I valet och kvalet

Z

Zilver

Behöver lite fler åsikter då min närmsta bekantskapskrets tycker jag är hel knäpp.

Har blivit mer och mer sugen på att skaffa en katt till, jag har tre stycken nu en 15 åring som är lite stel i lederna en lat 10 åring och en mycket vild 4 åring som skulle behöva en buskompis.

Så har min bekantskaps krets rätt är jag lite tokig som funderar på att skaffa en till?

Har bara blandraser just nu men funderar på att skaffa en raskatt denna gång och är då i valet och kvalet vilken ras, det lutar för tillfället mest åt antingen en main coon eller en siames så tips om hur dessa raser är skulle uppskattas.

Kanske skulle nämna att jag gillar smarta och envisa djur och att jag är mycket lättuppfostrad det tycker i alla fall gammelkatten:D

Sv: I valet och kvalet

Om du med "lättuppfostrad" menar att du låter katterna styra och ställe med dig hur som helst, så skulle jag nog inte rekommendera en siames. jag kan tänka mig att de kan bli rätt hemska om man inte uppfostrar dem alls, och uppmuntrar dåligt beteende genom att ge dem mat, etc (typ katten skriker att du ska vakna, och du stiger genast upp och matar).

En lite lugnare sorts katt kanske kan passa bättre då?

Jag vill ha en självständig kisse som också gillar att vara värmedyna åt mig på nätterna den ska vara aktiv, smart och får gärna vara en sån som hittar på egna lekar.

Men en aktiv och smart katt kommer ju att driva dig till vansinne, om du hela tiden passar upp på den? Den kommer väcka dig kl 3 på morgonen för frukost, kräva att bara äta räkor, etc etc.

Annars passar Russian Blue hyfsat in på din beskrivning. De är lekfulla och aktiva, rätt smarta och sociala utan att vara påträngande. Enda nackdelen är att en del kan vara litet blyga för främmande människor/platser och lättskrämda.

Jag låter inte dom styra och ställa hur som helst, jag har regler visserligen inte många men dom ska konsekvent åtföljas bland annat mat på bestämda tider och var dom får vara m,m.

Gammel katten har uppfostrat mig på ett diskret sätt bland annat har hon lärt mig att krafsar hon på byrån vid sängen så betyder det att hon vill att jag ska sträcka ner handen och klia henne vilket jag gör även i sömnen:crazy: :D
Vore hon människa så skulle hon vara i ett geni, hon får nästan alltid sin vilja igenom och det på ett så fint sätt att man inte fattar vad som hänt förän efter ett tag

Aktiv som i lite lekfull, eller accepterar du en "plåsterkatt"? En MCO är nog lagom om du vill ha en katt som leker lite och kelar lite. Vill du ha en högaktiv och intelligent katt ställs betydligt större krav på uppfostran och aktivering, men å andra sidan kommer du aldrig ha en tråkig stund hemma.. Aktiva och sociala är många korthårsraser: CRX, DRX, aby, somali, burma, korat, siames, oriental osv.

Då förstår jag lite mer hur du menar. Men jag skulle inte kalla det uppfostran utan kommunikation.:)

Hade själv skaffat fyra katter rakt av om jag kunnat. ;)

/Kimz0r med allergisk make

Gammelkatten:love: (halv burma) är pigg trots sina höfter och var när hon var ung en riktig virvelvind och gillar när jag leker med henne men hon gillar inte att sova i sängen trots att jag tjatar på henne och allt kel sker på hennes vilkor.

Mellankatten:love: (halv norska) sover alltid i min säng men hennes ide om att leka är att ligga på rygg med lillkatten hoppandes jämfota på henne.

Lillkatten:love: (halv siames) är en riktig galning som roar sig med att springa runt i lägenheten i full fart lika mycket på väggarna som på golvet och hon har förmågan att alltid vara där jag ska sätta ner fötterna, hon ligger just nu på sin favorit plats i mitt knä och gör det som vanligt svårt att skriva något på datorn men hon är tyvär inte särskilt road av att leka med mej utan föredrar dom andra katterna.

Jag vill ha en katt som har alla dessa tre katters trevliga egenskaper:) , finns det en ras som passar in på den beskrivningen:confused:

Kattmängden är inget att bråka om, bara du själv känner att du har tid, ork och råd med fler. Och för att ta upp den tråkiga aspekten, du har en äldre katt som du inte vet hur länge den kommer finnas kvar... Och som du säger, yngsta katten kanske skulle må bra av nån att busa med.

Men herre gud så kan du inte säga:eek: jag har haft gammelkatten sen hon föddes och var en liten svart råtta på 70g hon ska ju slå värdsrekordet och bli världens äldsta katt:)

Jag tycker själv att 4 katter inte skulle vara för många då jag har både tid och utrymme men omgivningen är lite jobbig dom tycker jag ska göra mig av med några i stället och lägga pengarna på vettiga saker som kläder, resor, utekvällar m,m, vad dom tycker om att jag lägger en massa tid och pengar på hästar det går inte ens att skriva för då exploderar nog datorn:p

Fyra katter är helt lagom och min framtida målsättning ;) hade fyra katter under två veckor när jag vaktade storewsysters katter. Laagom antal :D

Såklart hoppas jag att du har rätt! :)

Jag tycker din omgivning ska ta och titta på vad de lägger sina egna pengar på istället för att glo i din plånbok... Det är väl bara bra att du lägger pengar på sånt som verkligen ger dig något? Nu känner inte jag dig, men jag kan misstänka att du får mer välbefinnande under en längre tid om du har dina katter och hästar, än om du reser runt halva jordklotet och köper tonvis med kläder eller något liknande...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 288
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Lager
·
Övr. Katt Vår katt har gått bort av ålderdom, så nu är vi kattlösa. Ny kissemiss ska bli familjemedlem till sommaren, och jag trodde valet var...
2
Svar
35
· Visningar
5 297
Senast: fluffig
·
Övr. Katt Funderar på o skaffa mig en till katt och vill ha en korthårig denna gång. (Har Maine coon nu.) Denna katt skall ev kunna användat...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Lilla-S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama