I vilken ordning utbildar ni?

C

Coffeaclub

Lite konstig rubrik kanske, men jag vill iaf veta i vilken ordning ni utbildar hästen inom dressyren. Vad ni börjar med att lära hästen efter att den blivit inriden. Och då menar jag inte att gå på volter, eller att gå i form utan mer t ex förvänd galopp, byten, fram- och bakdelsvändning, sidvärtes m.m.

Sv: I vilken ordning utbildar ni?

Jag börjar med att lära hästen basic - mao start och stop, sen att gå undan för skänkeln. Fram och bakdelsvänd lägs in som en del av detta. Byten och förvänd galopp börjar jag med ungefär samtidigt. Kanske före med byten eftersom jag hoppar och det underlättar om hästen kan byta. Om hästen är lydig för hjälperna och kan bära sig själv så brukar den förvända inte vara något större peoblem.

Sidvärtes är nog det jag börjar med efter att ha lärt det grundläggande som halter, och igångsättningar.

Håller med föregående talare.

Gas, broms höger, vänster. Är ju egentligen det enda man lär en häst. Alla krumelutter är ju egentligen en eller flera kombinationer av detta.

Samt att alltid vara loss i sin svaga sida, tar hästen den svaga sidans tygel, då har man halva inne oavsett vilken rörelse man ska öva på.

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama