Iberiska hästar

Sv: Iberiska hästar

bara en passus

rent fysiologiskt rider man hästen framåt - nedåt för att få den att arbeta avspänt och hitta sin balanspunkt = bärighet

Med avspänt menar jag inte länga överlinjen - inte ens hela överlinjen.

Utan att hsäten skall kunna nyttja hela sin fysiologiksa rörlighet i ryggraden. Den skall komma igång med sina tre rörelser i ryggen
Swing
Axial rotation
och böj - sträckrörelse

Detta är en rent fysiologisk reflexion, och något man ofta missar inom AR, och som många iberiska hästar har svårt för rent generellt genom sin exteriör.

Det försvåras också ofta av utrustningen...

Skulle snarare påstå att det försvåras genom att de flesta ridhästar där nere aldrig går i hage och inte heller rids i fri skritt.

Förstår inte hur utrustningen skulle försvåra, i de portugisiska och spanska dressyrstall jag varit har hästarna ridits med dressyrsadel och träns eller kandar.

De iberiska hästar jag har sett som har haft svårt att länga överlinjen har varit de som helt enkelt sällan fått tillfälla att göra det. De flesta låter hästen få gå i en rundare öppnare form i slutet av passen, men nosen kommer sällan fram i samband med detta, och hästarna har limpor av hopkorvad muskel framför bogbladet. Åtgärd av detta skulle säkerligen ge längre överlinje.

De skickligaste iberiska ryttarna jag sett har också haft hästar utan limpor, med tre bra framåtgripande gångarter, och inga problem att gå framåt-neråt.

Det lär man sig att se ganska lätt. Vilka som har bärighet alltså.
Brukar räcka med att man ser dem stå stilla, sedan när de rör sig så ser man hur mjuka och bäriga gångarter de har.

En bra bild på en bärig häst?
Tja vi kan väl be tesora sätta in en bild på Ninjo så får vi en bra bild på det. Ska se om jag kan hitta lite bilder jag tycker är vettiga.

Jag ska ta och maila med Carina om det för jag är jäkligt nyfiken på vad det står som orginal i den där texten och hur hon/Bent hade översatt det till svenska för det känns som att det bara är en jäkligt kass översättning...men vad vet jag jag kanske har helt fel också.

tesora
Ja jag håller helt med om att PRE'n ska lämnas så som de varit.
Att avla dem åt sporthästs hållet är i mina ögon en synd!

Nu har jag fått svar av Carina och Bent om det med boken och texten.

Det var som jag och de flesta andra trodde; en felöversättning. CD hade tydligen ganska mycket krångel med översättandet eftersom tyskarna ville korrigera henne hela tiden...
Nåja i vilket fall.

Orginal texten ser sådan här ut:
"Besonders bei iberischen Pferden sollten Sie aber das Vorwärts-abwärts-Reiten nicht übertreiben, veil die Vorderbeine nicht für diesen Gebrauch gedacht sind."

Vilket Carina och Bent hade översatt så här:
"Varför skulle man då undvika överdriven framåt-nedåt på just de hästarna?
Därför att de ofta har svagare framben i förhållande till deras ofta grova framdel och ofta tunga hals än varmblodshästar, som ofta har det omvända förhållandet."

Carina la även till detta:
"Sen ska man ju inte glömma bort att alla hästar ska ridas-framåt-nedåt i början av sin utbildning. Bara det att detta är igen läge som hästen ska bli kvar i utan så fort hästen och ryttaren kan utföra detta så ska hästens bakben skolas till bärighet. Bara man inte glömmer bort att eftersom samling handlar om relativ uppresning, kan inte hästen resas framtill mer än bakdelen kan bära. Man kan inte under några omständigheter lyfta det man sitter på, det är då man har en hel häst i handen, så man blir tvungen att vänta tills bakdelen är beredd att bära mer. Där är ju den iberiska hästen avlad, att redan från början ha kapacitet att bära sig mer på bakdelen. Det som är regel utan undantag är att hästen ska befinna sig i stäckningsberedskap till handen och närhelst ryttaren önskar sända hästen framåt-nedåt, så gör den det."

Så nu var det iaf utrett att det var ett ord i texten som blivit fel. Överdriven hade översatts med undvika.
Problem solved...synd bara att det blivit fel i boken.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka