Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Har funderat lite på en polsk hingst som betäckte på Stall Snäckstavik (Stall Pärlviken tror jag det heter nu) i Grödinge. Kan inte komma på vad han hette.....
En stor skimmelhingst var det, någon som minns honom?
Det är Diorek e.Dubron Kwlkp 2048 u.Wiecha Kwlkp 3663 e.Srobrnik.
Älskade gamla Stormy! Han var en fantastisk häst!
Just det, nu kom jag på en gammal grej som jag hade världens problem med i flera år - ända tills jag planlöst ströläste i halvblodsstamboken för 1975... (som vanligt med andra ord - först letar man livet ur sig utan resultat och flera år senare råkar man äntligen vända upp rätt sida i boken).
En privathäst - Corona - i stallet som användes lite på lektion påstods vara 75% arab och 25% halvblod.
Halvblodet var ju inte så svårt att förstå då morfar var Opium 396, och mamma Coquette 7892 visade sig vara dotter till Katze 8835 - dvs syster till Suliman 446 och Carmen (Piquers mamma).
Men, Corona som var född 1973 hade en pappa som hette Elias ox.
Någon som hört talas om denne arab?
Nä, inte jag heller och jag funderade på om det var felskrivning.
Men så vände jag den där sidan i stamboken, hittade mamma Coquette 7892 - utan uppgifter efter 1972, men hon såldes samma år (1972) till samma nya ägare som stallkompisen och släktingen Nanette 7893.
Och Nanette fick ett skimmelföl f.1975 efter Elias ox! Så då lade jag ihop två+två och fram kom Corona.
Elias visade sig vara född 1967 e Dardir ox u Edessa ox e Pietuszok ox, blev senare kastrerad.
Vet ej om Corona och Nanette föl är enda avkommorna.
*kl*
Jag undrar om någon vet något om en fullblodshingst (kan iofs varit en korsning också) vid namn Inish Rebell?
Han ska ha varit e Rebell Fortuna xx och informationen jag har är att Inish Rebell ska ha stått på Gotland vad jag vet i alla fall 1987 då min häst har Inish Rebell som pappa och han är född 1988.
Jag har information om vem som ägt honom men får inte tag i den personen då jag får tillbaka mitt brev med adressat flyttat utan aktuell eftersändning.
Kan någon tipsa mig om hur jag ska leta vidare? Kan han finnas med på språngrullarna för Rebell Fortuna xx så att jag via dom kan söka vidare?
Jag skulle väldigt gärna vilja få reda på vem som var mamma till Inish Rebell...
Vet att det är en gammal tråd men kände att ett sånt här roligt ämne aldrig kan bli för gammalt...
Vi hade en ridskoleponny vid namn Ziraya som var född 1976 e Elias ox u Kerida ue Immer 359. Jättetrevlig ponny som jag tror även hade fått ett föl innan hon kom till ridskolan - dock kommer jag inte ihåg efter vilken hingst...