I veterinärens händer

Sv: I veterinärens händer

jag förstår inte. Han måste väl stå för sin bedömning.

Kan mycket väl vara så att veterinären INTE ALLS vill stå för sin bedömning. Utan helt enkelt ha fått kalla fötter och inser att hans åsikt om att hästen ska dömas ut INTE håller i försäkringsbolagets ögon.

Därför skickar han inget intyg till dig för han vill inte visa för någon att hans första bedömning kanske inte är så himla korrekt. Veterinären är inte mer än människor och kan också göra missbedömningar.

Ser gropen annorlunda ut nu mot tidigare på din häst. Om ärrbildningen har "sprängs sönder", vilket för övrigt låter konstigt, så ska ju gropen blivit större eller mindre eller ändrat form.

Du ska absolut åka iväg till en klinik och få hästen ordentligt genomgången så det inte är problem från rygg eller någon led i bakkärran. Hästar med knäproblem bak kan ju ha problem att hålla iordning på bakkärran.

Det är bara bra att en ny veterinär tittar på hästen med fräscha ögon. Lätt att stirra sig blind på en diagnos och inte se andra problem.

/Lizzie

Kan mycket väl vara så att veterinären INTE ALLS vill stå för sin bedömning. Utan helt enkelt ha fått kalla fötter och inser att hans åsikt om att hästen ska dömas ut INTE håller i försäkringsbolagets ögon.

Därför skickar han inget intyg till dig för han vill inte visa för någon att hans första bedömning kanske inte är så himla korrekt. Veterinären är inte mer än människor och kan också göra missbedömningar.

Ser gropen annorlunda ut nu mot tidigare på din häst. Om ärrbildningen har "sprängs sönder", vilket för övrigt låter konstigt, så ska ju gropen blivit större eller mindre eller ändrat form.

Du ska absolut åka iväg till en klinik och få hästen ordentligt genomgången så det inte är problem från rygg eller någon led i bakkärran. Hästar med knäproblem bak kan ju ha problem att hålla iordning på bakkärran.

Det är bara bra att en ny veterinär tittar på hästen med fräscha ögon. Lätt att stirra sig blind på en diagnos och inte se andra problem.

/Lizzie
*Jag tror att du har rätt. Jag har hört uppgifter om att han kan vara bestämd i sin uppfattning först men sedan svaja.
Men då kan han väl säga att han inte är säker. man blir ju mer förbannad när han gör så här än om han skulle komma och säga att ”jag inte säker, låt ngn annan titta på hästen”.

*Jag får för mig att på den yta där muskelskadan sitter så har det blivit hårdare och knöligare. lite elefanthudskänsla under själva hårremmen. Men nu skrittar jag henne 30 minuter några gånger i veckan, arnikaolja ( skitbra köper på Homeopatföretaget DCG). streeeeeetchar ( hon är vig som en balettdansös) och täckar. varmt om rumpan ska det va.

Jag ska till en veterinär nu på onsdag så han får bli a second opinion.
Vi ska lägga upp ett rehabiliterigsprogram för hästen om han nu inte säger att det är kört förstås -:)

Senast ändrad:

Jag tycker absolut du ska anmäla! Tänk att den här vetrinären kan vara hos andra och döma ut djur. De kanske tror mer blint på vet.s ord och tar bort djuret. Visst i ditt fall kanske han gjorde något förhastat, någo han inte brukiar göra- MEN- då borde han vara uppriktig om det och säga att han tycker ni ska göra en ombedömning.
Ring jordbruksverket och fråga hur du ska gå vidare.

Kan nu bara berätta för alla som engagerat sig i tråden att veterinärintyget har kommit, men det tog som sagt två månader.
Nu äntligen kan jag gå vidare.
Tusen tack för alla kloka synpunkter !!!!

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och information om någon känner till denna ovanliga åkomma. Min häst fick i juni förra året diagnosen "bruising"...
Svar
3
· Visningar
3 594
Senast: inferno
·
M
Hästvård För att göra en lång historia kort.. Avlivade min förra häst i juni förra året pga. spatt som gjorde honom oridbar.. Jag hade haft...
Svar
13
· Visningar
1 268
Senast: Muupannkakan
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag har gjort alla miljöåtgärder som har rekomenderats utom lösdrift. Hästen står på kallstall med bra...
2
Svar
30
· Visningar
3 578
Senast: godaråd
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar