I vilka länder är det vanligt att inte ha en hall?

purity_666

Trådstartare
Jag tänker ofta på det när jag ser program från USA, att de kliver rakt in i köket eller vardagsrummet. Det finns inget hallutrymme.
Är det så i fler länder? Hör det ihop med seden att ta av skorna, eller är det bara en vana att bygga hemmen så?
Vad tror ni är vanligast i världen, att ha hall eller inte ha hall?

En del hus jag besökt i England har inte haft någon vettig hall. I vissa fall har det funnits en hall och ytterdörr men "alla" använder köksdörren.

Hos min släkt i Peru finns ingen hall att hänga av sig jackor eller ta av sig skor. Lite udda nu när jag tänker på det... vart gör man av jackan?

Alla jag känner i USA har lika mycket hall som de jag känner i Sverige när det gäller "huvudingången". Inte alltid hall till köksingången (eller andra varianter av annan ingång) men det är också samma i bägge länder..

Det finns väl rätt mycket lägenheter i Sverige utan hall också? Vet även en del hus som inte har en regelrätt hall, pga öppen planlösning.

Alla hus jag besökt i England har, vad jag minns, haft hall. Och då har jag bott där i ett par år. Huset jag bodde i hade en jättehall, fanns även en ordentlig hall hos min bästa vän.

Kan heller inte komma på någon lägenhet jag besökt i Singapore som saknar hall.

Så nä, jag tror det mer handlar om utrymme och planlösning än sed/kultur.

Alla jag känner i USA har lika mycket hall som de jag känner i Sverige när det gäller "huvudingången". Inte alltid hall till köksingången (eller andra varianter av annan ingång) men det är också samma i bägge länder..

Min släkt i USA och deras grannar som jag besökt hade ingen hall i varken Texas eller Cali utan man gick typ direkt in i vardagsrummet från huvudingången och direkt in i köket eller vardagsrum nr 2 från bakre ingången. Däremot hade de flesta nån form av hall av de som bodde i Ohio.
Jag har tänkt att det beror på klimatet (mer leriga skor i Ohio ;) ) men det var kanske fel (?).

Det blir allt vanligare att man använder alla kvadrat, iaf i Sthlm där kvadratmeterpriset är dyrt. En stor hall är en rätt "död" yta så jag har sett många mindre lägenheter där man byggd om hallen eller en inre hall till kök. På så sätt har man fått loss köket och gjort om det till sovrum/sovalkov.
Jag tycker att det är ganska smart! Sen gillar jag att komma in direkt i en lägenhet. Hellre i ett inbjudande sällskapsrum (kök eller allrum) än i en hall. Mardrömmen är att komma in i en lång omöblerbar korridor typ :nailbiting: både omysigt och massa bortkastade dyra kvadratmeter!

Min släkt i USA och deras grannar som jag besökt hade ingen hall i varken Texas eller Cali utan man gick typ direkt in i vardagsrummet från huvudingången och direkt in i köket eller vardagsrum nr 2 från bakre ingången. Däremot hade de flesta nån form av hall av de som bodde i Ohio.
Jag har tänkt att det beror på klimatet (mer leriga skor i Ohio ;) ) men det var kanske fel (?).

90% av boendena jag känner i USA ligger i Cali. Långt ifrån alla har krokar till jackor dock i själva hallen, men de allra flesta har någon typ av hall, precis som här i Sverige.

En av de utan någon typ av hall var morfar, i Arkansas... Fast hans grannar hade hallar...

Jag har alltid tänkt att det har med klimatet att göra, är det kallt ute så behövs en liten sluss för att hålla kvar värmen inne och inte släppa ut all värme så fort man öppnar dörren, därav de små hallar som finns här :) samt att det är vanligt i gamla hus med många små rum med dörrar mellan alla.

Vid varmare klimat så är det dumt att stänga in värmen i huset, dvs mer öppen planlösning, inte lika någa dörrar mellan rummen och ingen hall.

(Detta är då baserat på gamla hus och inte t ex lägenheter. Med förbättrad isolering och värme i hus behöver man inte stänga in sig i mindre rum eller ha en hall ;).

Tror också det beror på klimatet. En kollega fick en fråga av en engelsman: Hur gör ni i Sverige på vintern, blåser inte snön in under ytterdörren?
Jag tycker mer att det låter som en konstig fråga. Varför skulle engelsmän inte ha täta dörrar? Då skulle ju de få in en hel del regn... Och det är ju inte så att det aldrig snöar i England heller.

Jag tycker mer att det låter som en konstig fråga. Varför skulle engelsmän inte ha täta dörrar? Då skulle ju de få in en hel del regn... Och det är ju inte så att det aldrig snöar i England heller.

Jag tycker det låter som en ganska rimlig fråga... Min brors (dock i USA och inte England) dörr ut till trädgården är inte tät.... Ganska många hus där är inte så täta...

Jag tycker det låter som en ganska rimlig fråga... Min brors (dock i USA och inte England) dörr ut till trädgården är inte tät.... Ganska många hus där är inte så täta...
USA är ju lite större, England är ju inte direkt känt för sitt behagliga klimat och det är inte standard att ytterdörrarna där är otäta. :)

Jag har alltid tänkt att det har med klimatet att göra, är det kallt ute så behövs en liten sluss för att hålla kvar värmen inne och inte släppa ut all värme så fort man öppnar dörren, därav de små hallar som finns här :) samt att det är vanligt i gamla hus med många små rum med dörrar mellan alla.

Vid varmare klimat så är det dumt att stänga in värmen i huset, dvs mer öppen planlösning, inte lika någa dörrar mellan rummen och ingen hall.

(Detta är då baserat på gamla hus och inte t ex lägenheter. Med förbättrad isolering och värme i hus behöver man inte stänga in sig i mindre rum eller ha en hall ;).
Men hur många hallar i sverige har ett eget litet rum inkl dörr?
Möjligen i ngn slags groventre, men annars är det väl standard att hallen är öppen in mot övriga boendeytan?

Men hur många hallar i sverige har ett eget litet rum inkl dörr?
Möjligen i ngn slags groventre, men annars är det väl standard att hallen är öppen in mot övriga boendeytan?
Buck syftade ju på gamla hus? De brukar ju i regel ha rum och dörrar överallt och allt annat än öppen planlösning. Nyare hus med ordentlig isolering och värmeanläggningar är ju en annan sak. :)

Det blir allt vanligare att man använder alla kvadrat, iaf i Sthlm där kvadratmeterpriset är dyrt. En stor hall är en rätt "död" yta så jag har sett många mindre lägenheter där man byggd om hallen eller en inre hall till kök. På så sätt har man fått loss köket och gjort om det till sovrum/sovalkov.
Jag tycker att det är ganska smart! Sen gillar jag att komma in direkt i en lägenhet. Hellre i ett inbjudande sällskapsrum (kök eller allrum) än i en hall. Mardrömmen är att komma in i en lång omöblerbar korridor typ :nailbiting: både omysigt och massa bortkastade dyra kvadratmeter!

Min lägenhet har möblerbar hall så den har först varit sovrum och är numera arbetsrum. Hallen är så belägen någon meter längre in. Många av mina grannar har gjort på liknande sätt och använder antingen hallen till sovrum, eller flyttat ut köket till en kokvrå i hallen och byggt om det ursprungliga köket till ett sovrum.

USA är ju lite större, England är ju inte direkt känt för sitt behagliga klimat och det är inte standard att ytterdörrarna där är otäta. :)

Jag tycker absolut det är mer eller mindre standard i uk att ytterdörrar och fönster är otäta. De flesta lägenheter (med ytterdörr) och hus jag varit in i har dubbeldörrar vid huvudentren, och många har dessutom långkuddar för att skydda från drag vid fönstren.
Rent krasst är de jättedåliga på att bygga/renovera hus och spara energi här. :angel:

En kompis till mig köpte en nyproducerad lägenhet (2015) i en Sthlmsförort där man kliver rakt in i vardagsrummet, alla lägenheter där var byggda så.

Jag tycker absolut det är mer eller mindre standard i uk att ytterdörrar och fönster är otäta. De flesta lägenheter (med ytterdörr) och hus jag varit in i har dubbeldörrar vid huvudentren, och många har dessutom långkuddar för att skydda från drag vid fönstren.
Rent krasst är de jättedåliga på att bygga/renovera hus och spara energi här. :angel:
Där ser man! Jag har helt annan erfarenhet.
Men å andra sidan är det väl bara onödigt med helt tätt ändå, eftersom de gladeligen öppnar köksdörrar på vid gavel mitt i vintern, när det är några enstaka grader varmt. Så de har väl aldrig lärt sig frysa. :D

Liknande trådar

Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 494
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
903
Senast: snöflingor
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka