Iberiska hästar

S

Sirocco1

Nu har jag läst igenom Bents böcker för 100:e gången och nog hittar man alltid nåt nytt man börjar fundera på... :)
Det står att "speciellt med de iberiska hästarna måste man undvika ridningen framåt-neråt, eftersom deras framben inte är tänkta att användas så."
hm..... kan någon klargöra för mig vad som exakt menas här? och vad är det som är så speciellt med iberiska hästars framben? (är det andalusier och lusitanos som är iberiska hästar?) :confused:

Sv: Iberiska hästar

Nu rider jag ju inte "akademiskt" men vad Bent menar med detta kan i alla fall inte jag begripa! Problemet med många iberiska hästar är ju att de inte rids tillräckligt framåt-nedåt..... Min lilla spanjor rids definitivt framåt-nedåt och verkar absolut inte ta skada av det. Vi får dessutom ofta positiva kommentarer om att han rör sig trevligt, så det kan inte vara helt fel ;)
Många iberiska hästar går ju tyvärr med uppdragen hals och sänkt rygg, vilket är betydligt skadligare.
Sen kan man kanske ta upp dem i form och samla mer i en tidigare ålder än man skulle kunna med ett halvblod, men det är en annan sak.

Och ja, det är P.R.E och Lusitanos (samt korsningar av dessa) som är iberiska hästar!

Ja visst låter det mysko!?

Vad är det med konstruktionen på dessa iberiska hästars framben som gör att de inte är ämnade för arbete i "framåt-nedåt"? (fast egentligen är det väl inte frambenen som är det man vill åt i övningen framåt-nedåt, det är väl överlinjen och undertrampet bak?)

Är dessa hästars överlinje redan "rätt" från början, och undertrampet naturligt? Kan det vara att frambenen är svagare och inte pallar för "framåt-nedåt"?

Sen kan man ställa sig frågan... vad är det då på våra "icke-iberiska" hästar som saknas rent konstruktionsmässigt i frambenen, som gör att vi SKA rida "framåt-nedåt"? Vad är det som gör att de fixar den övningen jämfört med de iberiska exemplaren?

Tycker att den akademiska ridningen är logisk för övrigt, men just detta hängde jag upp mig på. Snälla, kan någon insatt person förklara?? :confused:

Kan vi kanske få en liten sidhänvisning, så vi slipper bläddra igenom bägge böckerna?

jag tycker också det låter mycket mysko, just deras halsansättning behöver ju framåt nedåt.... man ser ju också att det fattas lite framåt nedåt i utbidlningen hos utländska ryttare...

Hovslagar input :

Iberiska hästar åtminstonde PRE är ju kända för att biljardera.
Det gör dom för att de är inåttåade. En inåttåadhäst särskilt en som är felverkad och för låg på innertrakt får en snärt/knyck i sin kotled i varje steg. Den är altså mer sårbar för kotledsinflammation.

En del är ju av den åsikten att all framåt nedåt placerar hästen på bogarna, det kanske är därför han säger så...

Annars kan ju en bra framåt nedåt flytta vikten bakåt och skydda dessa framkotor.:smirk:

För den intresserade....
Mer konkret så landar den innåttåade hästen på inner trakt - det säger "snärt" när hela hoven belastas och sedan rullar den över på på ytter tå.

Om man har en sådan här häst som barfotahäst så kommer den att slita ned innsidan mer och mer så att detta fenomen förvärras.....
Knixen/snärten blir större....

Bara en tanke med detta med barfotahästar också....

Senast ändrad:

Har inte boken tillgänglig just nu, men någonstans i slutet av den som heter "Akademisk ridning". Långt ner på den vänstra sidan i sista stycket har jag för mig att det är... :) Tror det var någonstans vid kapitlet om exteriören??

Jag var lite förvånad över att se att det faktiskt stod så i boken.

Jag undrar om han bara uttryckt sig klumpig för så som jag uppfattar hans åsikter om iberiska hästar både IRL och genom böcker så är det att de inte behöver gå lika djupt framåt-nedåt (oftast), men att de givetvis ska ha sökningen framåt-nedåt.

Men hästar som har mycket bärighet och en bra exteriös behöver ofta inte gå i en djup framåt-nedåt utan en grundare sådan.
Allt regleras ju efter hur hästen ser ut.

Tror jag ska snacka lite med Bent och Carina om det nästa gång jag är där och se vad han säger om det. För det där tror jag bara är en klumpig mening alt. klumpig översättning.
För där låter det som att man aldrig ska rida en iberisk häst framåt-nedåt och det tror jag inte att han tycker...

Nej, på de clinics jag varit på har det fått sträcka framåt-neråt som alla andra. Menade han kanske ridas på framdelen och inte framåt-neråt?

Som ägare till en PRE måste jag också få opponera mig på detta! Min häst har från början ridits framåt neråt utan att ha tagit skada! Däremot när vi börjad samla ihop honom fick han problem med kotledsinflammation... i bakbenen! Jag tror min pålles framparti är mycket starkt.

Men jag vet att man vid vissa "skolor" i Spanien förespråkar en mycket samlad ridning redan från början. Kanske det har att göra med att man rider hingstar som på detta sätt får lära sig att hålla sig i skinnet samt att det är bekvämare för ryttaren. Jag har stött på många spanska hästar som bara kan gå uppåt - framåt blir bara mer och mer vevande med benen, utan att de kommer någonstans. Sedan är ju vissa hästar avlade på en mer barock linje, vilket betyder att de är mer korta i sitt steg. Måhända att det är skadlig för dessa hästar att pressas till att rörar sig framåt neråt. Det bästa är nog om man kan hålla ridningen elastisk. Förrästen det måste väl vara skillnad på att ha en häst som rör sig framåt neråt och en som går på bogarna eller? Hänger de inte ofta i bettet om de går på bogarna?

Det är rätt allmänt känt att översättningen av Bents böcker till svenska inte varit så lyckad, det finns en hel del översättningsfel samt språkgrodor.

/KT

Har inte med tråden att göra men med PRE. Fick just veta att CD:s Aureolo är död. :cry: Ni som träffat honom kan nog förstå vilken förlust det är.

Håller med. Översättningarna är hemska så troligtvis är det något sådant som krånglat.

Ska bli intressant att snacka med Bent om det.

idak
Vad tusan är Aureolo död? :eek: :cry:
När hände det och vad hände?

Hennes dotter skrev precis mail till mig. Han har halkat i hagen för tre dagar sedan och krossat sitt knä. Det fanns inget att göra och han avlivades idag... usch så hemskt. Olyckor händer allt för lätt!

Det finns ju olika typer av pre. På stuteriet o spanien som jag är på så ofta jag bara kan så har ägaren tagit fasta på att folk runt om i världen älskar deras spanska häst men inte alltid är så förtjusta i den högresta bensprattlande varianten.
Han har därför börjat avla fram en typ som är mer lik ett halvblod i kroppen men som givetvis fortfarande har PRE:ns underbara psyke.

Jag fick provrida den nyinköpta miljon:eek: hingsten och det kändes kusligt likt ett halvblod i gången, men med sammarbetsvilja som en PRE.Men som PRE är den ful tycker jag.
Det känns fel för mig dock, en PRE ska vara "hög" och sprattlande, det hör till men visst, på en vanlig dressyrbana så passar denna nya variant bättre och blir förmodligen mer lättsåld.

Det är svårt att få äkta framåt nedåt på en PRE av den normala typen, blir mest fram och tung och ju mer framtung den blir ju mer vifftar benen åt sidorna.Kanske det Bent menade?

Jag förstår inte det här att de ska göra PREn till ett halvblod. Vill man ha ett halvblod så får man väl köpa ett. Köper man då en PRE för att skryta eller varför väljer man en sådan ras om man ändå är ute efter ett halvblod?

Nej, sådana uppfödare står inte högt i kurs hos mig.

:bow: :bow: :bow: :bow:
Vi får trösta oss med att dom uppfödarna inte kommer så långt med sina hästar i spanien i alla fall!
När dom hade dom första kvalificerade korningarna , så dömdes dessa P.R.E hästar ned, dom var för höga och inte så spanska i typen :angel:
Låt en spansk häst se ut som en spansk häst!!!
Det är ju därför man älskar dom :love:

Tesora

Låter rimmligt. Men varför används PRE så mycket till korsningar? Är inte den bästa hästen, KBL redan bäst?

Det vore ju kanon om du kan fråga honom om detta! :bow:

För om det nu är så att detta uttalande hör ihop med de iberiska hästarnas sprattlande och biljardering (som ofta ses på dessa rasers framben, jag säger inte att alla har det), så kanske man även kan räkna in andra individer som har samma "sprattel-symptom" i den iberiska kategorin?

Hur ser man förresten om en häst har en bra bärighet och exteriör för att "slippa" gå i den djupa framåt-nedåt? Är det efter att hästen kommit en bit i sin utbildning eller är det något den är skapt med? Har du tillgång till nån bra bild som visar detta blir jag jätteglad!

Kul att diskussionen kom igång, för det här skulle vara intressant att klura lite mer på! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka