Icke facebook medlem...

luppa

Trådstartare
Jag tillhör den lilla skaran som inte har facebook...då jag inte velat synas... Nu börjar jag dock bli lite nyfiken på om jag inte skulle gå med..finns så många underbara människor jag skulle kunna bli "vän" med...få veta mer om..och dem om mig såklart!

Det jag dock inte vill är att alla "vänner" som man lägger till skall kunna se all information om mig, tex bilder etc. Går det på något sätt att spärra dessa personer från vissa bilder, texter etc...eller syns det att det inte får tillgång till allt om mig ...? Förstår ni?
 
Sv: Icke facebook medlem...

Ja men detta under förutsättning att dessa inte är vän med någon av de som gillar eller kommenterar bilden. Bilderna som läggs upp kommer efter uppladdningen att tillhöra fb som i sin tur kan sälja bilderna om de skulle vilja och intresset finns.
 
Sv: Icke facebook medlem...

Du kan ju i och för sig välja att skriva privat till vännerna när det är något du vill berätta om och om det är något som är mer "skitsamma" kan du lägga upp det på din vägg.
 
Sv: Icke facebook medlem...

På bilder kan du i alla fall gå in och ändra exakt vilka som ska kunna se dem.
Klicka på bilden tryck "Edit" (med en penna, har engelsk version, kan det stå redigera kanske?)
Sedan vid jordgloben, public/allmän(?) och edit album privacy, där kan du sedan välja om vänner ska kunna se, alla, eller kanske specifika listor med vänner(costum).
Du kan ju skapa ett konto utan någon bild först. Så kan du klicka runt lite och se hur det fungerar:)
 
Sv: Icke facebook medlem...

Alltså, vill man inte synas och vill man inte ha ett öppet socialt nätverk så ska man inte ha Facebook. Det blir inte roligt och bra då.

Det går att styra vem som ser vad, men i slutändan är det ju faktiskt så att det blir väldigt tråkigt att ha Facebook ifall man är paraniod och egentligen vill vara hemlig.

Mitt råd är att inte skaffa Facebook ifall du inte vill synas.
 
Sv: Icke facebook medlem...

Rule of thumb: Lägg aldrig upp något du inte är villig att dela med precis vem som helst

Det absolut enklaste och det enda 100& säkra sättet att vara anonym på nätet är att inte ge nätet tillgång till informationen. Gå gärna med i Facebook, det är praktiskt och roligt, men låt för guds skull bli att lägga upp bilder/texter som kan vara känsliga.
 
Sv: Icke facebook medlem...

. Bilderna som läggs upp kommer efter uppladdningen att tillhöra fb som i sin tur kan sälja bilderna om de skulle vilja och intresset finns.

Skitsnack :)
I villkoren som gäller just nu äger du allt material som du lägger upp på facebook. Samtidigt ger du facebook fria rättigheter att använda ditt material så länge som du har kvar ditt konto.

När du avslutar ditt konto tas materialet bort men kan ändå finnas kvar under obestämd tid i form av backuper. Material som du delat ut till vänner som de i sin tur inte tagit bort blir kvar.

Det mesta delar man ändå ut så risken är att du inte kan få bort något alls på facebook.. Tänk till innan du lägger upp något. Undvik sådant som du tycker är för privat. Var även försiktig med att t.ex. lägga upp högupplösta bra bilder som det kan vara värde i (eller för all del även poesi mm). Facebook har alltså rätten att använda materialet.

För ett tag sedan ändrade facebook sina rättigheter i smyg utan att berätta något men några uppmärksammade det.
Den nya texten kunde tolkas som att Facebook ägde alla rättigheter för evigt.. Det blev helt enkelt folkstorm kring frågan och facebook blev till slut tvungna att ändra tillbaka texten.
De ursäktade sig med att det inte alls var tänkt att tolkas som att de skulle äga rättigheterna och att det inte var deras avsikt.

Dom har rätt att använda materialet men dom äger det inte dom får använda det själva men inte sälja.
 
Sv: Icke facebook medlem...

Visserligen får man inte regga sig med ett påhittat namn men jag vet folk som gjort det av olika anledningar- tex folk med säkerhetsklassade jobb eller folk bara vill vara lite halvt hemliga.

Vet tex en som kastat om bokstäverna i för och efternamn , och en artist som har sitt artistnamn.

Gör man ett sånt " testkonto" så kan man ju pröva sig fram i början, testa alla funktioner etc, vara lite försiktig med vad för bilder man lägger ut etc.

De närmaste vännerna som man känner irl talar man förstås om för att "Grabo Nilsgurka" är en själv så att de inte undrar över vad det är för en galning som skickat vänförfrågan.

Sen när man är varm i kläderna och känner sig bekväm med FB så kan man antingen skapa ett nytt "riktigt" konto eller så kan man ändra namnet till ens riktiga namn...

Min bästa kompis lånade min katts FB när hon ville prova några veckor innan hon gjorde ett eget konto. ( Fnissar- det finns tusentals katter där ute som har ett eget FB konto...).
 
Sv: Icke facebook medlem...

Rule of thumb: Lägg aldrig upp något du inte är villig att dela med precis vem som helst

Det absolut enklaste och det enda 100& säkra sättet att vara anonym på nätet är att inte ge nätet tillgång till informationen. Gå gärna med i Facebook, det är praktiskt och roligt, men låt för guds skull bli att lägga upp bilder/texter som kan vara känsliga.

Exakt!

Sedan kan det ju hända att man av en händelse får reda på en persons både namn och adress genom någon annans vänlista och jag har väl två jag känner till på det sättet som skulle hoppa högt och bli gravt paranoida (misstänker jag) om dom visste att jag vet, personer som bara vet mitt nick här. Nu har jag ju den goda smaken att aldrig bry mig, eller leka stalker men den som är på fejjan bör veta att den risken finns.
 
Sv: Icke facebook medlem...

Ja men detta under förutsättning att dessa inte är vän med någon av de som gillar eller kommenterar bilden.
Fast det där är väl ändå en myt som skapats av folk som missuppfattat saker och ting helt? Jag har aldrig varit med om att någon bild eller status, som postats med sekretessinställningen "bara synlig för vänner", har varit synlig för någon väns vän, hur mycket vännen än kommenterat eller gillat. (Såvida vännen inte taggats, dvs.)

Den där tickern med vänners senaste aktivitet, som alla var så upprörda över tidigare, visar ju endast ens vänners aktivitet på saker som är inställda på att vara synliga offentligt eller för vänners vänner. Inte saker som andra postar för bara sina vänlistor, inlägg i låsta eller hemliga grupper, etc.

TS: Ja, det går att dölja vilka uppdateringar eller bilder som helst för exakt vilken person på din vänlista som helst, utan att någon annan än du vet om det.
 
Senast ändrad:
Sv: Icke facebook medlem...

Och efter en stunds sömn inser att jag eventuellt missförstod dig lite där, så jag utökar/omformulerar mitt inlägg till: Nej, om man döljer ett inlägg från vän A men inte vän B, och vän A och B är vänner, så kan vän A ändå aldrig se inlägget ifråga.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 105
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 074
Senast: mars
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp