I vecka 41+0

Tora

Trådstartare
Jag väntar mitt andra barn som skulle ha fötts för en vecka sedan. Problemet är att första barnet föddes med kejsarsnitt pga felläge så på många sätt så är detta mitt första barn.

Jag har inte haft den minsta förvärken eller några samandragningar. Mår väldigt bra och har inga direkta åkommor. Förra veckan tex så slog jag ner säkert ett trettiotal stolp i grushagarna utan några större problem. I stallet håller jag igång till fullo bortsett från att jag inte rider (är lite klumpig nu :D).

Börjar bli lite orolig att jag känner av min graviditet så pass lite. Verkar som om den lille/lilla inte har några som helst planer på att titta fram. På MVC är dom snälla men kanske lite oförstående för enligt dom så är det ju mitt andra barn.

Vad händer om inget händer? När blir man igångsatt? Är det vanligt att man har så lite förkänningar? Kommer det bara hastigt och lustigt med få eller inga förvarningar? Och hur vet man att det börjar bli dags (dvs börjar det med tex lite ryggont eller vilka tecken är det jag skall känna efter)? Hur pass vanligt är det att man går mer än en vecka över tiden?

Har en ny tid på MVC på torsdag. Tänkte vara lite mer enveten om min oro men det är ju lång tid till torsdag (känns så i alla fall).

Mvh

Tora

Sv: I vecka 41+0

Min son kom i v 43+0, efter igångsättning som slutade i akutsnitt (inte alls så dramatiskt som det låter). Jag mådde också väldigt bra, även om jag var jävligt trött på det i slutet.

I vårt landsting får man komma in för en bedömning på BF +15, anser de att man är mogen blir man igångsatt direkt. Man får gå över upp till 21 dagar innan de plockar ut bebisen.

Allas förlossningen börjar olika, men du lär känna när det är dags ;) Så länge smärtan går att uthärda och värkarna inte är för täta så håll dig hemma. Du kommer förmodligen veta när det är dags att åka in.

Det kommer gå jättebra!!

Lycka till! Heja bebisen :bump:

Men är det så att det kan vara att ena stunden känner man ingenting för att nästa sekund påbörja förlossningen med värkar och hela baletten. Trodde att man hade lite småkänningar i princip hela den sista tiden (själva barnet känner jag röra sig alltså). Alla som jag känner som har fått barn har "ojat" sig över samandragningar och förvärkar flera veckor i förväg. Jag har knappt kännt något sådant alls. Inte ens när jag gör tunga saker (vissa av sakerna klarar inte ens ogravida i min omgivning av som tex att slå ner stolpar).

Det finns ju stackare som får förvärkar väldigt tidigt i graviditeten och bara får ligga i sängen i flera månader. Detta känns precis tvärtom.

Mvh

Tora

Jag hade inga förvärkar alls.

12 dagar över tiden gick vattnet på natten. Ändå inga värkar! Fick komma in på undersökning dagen efter men blev hemskickad igen för att vänta på värkar. Natten efter upptäckte jag bebisbajs i fostervattnet så då åkte vi in på morgonen och sen blev jag igångsatt på eftermiddagen! Allt gick bra! :)

Sen hade jag såna problem med foglossning hela graviditeten så jag var invalid helt, men det hade ju inget med förlossningen att göra.

Jag gick över tiden med båda, första var jag inlagd på igångsättning men värkarna kom inte igång förrens jag fick åka hem på permission. (tablett igångsättning, inte med dropp) men det var segt förlopp, ibörjan var det mest som sammandragningar som sedan blev värre och värre och oftare.

Med tvåan var jag in på överburenhets kontroll, blev hemskickad och på kvällen tyckte jag att han bökade runt ovanligt mycket, han rörde sig betydligt mer än första barnet så det var inget jättekonstigt, utan mest irreterande eftersom det kunde göra jäkligt ont när han fick in en träff på revbenen... :angel: Men det slog mig efter ett tag att barnet var rätt långt ner och strax där efter så kände jag att värkarna kom igång rätt regelbundet. Men det tog tid men ut kom han till slut.

Förvärkar hade jag inte med någon av dem...:crazy:

En förlossning kan nog starta på precis hur många sätt som helst.

Jag fick molande värk som mensvärk ungefär ibörjan. Sedan ökade det i intensitet.

*till alla*

Det känns så konstigt bara att ha gått en hel vecka över tiden utan att ha några som helst känningar utav det. Hade känts lite bättre om man hade lite små ont då och då. :p

Mvh

Tora

Så var det för mig också med förra barnet, mådde jätte bra även fast jag var aningens otymplig ;) och kunde göra det mesta. Det enda som var jobbigt var alla som skulle kommentera och fråga varför man fortfarande var så tjock och skulle inte du ha fått din bebis för lääänge sen?

Gick till v. 42+2 och hade inga förvärkar alls. Kvällen innan sonen föddes orkade jag inte leda min 170 cm höga häst till hagen så dottern som var sju fick göra :crazy: det men det var enda gången jag inte fixade något. Dagen efter hade jag tid för eventuell igångsättning men jag behövde aldrig åka, fick värkar bara nån timme innan vi skulle vara där och sju timmar senare var allt klart :love:

Snart har du din efterlängtade bebis :bump:

Det där var ju lovande. Tror jag fick en liiiiiiiten, liiiiiten värk i kväll. Men det var bara en......

Mvh

Tora

Har de inte alls sagt när de sätter igång?

Jag fick veta direkt när jag gått en dag över tiden att de sätter igång i vecka 42. Det är olika på olika landsting tror jag, men enligt senaste forskningen tror jag att det var bättre att sätta igång i vecka 42 än senare. (jag blev igångsatt i vecka 42, akutsnitt sen (akutsnitt låter värre än det är, det kallas akutsnitt om det inte är planerat från början vad jag förstått. Oavsett om det händer på sekunden eller som för mig -äh det här funkar ju inte riktigt, visst ska vi väl snitta? bra då bokar vi det om en timma.)

Senast ändrad:

Men är det så att det kan vara att ena stunden känner man ingenting för att nästa sekund påbörja förlossningen med värkar och hela baletten.
Så var det för mig. Vi var på stan och shoppade en förmiddag och jag kände som vanligt verkligen ingenting. När vi kom hem la jag mig i soffan för att vila. Plötsligt gick vattnet och kraftiga värkar kom från ingenstans. Drygt tre timmar senare var vi föräldrar och undrade vad som egentligen hände! ;)

Jag har gått över nästan två veckor med båda barnen och inte känt något i förväg, men det har varit ganska utdragna förlopp när värkarna börjat så det har inte kommit som en överraskning ändå (men det har inte varit någon tvekan om att det är värkar - de har gjort ont och kommit ganska tätt). Före dessa har jag bara haft sammandragningar i form av hård mage.

Precis som någon annan skrev så bökade 2:an runt en MASSA i magen från kl 19 ca och kl 23 började värkarna.

I vårt landsting (stockholm) fått veta direkt att efter 14 dagar blir man igångsatt. Tycker du ska se till att få info om hur det är i ditt landsting så du vet!

Lycka till!

*svarar flera*

Vad skönt att höra att det är fler som inte har haft några förkänningar alls innan.

Jag skall till MVC på torsdag så det blir väl kanske mer prat om hur man skall göra då.

Egentligen så har det ju inte varit någon panik av något slag. Det är ju inte så ovanligt att man går några dagar över tiden. Det är väl bara det att de har placerat mig i omföderske kategorin och där tycker jag inte jag hör hemma riktigt. Det var ju kejsarsnitt sist och det gör ju att allt det här är nytt för mig.

Mvh

Tora

Inget har hänt. På söndag är jag 42+0 och skall göra en överburenhetskontroll på BB i Varberg. Vad som skall göras då beror på vad kontrollen visar.

Det är inget roligt alls det här. Förra gången var det kejsarsnitt och nu det här.

Är lite orolig att något är fel då micro (barn nr ett kallas för mini :D) inte vill titta ut.

Mvh

Tora

Skickar lite pepp :bump::bump:

Det hinner köra igång av sig själv innan och om det inte gör det så är du säkert jätte "mogen" och då borde det inte igångsättningen vara några problem :banana:

Nu gick jag inte över tiden, mina barn är födda 39+1 och 38+4.
Men jag har inte känt något alls, vattnet har gått som en stor våg ner till knäna i sängen på natten. Ca 1 timme senare har värkarna börjat.
Från vattenavgång till de legat på bröstet har de tagit 3 timmar första barnet och 2a barnet var 20 min snabbare.

Inga förvärkar eller sånt. Där emot har jag kvällen innan lyckats sätta i mig en monsterportion mat. Nu med 2a barnet var maken tvärsäker på att nått skulle hända när jag först klämde i mig en hel pizza och sen massa godis på de. Händer typ aldrig.

Om du är mogen kan sex ha samma verkan som igångsättning, irritera hinnorna lite så det sätter igång..

Jag hejar också och hoppas att micro vill komma ut snart!

*till alla*

Det känns så konstigt bara att ha gått en hel vecka över tiden utan att ha några som helst känningar utav det. Hade känts lite bättre om man hade lite små ont då och då. :p

Mvh

Tora

Men 1 vecka över tiden är väl inget konstigt om det är "ditt första barn" för om din kropp aldrig varit med om att "sätta igång en förlossning" av sig själv räknas det väl som första barnet?
i vilken vecka gjorde de det planerade kejsarsnittet förra gången?

när du gått 2 veckor över tiden så kanske de sätter igång ju men är inte barnet ovanligt stort ska det väl inte vara någon fara att gå¨över tiden eller?

jag räknar med att få gå över tiden nu med mitt första barn om jag slipper kejsarsnittet vill säga.
räknar man med det blir man nog inte lika besviken.

lycka till

Jag frågade faktiskt om det där och man räknas inte som förstagångsföderska även om man fött med planerat snitt förra gången eftersom både hormoner och ligament varit stimulerade tidigare. Men man räknas iofs inte som andragångsföderska heller.

Till TS: i sthlm så sätter man igång bf +15 dagar. Jag var beräknad till en lördag och sattes igång på söndagen två veckor senare.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 696
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka