Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

KL

Och jag är intresserad av Flox som bl a är morfar till skäckhingsten Toscamoon.

Arne Larsson hade flera olika arab och new forest hingstar. En grå arabhingst som även var godkänd för halvblodsavel (namn??) samt en brun arabhingst endast godkänd genom Sh, vet också att han använde både sin godkända new forest samt även en ej godkänd new forest i sin tidiga ridponnyavel. Jag har varit hos honom flera ggr för länge sen, Arne hade också ett gult Nordsvenskt sto och ett cremello nordsvenskt sto som användes i aveln med hans hingstar. Nånstans i mina gömmor har jag lite foton som jag tog hos honom när jag köpte en unghingst (arabXnew forest) där i början av 80-talet, ska kolla om jag hittar dom.

Jag har hört 2 olika varianter om Flox om jag minns rätt, ena ena var att han var efter Sombrero med ren halvblods-stam och den andra att han var efter Sombrero med 1/4 fjording på mödernet.

KL

Och jag är intresserad av Flox som bl a är morfar till skäckhingsten Toscamoon.

Göran Mårlind i Torslanda hade en stor (ca 165-170cm) skäckhingst av grövre halvblodstyp som betäckte en del ston åtminstone på mitten-slutet av 80-talet. Är det den hingsten så kan du säkert få reda på stammen av dottern Karin Mårlind.

Jag tror inte att Flox gett färgen till Toscamoon, han har skäckpappa som i sin tur fått färgen från Orlando på både fäderne och möderne.

Poloplayer, tack! Då är i alla fall halva stammen fastställd och jag har blivit mycket klokare än jag var innan.

Tack för informationen! Kairouan ox är nog skimmelhingsten du menar.:)

Det skulle vara väldigt intressant att se bilderna om du hittar dem!

Tack för informationen! Kairouan ox är nog skimmelhingsten du menar.:)

Det skulle vara väldigt intressant att se bilderna om du hittar dem!
Jag tackar och bugar, visst var det den hingsten! Han var far till min ridponnyhingst jag köpte som åring från Arne Larsson som outcross på våra märrar, men tyvärr växte och växte den herren och som 3 åring var han 154cm och för stor för oss så kastrerades och reds in, blev en toppenhäst som senare såldes till en juniorryttare.
Vad gäller Flox så satt jag i bilen och körde hem i eftermiddag och kom plötsligt ihåg att Flox möderne var på nåt sätt besläktat med hingsten Vulcan som stog till buskavel i Vimmerby under flera år, Vulcan var en stor grov hingst säkert 170cm hög, och såg precis ut som en rejäl engelsk hunter. Vulcan blev far till flera lektionshästar i småland. Vulcan kasterades senare och gick som lektionshäst på nån ridskola i Värmland. Nånstans har jag min^Skäckpärm^ med info om en hel del skäckhingstar och ston, ska försöka leta reda på den.

Jag har hört talas om en icke godkänd hingst som hette Vulcan, men jag kan inte alls komma ihåg i vilket sammanhang.

Det ser väldigt bekant ut! Är så gott som säker på att det är samma.

Gåtan Flox är nog nästan löst! Snackade med en kompis som jobbade på Öbbestorp stuteri när Sombrero stog till avel där på 70 talet. Sombrero stog tidigare halva säsongen på Öbbestorp, sen resten av ssäongen på Nävra gård i Pataholm. Men efter att Nävra gård inte skött Sombrero, så stog han hela säsongen på Öbbestorp. Min kompis kommer ihåg ett sto, gulblack/skäck efter fjordinghingst (min kompis hävdar han heter Mars??)Undan stoet Magnolia som var efter Orlando? som betäcktes med Sombrero och fick ett hingstföl som hette Flox, användes i avel nåra år i Högsby, visst låter det som den rätta Flox?

Det låter verkligen som rätt hingst!

Har du någon aning om när ungefär han kan vara född?
Tänkte att man någon gång kunde be att få uppgifter från gamla språngrullor för att se om det stämmer.

Min kompis kommer ihåg ett sto, gulblack/skäck efter fjordinghingst (min kompis hävdar han heter Mars??)Undan stoet Magnolia som var efter Orlando? som betäcktes med Sombrero och fick ett hingstföl som hette Flox, användes i avel nåra år i Högsby, visst låter det som den rätta Flox?

Jag är 99 % säker på att det inte funnits någon godkänd fjordhingst som hetat Mars, men hingsten behöver ju inte vara godkänd.

Jag kommer från Småland och på ridskolan (det här var i mitten på 80-talet) hade vi en del Orlando-stammade hästar som lånades från en uppfödare jag tror bodde i Vimmerby-trakten. Det kan även varit i Värnamo-trakten... eller någon annan stans i Småland:rofl:. Hur som helst hette en av dessa hästar (född på 70-talet) Mimosa och jag minns tydligt att hennes mamma hette Magnolia. Det borde vara samma häst, men jag har för mig att Mimosa var e. Orlando. Är dock ej helt säker.

Men helt säker är jag inte. Orlando

Orlando ägdes av en G E Göransson i Everöd som avlade på färg. Han hade flera andra icke godkända hingstar men Orlando användes nog mest.
Mimosa var e Jonglör u Magnolia e Orlando u Flickan 5447 e Visibel - Schweiger - Konitz. Jonglör var efter Zaran u Elaiza men hennes stam vet jag inte.

Vet någon stammen på Jonglörs mamma?

Jag har nu snackat med min kompis, och han är 100% säker på att stammen på skäckstoet som Sombrero betäckte var e fjordhingsten Mars u Magnolia e Orlando. Mars fanns några säsonger till avel på Nävra gård, Pataholm samt även på Ödevata Fångvårdsanstalt utan för Emmaboda. ( lite kuriosa, min kompis bror satt några månader på Ödevata pga bokföringsbrott, och körde då Mars !)

Min kompis kommer på visit till helgen, och vi ska till Öbbestorp och hälsa på så kan få info om vilka år Sombrero stog där, och ska forska lite när kompisens bror satt på Ödevata.

*KL*

Har stött på ett gammal sto som ägaren själv "presenterade" som angloarab utan stam på en inofficiell exteriörvisning. Stotet heter Kiba f.1982

Hittade en häst med tävlingslicens med samma namn född samma år e.Germund u.Marizka ue.Marabou

Marabou antar jag är Marabou x men fadern? Och mamman då såklart, kanske det är samma sto!

Den hästen har tillhört en f d kollega till mig!

Germund var e Salvan - Jarramas om jag minns rätt. Är på landet nu och kan inte kolla i mina papper.

Den hästen har tillhört en f d kollega till mig!

Germund var e Salvan - Jarramas om jag minns rätt. Är på landet nu och kan inte kolla i mina papper.

Se där vilket sammanträffande! Finns det någon möjlighet att du kan fråga om det är samma häst som jag har fotat? Hon som äger hästen själv nu håller på att göra ett pass till hästen så papprerna verkar ha försvunnit nånstans på vägen.

29 år gammal, juni 2011
32587135.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka