I veterinärens händer

Sv: I veterinärens händer

Var någonstans finns gropen? Specificera gärna. Hur stor är den?
Lårmuskeln är för luddigt för att jag ska veta var gropen sitter.
Sen arbetar ju aldrig muskler ensamma utan de hjälps åt i olika grupper med liknande uppgifter. När en del försvagas så stärks övriga.

En grp i halsen är kanske lite skillnad mot en grop i lårmuskeln som är en ganska viktig del i hästens rörelseapparat.

Min gamling har oxå en grop i "lår" musklen på sitt höger bak.
naprapaten kallade "Guds tumavtryck", groppen syns inte men man känner den om man drar fingrarana över låret.
Gropen är ca 5+3 cm kanske.

han har aldrig haft några problem med gropen.

Forska vidare, så håller vi tummaran för en bra lösning.

Var någonstans finns gropen? Specificera gärna. Hur stor är den?
Lårmuskeln är för luddigt för att jag ska veta var gropen sitter.
Sen arbetar ju aldrig muskler ensamma utan de hjälps åt i olika grupper med liknande uppgifter. När en del försvagas så stärks övriga.
En handsbredd från bärbensknölen mot flanken..eh tror det heter så....(leden som sitter snett nedanför svansfästet)
Gropen är nästan stor som en handflata.

Ursäkta mig men nu kan jag inte vara tyst mer....Har följt tråden sedan mina första inlägg och "bokat tid hos en terapeut" :confused::mad:

Vad din häst behöver är att bli ordentligt klinikundersökt. Den terapeut som börjar behandla din häst med den gamla veterinärens uttalande och utan en klinikundersökning skulle banne mig ha med ris på ändalykten :mad:

/zelma-något irriterad

Ursäkta mig men nu kan jag inte vara tyst mer....Har följt tråden sedan mina första inlägg och "bokat tid hos en terapeut" :confused::mad:

Vad din häst behöver är att bli ordentligt klinikundersökt. Den terapeut som börjar behandla din häst med den gamla veterinärens uttalande och utan en klinikundersökning skulle banne mig ha med ris på ändalykten :mad:

/zelma-något irriterad
Men det hanlar inte om massage, laser eller ngt sådant utan om hur man kan jobba hästen vid hand och så småning om uppsuttet för att hon ska stärka bakdelen och det skadade partiet

Men man jobbar väl inte en halt häst utan att vara 100% säker på osraken. :confused::crazy: Och dessutom en som uppenbarligen blivit så dålig att en veterinär dömt ut hästen, även om du nu inte fått intyg.

Jag fattar bara inte hur du tänker nu? :confused:

Men det hanlar inte om massage, laser eller ngt sådant utan om hur man kan jobba hästen vid hand och så småning om uppsuttet för att hon ska stärka bakdelen och det skadade partiet
Låter vettigt tycker jag. Diagnosen har du ju redan fått, även om du inte fått den på papper. Detta rännande till klinik till höger och vänster, vad ska de göra? slå en plåt på något som inte syns på röntgen eller? Eller ultraljud på något som syns redan på utsidan? Jisses, om diagnos inte funnits hade jag förstått vitsen, men nu...

Men enligt första veterinären så var det ju så allvarligt att hästen dömdes ut...eller som TS skrev "hästen är värdelös och döms ut". Ska man verkligen då börja arbeta en så dålig häst utan att veta till 100% var felet sitter, hur allvarligt det är och hur goda chanser det finns att bygga upp det?
Hästen kanske dessutom behöver både antiinflamatoriskt och smärtlindrande innan man kan börja jobba på ett schysst sätt med den.

Men återigen....detta är mina egna åsikter och hur jag hade gjort....

/zelma

Men man jobbar väl inte en halt häst utan att vara 100% säker på osraken. :confused::crazy: Och dessutom en som uppenbarligen blivit så dålig att en veterinär dömt ut hästen, även om du nu inte fått intyg.

Jag fattar bara inte hur du tänker nu? :confused:
Veterinären är hundra procent säker och jag måste lita på honom. Efter två månaders vila syns hältan enbart på böjt spår och i trav. När det gäller utdömandet ....Eftersom jag själv har svårt att tro att jag inte skulle kunna använda henne vill jag åtminstone ge det en chans. rehabiliteringsprogrammet görs i samarbete med veterinär Han ska va me första gången men gud vet vem man kan lita på efter den här härvan!!!

Men enligt första veterinären så var det ju så allvarligt att hästen dömdes ut...eller som TS skrev "hästen är värdelös och döms ut". Ska man verkligen då börja arbeta en så dålig häst utan att veta till 100% var felet sitter, hur allvarligt det är och hur goda chanser det finns att bygga upp det?
Hästen kanske dessutom behöver både antiinflamatoriskt och smärtlindrande innan man kan börja jobba på ett schysst sätt med den.

Men återigen....detta är mina egna åsikter och hur jag hade gjort....

/zelma
Jo, det där med bedömningar att "hästen är värdelös och döms ut" vet jag fler som varit med om. Vårt sto dömdes i stort sett ut som fyraåring på grund av hosta. Efter lång rehabilitering blev hon dock okej och tävlade msv dressyr under många år utan problem. Hon avlivades först som 24-åring på grund av spatt (besvärades inte av hostan något mer). Därav blir jag lite skeptisk eller vad man ska säga. Veterinärer är ju väl medvetna om att många hästägare vill ha valuta för pengarna och kanske inte är villiga att vänta lång tid för att hästen ska bli frisk, och gör därför bedömningen utefter det. Klart att vissa hästar aldrig blir bra trots lång behandling, men om man inte anser att hästen lider i onödan tycker jag att man bör ge det en chans. När det gäller klinikåkande så tycker jag att man många gånger ser dessa kliniker som enda möjliga ställe att få en diagnos på, även om de i de flesta fall gör precis samma sak som veterinären som kommer till gården. Visst, de har röntgen och annan aparatur för utredning, men om diagnosen kan ställas hemma hos hästen där den är lugn och trygg så är det bättre. Annars måste veterinären ransaka sig själv och råda hästägaren att åka iväg för att röntga eller vad det nu är man måste göra som inte kan göras hemma.

Kan bara säga till alla som engagerat sig i min tråd att idag den 26 juni har veterinären fortfarande inte skickat intyget.
Man undrar vad är problemet. Han åtar sig ett fall, dömer ut hästen och skiter sedan i att skriva intyget. Intyget gäller en månad, och besiktar man skadan idag ser den ju inte alls lika dan ur som den gjorde i maj. Borde inte en sådan idiot anmälas?????????
Pinsammast är att jag kontaktade säljarna kort efter undersökningen och berättade vad vet kommit fram till. De har sagt sig vilja diskutera kompensation men vill se intyget först. Så nu slipper de undan också. Jag blir GAAAAALEN PÅ MÄNNISKAN!!!!!!!

Jag tycker att man alltid skall åka till klinik när hästen är halt! Vad skall en veterinär hemma göra om han inte har röntgensyn??
-inte ett smack!

Till TS, Jag fick min häst utdömd på en klinik och friskförklarad på en annan så det är mycket värt att få en "second opinion"

Men du verkar mest intresserad av kompensationen ifrån säljarna, eller??

Hm, det låter som veterinären fått kalla fötter.
Genom det intyget ska han ju faktiskt påvisa att säljaren undanhållit något för dig och det ska sedan hålla i rätten.

HeJ!

Så, hästen är fortfarande halt efter 2 månaders vila? Vet som hjälpt till med rehab-programmet har varit ute och tittat på hästen? Och konstaterat att det inte är nåt annat fel, typ rygg, knän, haser?

Jag förstår att du blir irriterad på vet som skulle skriva ut intyget, men samtidigt börjar du jobba hästen?

Min åsikt är som så många andras att du borde åka in och kolla upp hästen ordentligt, så den inte har nån mer skada som faktiskt är det stora problemet. Den är ju som du själv säjer, fortfarande halt efter 2 månaders vila..

Lycka till iaf!

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och information om någon känner till denna ovanliga åkomma. Min häst fick i juni förra året diagnosen "bruising"...
Svar
3
· Visningar
3 594
Senast: inferno
·
M
Hästvård För att göra en lång historia kort.. Avlivade min förra häst i juni förra året pga. spatt som gjorde honom oridbar.. Jag hade haft...
Svar
13
· Visningar
1 268
Senast: Muupannkakan
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag har gjort alla miljöåtgärder som har rekomenderats utom lösdrift. Hästen står på kallstall med bra...
2
Svar
30
· Visningar
3 578
Senast: godaråd
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar