Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Knapplån:

Wow vilket fint skick hon var i, man kan inte tro att hon är så gammal!

/Helena

29 år gammal, juni 2011
32587135.jpg

Jag har åtminstone haft en kopia av språngsedeln, ska se om jag kan hitta den. Ska också maila fotot till f d kollegan och se om hon kan identifiera hästen.

Fanns även för några år sedan en annan skäck hingst vid namn Vulcan. Har för mig han var mörk brun skäck. Väldigt tungt byggd.

Jag är 99 % säker på att det inte funnits någon godkänd fjordhingst som hetat Mars, men hingsten behöver ju inte vara godkänd.

Finns ingen godkänd fjordhingst vid namn Mars, den enda reggade som finns är en valack född 1997, men det är väl lite sent om jag förstått rätt?

Jag hittade honom också, men han var ju alldeles för ung.

Om du som kan fjordingar skulle råka höra talas om honom så är jag intresserad av stam:)

Jag hade en försäljningponny förra året från Emmaboda, som var arabXrussXfjordX?? och enligt passet fanns fjordhingsten Mars i 3:e led, mormor till den ponny var uppfödd just på Ödevata-anstalten. Kanske mars aldrig var godkänd men användes ändå?

Det kan mycket väl vara så. Tanten på Nävra som tyvärr inte kommer ihåg namnet på nu, födde även upp halvblod, bla fick hon tvilling föl U: Habanera och missminner jag mig inte helt fel så var det Toreador som var far till dom. Dom döptes till Hambo och Polka, många (alla) fölen döptes efter danser.

Tanten hette Cecilia L, jag hittade henne i min gamla stambok:)
Habanera fick också en avkomma e fjordhingst -75 så hon gjorde den kombinationen åtminstone en gång.

Så var det hon hette, den avkomman har jag inget minne av. Vet att jag har en del gamla kort från tiden där nere, men kan inte scanna dom tyvärr

Tanten hette Cecilia L, jag hittade henne i min gamla stambok:)
Habanera fick också en avkomma e fjordhingst -75 så hon gjorde den kombinationen åtminstone en gång.

Aha, då måste det vara den avkomman jag har hört en historia om (eller om Cecilia L gjorde flera såna korsningar),detta hände på 80-talet, det var så att en kompis som är hovslagare frågade mig : Vad är en Heavyweight Show Cob?
Jag talade om vad det var för nåt och frågade varför undrar du det?
Jo, han hade varit på Nävra och verkat unghästar och då hade Cecilia mkt stolt visat ett foto som hon precis fått från england från en stor utställning där denna häst blivit Champion, och hon berättade då att ett av hennes tidigare sommarbarn hade varit på besök några år tidigare, flickan var nu gift och bodde i england och hade sett denna fjordkorsning som precis var inriden och köpt den och tagit med tillbaka till england, och visade den nu framgångsrikt som Heavyweight Show Cob på utställningar. Hon sa :Wilners på Öland exporterar bara till Norge men jag har minsann exporterat till England (det var alltid lite vänskaplig rivalitet mellan uppfödarna här).

*KL*

Här kommer jag med en drös hingstar, nytillkommna och några som jag nog har frågat efter förr :)

Galliano f.1989, isabell
http://www.haststam.com/raser/hast.asp?hast_id=122640

Tarzan JR
http://www.haststam.com/raser/hast.asp?hast_id=20611

Zigismund, även skriven som Manjo. Född 1995, svart melerat tigrerad
Sakuron ox, stam? Far till welsh född i England

Cocktail xx, fullblodshingst far till korsningssto f.1987
Vores ox?, far till korsningssto f.1981
Pallas, far till korsningssto f.1986
Sorro, far till korsningsto f.1977
Brondor, far till sto reggad som halvblod
Barbaros/Barbados, far till korsningssto f.1993
Jarvid, far till ett sto som heter Lanzos Tella

Kommer med fler vid annat tillfälle

KL

Jag snavade över Uddens Coin i en gammal tävlingskalender. Enligt allbreed ska han vara e Nepal u Diana e Chick. Det tror jag inte alls på eftersom Diana var född -74 och Uddens Coins avkomma Uddens Othello föddes -71.

Någon som vet något om honom?

Diana (19) 7920 (Uddens Coins förmodade mor) ska finnas i band 34 (XXXIV) sidan 543 (+ kompletterande uppgifter i närmast följande huvudband), nån som har dem och kan kolla upp stam och avkommor?

:laugh:

Senast ändrad:

Jag har;)

Hon var e Immer u Mittsy 4806 e Largo, helsyster med Grey Friar! Han gick svår hoppning med Dadde och blev sen exporterad till England om jag minns rätt. -66 och -67 fick hon hingstföl efter Nepal.

Tack för hjälpen!

Då kanske man kunde ändra på allbreed...om vi är säkra på att det är hon som är mamma till Uddens Coin?

Det står bara att hon fick skimmelhingstar e Nepal, inget om vem av de två som är han. Ändrar man blir det i alla fall inte mindre rätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka