I onsdags ringde djurskyddsombudet i våran kommun........

Ela

Trådstartare
- Hej någon har ringt och sagt att dina hästar inte har det bra så jag vill komma och titta.

Jag höll på att svimma och blev alldeles skakis. Men lyckades pressa fram att hon gärna fick komma ut och titta på dom. Hon kom kanske en kvart efter telefonsamtalet.

Hon kollade över hagar, Gödselplatta, mätte boxar, kollade sadel och foderkammare mm. Givetvis kollades även hästarna, päls, hull och hovar. Hon påpekade att en spilta var något för smal men eftersom vi bara har den till förvaring var det inget som behövde åtgärdas.

Jag mådde fortfarande dåligt och frågade om hon visste vem som anmält. Men den som hade anmält var anonym och hade anmält att hagarna var leriga och att en häst gick ensam. (Hingsten)

Hon tyckte att jag skulle släppa detta och inte oroa mig eftersom det inte fanns någonting att anmärka emot. Men jag mår jättedåligt över detta. Det var/är fruktansvärt obehagligt och jag kan inte släppa detta, mina hästar anser jag mig själv va väldigt noga med.

Någon här som varit med om någon liknande situation??

Iof kan jag känna att det är tryggt att djurskyddet i kommunen fungerar och att det faktiskt fortfarande finns dom som bryr sig.

Sv: I onsdags ringde djurskyddsombudet i våran kommun........

Det var väl säkert bara någon som var avundsjuk, ta inte åt dig, nu är det ju bevisat både för digsjälv och djurskyddsombudet att dina hästar har det bra ;)

I byn jag bodde i förut var det en tjej som tog hand om misskötta hästar och hon blev anmäld hela tiden, även fast hon gjorde ett suuuperbra jobb med dom! Men hon bjöd in alla grannar (det var de hon misstänkte för anmälan) på fika o berättade om hur illa hennes hästar blivit behandlade förut o så.
Hon blev aldrig anmäld efter det :smirk:

- Hej någon har ringt och sagt att dina hästar inte har det bra så jag vill komma och titta.

Jag höll på att svimma och blev alldeles skakis. Men lyckades pressa fram att hon gärna fick komma ut och titta på dom. Hon kom kanske en kvart efter telefonsamtalet.

Hon kollade över hagar, Gödselplatta, mätte boxar, kollade sadel och foderkammare mm. Givetvis kollades även hästarna, päls, hull och hovar. Hon påpekade att en spilta var något för smal men eftersom vi bara har den till förvaring var det inget som behövde åtgärdas.

Jag mådde fortfarande dåligt och frågade om hon visste vem som anmält. Men den som hade anmält var anonym och hade anmält att hagarna var leriga och att en häst gick ensam. (Hingsten)

Hon tyckte att jag skulle släppa detta och inte oroa mig eftersom det inte fanns någonting att anmärka emot. Men jag mår jättedåligt över detta. Det var/är fruktansvärt obehagligt och jag kan inte släppa detta, mina hästar anser jag mig själv va väldigt noga med.

Iof kan jag känna att det är tryggt att djurskyddet i kommunen fungerar och att det faktiskt fortfarande finns dom som bryr sig.

Jag råkade ut för något liknande för ett par år sedan. Någon hade anmält mig för att hästarna gick utan täcke trots att det var -20 grader ute. Det var strålande solsken och hästarna hade fri tillgång till hö.

Inspektören ringde och kom efter någon timma. Kontrollerade stallet och kollade alla hästarnas hull och hovar. Han hittade inget att anmärka på överhuvudtaget. Sa på samma sätt: att jag skulle glömma allt. Trots detta fick jag en faktura på 1000 kr + moms... Jag fick inte heller veta vem som anmält mig.

Asså jag skulle bli jätte förbannad om det skulle ha hänt mig! vadå finns den nån häst som inte går i en lerig hage när det är plusgrade ???:eek:

Dessvärre allt för vanligt förekommande, människor som är konflikt rädda och inte vågar prata med hästägaren först. Det tråkiga är om man kunde starta en dialog först, så skulle dessa inspektörer kunna spara både tid och pengar på besök som inte är nödvändiga och istället kunna inrikta sig på de verkligt behövande djuren.

jag har varit me om samma sak när ja var gravid i 8:e månaden,ng hade anmält mej för att dom trodee att mina hästar gick ute dygnet runt i en rast hage....men dom gick ute från 06:30-17:30....och när dom hade varit å tittat så hade dom inga anmärkningar....men jag kände mej hemsk ändå i ca 1 v efter....jag har haft mina hästar där i ca 10år och ingen har klagat innan....blev helt förstörd....skulle vilja veta vem det va som anmälde mej......min bror ringde mej å sa det e ng som har varit å kollat å filmat hästarna,du ska ringa han........jag höll på att dö när han ringde.....konstigttycker jag att dom anmälde mej efter 10år!(me tanke på att jag har haft mitt sto sen hon var 5månader.ridit in och körtin.....men vissa människor e avis och tycker synd om hästar om dom står ute 1timme i dåligt väder....tycker det e bättre om dom går ute mer än att dom står inne ca 21t per dygn....

Jag har med blivit anmäld. Av min dåvarande granne.
Men inspektören hade inget att anmärka på alls.
Hon var tom imponerad av mina kunskaper om hästhållning och det därtill. Hon ställde vanliga frågor om sådana saker som jag hoppas alla kan. Tex vad man gör om man hittar hästen skadad i hagen eller död.
Dumma frågor, men jag hade ju bra svar på dem..
Sen var hon impad av hur jag kunde hålla vattenkaret så rent, inga löv eller alg tillväxt. Också något jag funderat på många gånger efteråt, så svårt är det ju inte att hålla rent, så varför berömmde hon mig för så självklara saker?:crazy:
Hur som helst, jag behövde inte betala, då jag hade blivit anmäld.
Smidigt, för då slapp jag det inbokade besöket en månad senare som jag skulle fått betala. Tji fick grannen. ;)

min kompis blev oxå anmäld(då hon tog hand om misskötta hästar och gav dom ett liv) det var ng som anmälde henne för vanvård för att det fanns magar hästar.....det enda hon gjorde var att ta hand om hästarna,gav dom mkt mat,gav dom ett liv och ett nytt bra hem...

jodå känner igen mig och tyvärr så vet jag vem som anmält oxå :mad:

Tråkigt att så många råkat ut för detta. Synd att man inte i första hand kan prata med djurägaren i stället för att anmäla.

Dessvärre allt för vanligt förekommande, människor som är konflikt rädda och inte vågar prata med hästägaren först. Det tråkiga är om man kunde starta en dialog först, så skulle dessa inspektörer kunna spara både tid och pengar på besök som inte är nödvändiga och istället kunna inrikta sig på de verkligt behövande djuren.

Jag tycker det är precis lika viktigt att detta anmälningar snabbt granskas för som jag tidigare sagt. En opartisk bedömning väger tyngre än en massa "förståsigpåare" och den som har blivit anmäld kan efter inspektion känna sig mkt tryggare än innan.

Det bästa man kan göra som hästägare med egen anläggning är att årligen boka en inspektion med berörd myndighet där myndigheten kan komma ut på redan tidigare bokad tid som passar både dom och stallägaren.

Sedan kan ju alla skitsnackare anonymt komma med sina sk anmälningar som berörd myndighet kommer att behandla med "en nypa salt"

Naturligtvis går även detta att missbrukas men har man själv erbjudit en årlig kontroll så kan dom snabbt bara genom att åka förbi berörd gård tydligt se skillnaden på hur det för dagen ser ut i förhållande till den årliga kontrollen.

Dagens lag säger att handläggningstiden från anmälan till verklig handling är så oändligt lång som upp till flera år så bättre att lägga krut på en snabbare ändring i lagtexten om omedelbart omhändertagande för det enskilda djurets välbefinnande.

Men är det inte skönt att veta vem som anmält i stället för att bara misstänka någon eller inte alls veta ??

njaaaaaaaa så enklet var det väll inte men vissa gånger tackar man att man bor i en liten by med många nyfikna ögon :crazy: tyvärr vill väll inte människan erkänna att h*n gjort det men "gräver men en grop åt andra faller men själv där i"

Jag blev anmäld förra sommaren för att mina hästar inte hade vatten i sommarbeteshagen...

Det var bara det att de visst hade vatten... ett helt badkar faktiskt... Men eftersom vattenkran sitter på baksidan av huset syns inte karet från vägen..

Löjligt!
Varför kan inte människor bara kliva upp på gårn och fråga...

MEN det har varit lite väl mycket anmälningar mot typ alla som har djur i byn så djurskyddsinspektören har sagt att man inte kan anmäla anonymt längre...
Sedan dess har anmälningarna upphört..

Efter att ha läst tråden och sett vad andra råkat ut för så kan jag inte låta bli att göra följande reflektion:

Flera gånger i veckan kommer det nya trådar här på Bukefalos om vanvård. Någon har sett en ensam häst, hästar i hage utan vatten, hästar ute utan vindskydd, häst med täcke, häst utan täcke, mager häst, tjock häst, svankryggig häst osv osv. Och genast skriker alla som svarar i tråden: anmäl, anmäl, anmäl!!!
Är det konstigt att det görs en massa anmälningar stup i kvarten?

Tråkigt att man inte talar med djurägaren i första hand!

Immer

Det är så vanligt... Jag har själv haft en markgranne som anmälde mig ett otal gånger. Detta för att han var tvungen att åka genom vår gård för att komma till sina marker och han gillade inte att behöva fälla ner kranen på traktorn...med den påföljd att han körde ner elledningen som gick till stallet ett 10-tal gånger, till slut fick vi nog och sa ifrån:mad:...och plötsligt blev vi anmälda för vår djurhållning en gång i månaden under ett års tid...anonymt så klart:cool:.

Inte en enda gång pratade han med oss utan han var klart störd över oss och försökte dessutom få med sig de ansvariga för vägen men dom var iskalla...och hade inget att klaga på. Dom till och med körde ut honom på påskaftonen för att ploga då han av någon anledning försökte strunta i vår väg...:D...djurskyddsinspektören slutade dyka upp men han ringde varje gång den här herren var i farten igen;)

Ja, jag har blivit anmäld, men enligt djurskyddsinspektören var det ofogat. jag var också arg, ca två månader, sen gick det över. Nu är jag snarare glad över att hon varit här och gett mig godkänt.

Instämmer med Immer, många på forumet skriker anmäl för allt möjligt, men det är det enda sättet att få en objektiv bedömning av läget, kanske ett bättre sätt än en dialog med ägarna. Men det där med vattenkranen tog ju priset.

Har skrivit detta förut, men det är så kul så jag skriver det igen; 4H gården grannen arbetar på blev anmäld för att djuren inte får mat. Beviset var skyltar där det stod att man inte fick mata djuren. De förstod inte att de var de 800 besökarna om dagen som inte skulle ge varsin morot/äpple.:smirk:

låter ju inte alls kul att bli anmäld när det inte finns ngt att anmärka på!. men gräv inte ner dig i det, du gör ju ett bra jobb!!. det sa ju även inspektören!.

Dessvärre tycker jag dom borde kolla upp och ta tag i dem som verjkeligen missköter sina djur. Jag vet ej tjej som gör det. hon var tidigare i vårt stall. har hästar även om hon inte får. ger 1års gammalt hö som är dammigt. gett mögligt hö. silagehö som stått väldigt länge öppet. Inte haft vatten i hagen. o dem som ej stog hoss oss, var magra. lr en av dem som stog hos oss vart det. dem var o kollade i stallet vi är i när hennes 2 hästar var där. men sen hände inget. o hon missköter verkeligen sina hästar. men inget händer.!! hon har sammanlagt 6 hästar:mad:

Roligt, när jag tyckte, för ett par år sedan, just det att man kunde prata med hästägaren/den ansvarige innan man gjorde en anmälan så var det totalt fel och fick ett massivt, nåja, men en stor hjord emot mig. ANMÄL, var det enda alternativet då. :D

Själv har jag oxå fått anmälan. Visserligen så visste herr Djurskyddsinpektör att hästhanteringen var det inget fel på. Där är vi väldigt jämspelta. Men däremot så hade jag flyttat till nytt stall som var ett gammalt hönshus, såg väl sådär ut på utsidan (och gör ff), och så var en inspektion väl på g ändå. Visan gick som så att mina hästar bodde i ett ruckel, som de visserligen gjorde, men ett alldeles nytt och uppfräschat ruckel inuti, men det kunde inte anmälaren veta. Jag skrattar än idag gott åt åsynen av herr Djurskyddsinspektör, vilken fin fågelholk han kunnat bli. :eek: :D
Så stunned så han fick inte fram ett enda fel, som jag vet fanns (finns).

Har inte blivit anmäld ang hästarna, men dock pga min valpkull!
Nån som sett en annons med bild där vi satt alla små hoppor i en kompostgallerbur, och då anmält att vi skulle låta våra stackars valpar växa upp i denna lilla bur :smirk:.

Nu har ju inspektörerna varit här flera gången både i avseende stall och hästar (har sökt och fått ridverksamhetstillstånd) samt kollat hur vi har det i huset och därmed vet om hur vi sköter våra hundar. Så det löste sig lätt med ett enkelt telefonsamtal och utan inspektion :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 942
Senast: Teilani
·
Hästvård Förlåt för ännu en kolik tråd men tipsa gärna om trådar där jag kan hitta svar om den är överflödig. Som hästägare i över 10 år har jag...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: Ylva86
·
N
Hästmänniskan Gästlånar kompisens profil: Hade nyligen inspektion av hästhållningen och det säger jag ingenting om, det har vi varje år. Men hur kan...
Svar
14
· Visningar
1 945
Senast: NiAl
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 323
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka