irak - Domingo
Bonnie f.71 u.Brownie ue.Carnoustie xx

Bonnie har i sin tur haft minst tre föl efter fullblodshingsten Royal Blue xx (vet ej om han är godkänd?). Ett av fölen, Bonniara f.81 e.Royal Blue xx u.Bonnie ue.Chang uu.Brownie är mor till stoet Anniara f.89 e.Koncerz xx.

Jag har haft ett sto ur samma stostam, hennes mormor hade samma mor som Chang.

En annan icke godkänd New foresthingst som har ett antal avkommor efter sin är hingsten Skogsmulle 34-92-9060 (ex.Hembys Ikaros f.1992 fux e.Skogs Max RNF 47 u.Vramsfälts Edla 41695-76 ue.Silverlea Copper Dandy NFS 3480 uu.Silverlea Suzette RNF 427/NFM 8887) som i unga år verkade hos sin uppfödare Hembys stuteri. Jag känner till 3-4 registrerade avkommor till Skogsmulle, men jag tror att det finns fler. Skogsmulle var kastrerad när han som 5-åring såldes till Piteå Ridklubb.

Mellan 5 och 10 avkommor, dock ingen renrasig vad jag känner till har också New foresthingsten Bellman IV f.1985 fux e.Bolero RNF 58 u.Therese RNF 1024 ue.Hepitho NFH 45 (DK). Bellman var klapphingst och betäckte ett antal ston av bla fjordhäst-ras, varmblodig travare och ponnyer i Värmland och i Västergötland. Två av avkommorna är
Nice Surprise Magic f.1993 skimmel u.El Vira ox ue.Dylemat
Lobella f.1993 brun stj u.Lollo (kat B, korsningsponny welsh-russ)

Bellman har enligt uppgift placeringar i msvB hoppning, men hans resultat kan inte verifieras hos SvRF då de raderades i samband med att han fick FEI-pass utfärdat - han skall enligt uppgift ha följt med sin ägarfamilj då de flyttade till Storbritannien/England på 1990-talet... Jag har forskat en del i just Bellmans "öde" eftersom jag har ägt hans mor.

Till sist, vad jag känner till så har bara en av mina uppfödningar lyckats yngla av sig... Dimmans Danthe f.1997 mörkfux e.Jolly Roger RNF 109 u.Dimmans Denitha RNF 187-S ue.Dennie RNF 37-S uu.Therese RNF 1024 (samma sto som är mor till Bellman ovan...) blev 1999 far till "Månskuggans Papillon" undan ett B-ponny-sto. Detta kan dock verkligen ses som en tjuvbetäckning, tror inte ens att Danthe var 12 månader vid betäckningstillfället, han såldes när han var 7 månader... Han kastrerades sen.

Hoppas att jag har kunnat räta ut några gamla frågetecken med denna information!:D

Hlsn Helena

Du som vet så mycket om New Forest, känner du möjligtvis igen den här hingsten?:)

P6070232.jpg

Tyvärr vet jag inte namn, eller så mycket annat för den delen. Han borde vara född på 60/70-tal eftersom han var verksam på 70-talet någon gång. Han var iaf hingst ett tag (jag tror att man ska ha försökt få honom godkänd men inte lyckats), och ska ha fått några avkommor, även om han senare kastrerades. Han stod ett tag i Vimmerby-trakten (i Småland), men vet inte om han ursprungligen var därifrån.

Jag har både stam och bild på honom, om jag bara får leta lite i mina gömmor :).

regelverket få du diskutera med Gunnar, förslagsvis på buke-hjälp

jag är bara städerska som hjälper till att hålla koll på att reglerna följs.

Var står det att trådar inte får utvidga sig eller rent av byta ämne helt och hållet? :confused:

Även en städerska har väl ett regelverk att hålla sig till?

Tyvärr känner jag inte igen hingsten, men jag kom spontant att tänka på godkände hingsten Claestorps Master Mariner RNF 36 (f.1969 e.Merrie Master RNF 11 u.Swet Sue of Burton RNF 70) när jag såg bilden. Master Mariner verkade hos Erik Arrhenius, Eystrasalt stuteri på Öland.

Samme Arrhenius hade dessutom en icke godkänd NF-hingst i avel några säsonger, nämligen Asso Sasja 40230/69, f.1969, fux, stj, 3vtff, e.Fritham Gay Cloud RNF 10 u. Stäketholms Honey RNF 33 ue.Merrie Marshall RNF 1.

New foresthingsten Smedhults Black Boy är också en icke stambokförd New foresthingst som har avkommor efter sig, minst tre renrasiga och flera korsningsavkommor. Smedhults Black Boy var f.1965, svart e.Deeracres Summertime RNF 2 u. Merrie Melody RNF 39 ue.Merrie Mercury 4049 NPS.

Fler icke godkända Smedhultshingstar har avkommor efter sig:
Smedhults Rudolf f.1966 svart e.Zuidpool's Rufus van Nomad RNF 4 u. Merrie Melody RNF 39 ue.Merrie Mercury 4049 NPS. (1 renrasig avkomma)
Smedhults Gordon Gin f.1965 br 4vtff e.Priory Gay Gordon NFS 1648 u.Perrywood Firefly RNF 22 ue.Knightwood Spitfire 3121 NPS (5 renrasiga avkommor)
Smedhults Major f.1968 fx bls 3vtff e.Merrie Master RNF 11 u.Bull Hill Creamola Foam RNF 48 ue.Knightwood Palamino NFS 37 (4 renrasiga avkommor)

Hlsn Helena

Jag tycker inte att han ser ut som C Master Mariner, vare sig teckenmässigt eller exteriört. Delade stall med honom för en 25 år sen och vill minnas att bläsen inte riktigt såg ut sådär och att han var mer lågställd, men vad vet jag om New Forest;)

Royal Blue xx godkändes för halvblodsavel 1976.

Har haft en avkomma till Asso Sasja i mitt stall. Kommer ej ihåg vad han hette men jag ska kolla upp det.

Nej nej, inte menade jag att det VAR Claestorps Master Mariner - honom känner jag igen, har haft en halvbror till honom (samma mor). Jag menade bara att jag kom o tänka på honom - och så gick mina tankar vidare till Asso Sasja, Arrhenius icke godkända hingst. Så tokigt det blir om man skriver det man tänker :crazy::D

Hlsn Helena

Knapplån

Stötte just på två okända hingstar:
Delikat och Zingaro

Delikat blev pappa åt Camilla (u Carmen)
Zingaro blev pappa åt Carmen (u Ulli 6403, stofamilj 32)

Och Camilla var mamma åt Cindy (f.1977).

Någon som har en aning vilka dessa två icke godkända hingstar är?
Ulli är för övrigt född 1953.
Så tidsspannet är väl ca 1956 till 1974 ungefär.

Hur vore det om jag kollade stamboken först...

Ulli 6403 fick 1962 ett fuxfärgat stoföl e ej kvalif. hingst.
Ulli var då ägd av Svenska armén, och fodervärden bodde i Blekinge.
Så Zingaro är alltså född före 1962, och fanns troligen i Blekingetrakten.

I boken efter (dvs band XXX fr 1967) står det att 1962 års föl blev såld som ridhäst.
Dessutom fick Ulli 1964 ett brunt stoföl efter en viss Orlando;), den ungen blev senare remont med nr 608.67.

Senast ändrad:

New Foresten Dandy 40466/70 (e Burton After Dark 20 u Cheriton Darlene 122) fick 1973 en son med ett nordsvensksto. Jag tippar i för sig på att det råkade hända.

Jag har sett flera avkommor till en hingst som heter Arwen hos en hästhandlare/lektionshästproducent(!) och lyckats få fram hans stam e AlgarveXX u Eystrasalts Josefin, jag har sett avkommor födda 1993 till 2004 så han måste använts en hel del. Vet du möjligtvis något om hans möderne? Hittade ett sto med det namnet på allbreed men där står endast e Claestorp Master Mariner.

Claestorps Master Mariner ägdes av Erik Arrhenius som hade Eystrasalts stuteri så det verkar logiskt. Mig veterligen födde stuteriet endast upp New Forest, så mamman är antagligen det.

Eystrasalts Josefine 34-80-5691 var ett brunt sto född 1980 e Claestorps Master Mariner RNF 36 u Furzey Lodge Grey Imp RNF 210 ue Lyndhurst Rocket NFS 870 uu Furzey Lodge Silver Coin NFM 3869. Josefine verkar inte vara stambokförd och jag hittar inga renrasiga avkommor efter henne.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka