I veterinärens händer

mullah

Trådstartare
Sitter i en jäkla skitsits som jag inte vet hur jag ska ta mig ur.
Den 12 maj veterinärundersöktes min häst efter att ha blivit halt.
Veterinären hade redan i slutet av mars konstaterat att hästen hade en gammal muskelskada. Det kom som en övverraskning så den skadan måste hon ha fått innan jag köpte henne i juni förra året.

Nåväl vid undersökningen 12 maj sa samma vet att muskelskadan "gått upp".
Hästen är värdelös och han dömde ut henne. Nu är den den 21 juni och jag har fortfarande inte fått veterinärintyget. Säljarna har sagt sig villa att diskutera någon form av kompensation om muskelskadan kan vara ett dolt fel men vill först se intyget. Skitfrustrerande att inte komma någonstans. Jag har hotat, bönat och bett men inget hjälper. Jag får inte det förbannade intyget. Nu senaste skyllde han på något privat men va fan gör man

Sv: I veterinärens händer

Åk till en ny klinik och få ett intyg av annan veterinär.

Lycka till!
/zelma

Håller med ovanstående... Att skylla på ngt privat?! Vad är det för sätt??

Nej, åk till annan klinik och få alla papperen klara!

Håller med ovanstående... Att skylla på ngt privat?! Vad är det för sätt??

Nej, åk till annan klinik och få alla papperen klara!
Problemet är bara att han såg skadan redan i mars, när hästen inte hade ont av den och det kommer ju inte att framgå av en ny undersökning. så jag missar den viktiga historiken för det var ju undersökningen i mars som gjorde att jag fick veta att hästen har haft en muskelskada. Det vet såg då var ärrbildningen av skadan, som jag också kan se nu men inte i samband med köpet för ett år sedan.

Men en fråga .... var du på klinik och gjorde de förra undersökningarna? Eller är veterinären anknuten till klinik eller endast privatpraktiserande?
Var det på klinik måste ju du kunna vända dig till klinikchefen för att få hjälp.

/Zelma

Men en fråga .... var du på klinik och gjorde de förra undersökningarna? Eller är veterinären anknuten till klinik eller endast privatpraktiserande?
Var det på klinik måste ju du kunna vända dig till klinikchefen för att få hjälp.

/Zelma
Nej han är privatpraktiserande. Driver sitt företag helt själv.

Jag har väldigt svårt att förstå hur han enbart utan klinikundersökning kan dömma ut hästen. Men jag är också en väldigt kritisk och ifrågasättande person.

JAG själv hade i ditt ställa åkt till klinik oavsett för att få häste grundligt undersökt. Om den nu har så stora ärrbildningar av en gammal skada så borde dom på en bra klinik kunna konstatera detsamma som din andra veterinär gjort samt att du skulle kunna få allt skriftligt.
Det är den vägen jag hade gått iaf.... Sen får man ta det vidare utifrån deras bedömningar.

Men som sagt...det är vad jag hade gjort.

/zelma

Jag har väldigt svårt att förstå hur han enbart utan klinikundersökning kan dömma ut hästen. Men jag är också en väldigt kritisk och ifrågasättande person.

JAG själv hade i ditt ställa åkt till klinik oavsett för att få häste grundligt undersökt. Om den nu har så stora ärrbildningar av en gammal skada så borde dom på en bra klinik kunna konstatera detsamma som din andra veterinär gjort samt att du skulle kunna få allt skriftligt.
Det är den vägen jag hade gått iaf.... Sen får man ta det vidare utifrån deras bedömningar.

Men som sagt...det är vad jag hade gjort.

/zelma
Låter jävligt vettigt. Det är nog så jag får göra.

Önskar dig verkligen lycka till med allt och berätta gärna hur det gått sen :)

/zelma

låter ganska konstigt att döma ut en häst för att vet tror han har en muskelskada???

jag skulle aldrig aldrig ta livet av en häst för en så ofullständig diagnos.

låter ganska konstigt att döma ut en häst för att vet tror han har en muskelskada???

jag skulle aldrig aldrig ta livet av en häst för en så ofullständig diagnos.

Han tror inte, han vet. Skadan- ärrbildningen- syns tydligt på lårmuskeln. En grop liksom.

Det borde ju vara en rejäl bristning i sådant fall, något som menligt påverkar hästens rörelser... eftersom den döms ut.
Skulle den aldrig hålla ihop menar han? Ofta är det så att andra muskler tar över och "gör jobbet" om en muskel blir skadad.

Jag tror faktiska att du kan anmäla honom till det förbund som alla veterinärer är anslutna till. Kommer dock inte på nu vad det förbundet heter. :confused: (skyller på att det är midsommarhelg)
Sen så ska du åka till en klinink och få allt ordentligt undersökt. Det verkar som om tidigare ägare verkar vettig att ha å göra med så försök att kom fram till en lösning.
Lycka till nu!
Mvh Marie

Han tror inte, han vet. Skadan- ärrbildningen- syns tydligt på lårmuskeln. En grop liksom.

Det är inget ovanligt precis att hästar har någon gammal ärrbildning i en muskel efter en bristning däremot tror jag det är mkt ovanligt att det faktiskt påverkar dem så att det skulle vara en orsak till att dömma ut dem. Verkar inte särskilt seriös den där veterinären, så nej satsa på att komma in med hästen på en bra klinik och få den ordentligt genomgången.

Då lär det ju aldrig att gå att klassa det som dolt fel om man kan se det med blotta ögat.

Har det synlig dykt upp först på senare tid så lär det också bli väldigt svårt att utan mer undersökning hävda att det fanns innan köp och inte har uppkommet efter att du köpte hästen. Så i praktiken har du ingen som helst nytta av de undersökningar som den här veterinären gjort. Varken med eller utan historik. Åk in till en klinik och hästen ordentligt genomgången innan du dra på för stora växlar.

En grop i en lårmuskeln är min häst också, en ärrbildning eller muskelartrofi. Gammal skada som sjutton och visst har hästen haft problem med det men döma ut för en sådan sak? Knappast! Massage,ET-besök och noga täckande(BoT-ländtäcke över rumpan vid ridning när vädret kräver det även regn etc, och BoT-täcke som undertäcke periodvis under vintern) för att hålla eländet varmt har gett stora resultat och idag syns bara den rejäla gropen men han har inga större problem av det.
Åk till riktig klinik och få hästen utredd på vettigt sätt. Gamla vet låter tämligen oseriös!

precis. min ponny har en grop i halsen, och det är inget som plågar honom. han är dessutom veterinärbesiktigad u.a.

Oj, tack för alla vettiga synpunkter, Nu ska jag sammanfatta ett svar på några av de frågor ni ställt.
Jo, alltså hästen är påverkad när man rider. men om det beror på skadan är väl egentligen inte utrett utan bara något sorts konstaterande att det måste hänga ihop.
Köpte henne för ett år sedan och mina två instruktörer har sagt att det är något som stör hästen i bak, hon har svårt att hitta takten och balansen med bakdelen. Samtidigt har hon lite bråttom och det gör det ännu svårare att rida. Kanske känner hon sig lite stressad när hon inte reder ut sin bakkärra och försöker komma ifrån det jobbiga genom att fly.
Vid köpet jun- 07 vetbes. hon u.a
I mars -08, upptäcktes den gamla skadan men då var hästen inte halt. Det kom som en överraskning när vet pekade på gropen och visade det. Övertänjning, slag. Hursom helst borde skadan ha lett till 2-3 mån. konvalecens och det har bara inte hänt under min ägo.

I maj-08, blev hon fyrgradigt halt på vä bak efter att ha blivit masserad. Den ökade blodcirk. sprängde sönder ärrvävnaden, samtidigt släppte behandlingen på en massa spänningar i muskelfästena.

Åk till en seriös klinik och utred problemet hästen har idag. Utan att snegal på vad som kan ha varit.

En bra klinik kommer ju att kunna utreda vad problemet beror på, det är ju vad utredningen går ut på.

Jag misstänker att skadan beror på övertänjning. När jag köpte henne var hon fullkomligt livrädd för transporten. Det tog sex semesterveckor och lite till att lära henne acceptera transporten.
Nu knallar hon på snällt men det går i hundra ut och man får abslolut inte hålla henne. Jag tror att hon ngn gång har fastnat, fått panik, kastat sig ut och fått bakbenet under sig.
Hur jag fick hem henne från säljaren. Transport mot stalldörr, jag i grimskaftet. tre galningar utanför som gapa och skrek med sopkvastar i högsta hugg...Hästen var sjöblöt när vi kom hem och slängde sig runt och ut. Nu går det som sagt bra men det har tagit tid.....och tålamod.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och information om någon känner till denna ovanliga åkomma. Min häst fick i juni förra året diagnosen "bruising"...
Svar
3
· Visningar
3 594
Senast: inferno
·
M
Hästvård För att göra en lång historia kort.. Avlivade min förra häst i juni förra året pga. spatt som gjorde honom oridbar.. Jag hade haft...
Svar
13
· Visningar
1 268
Senast: Muupannkakan
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag har gjort alla miljöåtgärder som har rekomenderats utom lösdrift. Hästen står på kallstall med bra...
2
Svar
30
· Visningar
3 578
Senast: godaråd
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar