I natt hände det något fruktansvärt...*om åska*

Tires

Trådstartare
*Moderator får flytta tråden om den ligger fel*

I natt var det åska på sina håll. Jag hade svårt att sova och tänkte på hästarna i hagen. Pratade lite om det i stallet nu ikväll där allt verkade ha gått lugnt till trots blixt och dunder. Någon sa att det är väldigt ovanligt att något händer.

Sen ringer min pappa och säger att han har något ledsamt att berätta. De hade oxå haft rejält med åska och idag när han skulle kolla till hästarna ligger 3-åringen död under ett träd tror jag det var. Pållen som de haft sen han föddes...:(:cry: Nu är det bara till att ringa runt för att få tillstånd att begrava hemma på gården. Grymt är det.

Jaa, nu kommer jag vara ännu oroligare nästa gång det åskar. Så, vad ska man göra? Hur gör ni? Att börja ta in hästar i mörkret när åskan är nära kanske inte är någon bra idé det heller...Jaa, vad har ni för erfarenheter av hästar och åska?

Sv: I natt hände det något fruktansvärt...*om åska*

Min går inte in om det åskar, no way....
Är han inne så vill han ut fortare än kvickt.

beklagar verkligen ! :crazy:

min går ute... det där är sådana där saker man inte kan förutspå eller anta händer... hade hästen varit i stallet så hade väl blixten slagit ner där "bara för att"...

hoppas verkligen ni får begrava pålle hemma!

Oj, det var sorgligt.. Tycker att det är sällan det är rejäla åskväder här i trakterna, så de brukar gå rätt omärkta förbi. Men dånar det på som värst, så visst kan det vara skönt att ha dem inne - beroende på hur hagen ser ut och om de vill bli intagna.

All sympati till er, efter den tragiska olyckan.

Det beror helt på var mina går, om de går på kullen så tar jag in dem eftersom de då är högsta punkten, men annars beror det på, min förra häst ville in när det åskade och då fick hon givetvis gå in, om hon inte kunde gå in så sprang hon som en galning och gnäggade tills jag kom och tog in henne, inne var hon lugn som en filbunke, brydde sig varken om åska eller raketer.

Jag har hört tidigare om hästar som dött av blixtnedslag och som har legat döda vid större träd, kanske är det farligt att vistas vid stora träd? tvärtemot vad man tidigare trott?

Beklagar verkligen sorgen:cry:

Min går inte in om det åskar, no way....
Är han inne så vill han ut fortare än kvickt.

Jaa, de kanske känner sig tryggre ute än inne, där de ändå kan ha koll på vad som händer...

Nä fy....
Har en kompis som blev av med sin shettis för några år sen på samma vis!

Det beror helt på var mina går, om de går på kullen så tar jag in dem eftersom de då är högsta punkten, men annars beror det på, min förra häst ville in när det åskade och då fick hon givetvis gå in, om hon inte kunde gå in så sprang hon som en galning och gnäggade tills jag kom och tog in henne, inne var hon lugn som en filbunke, brydde sig varken om åska eller raketer.

Jag har hört tidigare om hästar som dött av blixtnedslag och som har legat döda vid större träd, kanske är det farligt att vistas vid stora träd? tvärtemot vad man tidigare trott?

Beklagar verkligen sorgen:cry:

Jaa, vilken chock för alla inblandade...pappa sa just de hade gått i en hage som ligger högre än de andra. Det kan man ju ha i åtanke när åskan går. Risken är ju högre då att det slår ner. Fördelen med stora träd är ju att de skyddar, nackdelen är väl just detta med åskan alltså...

Nä fy....
Har en kompis som blev av med sin shettis för några år sen på samma vis!

Jag har aldrig hört om hästar förut. Kor har man läst om i tidningen som har stått under just ett träd och sen har vi ju golfare med som lever farligt...

beklagar den tragiska olyckan

mina pållar får nog stanna ute även om det åskar.. dom verkar känna sig tryggare då

Nä, inte jag heller fören hon kom och berättade det!
Detta hände för 5 år sen ungefär!

Förra året dog 3 kor ca 3 km från mig. Två hade hamnat under ett träd och den tredje hade blixten slagit i eller nåt, hon låg i en 5 meter lång fåra i marken som hade gjorts av blixt eller vad det är som kan göra så!

Så, vad ska man göra? Hur gör ni? Att börja ta in hästar i mörkret när åskan är nära kanske inte är någon bra idé det heller...Jaa, vad har ni för erfarenheter av hästar och åska?

Trist att höra, djur brukar inte söka skydd under träd när det åskar för på ngt konstigt sätt har dom omedvetet klart för sig att blixten alltid slår ner på den högsta punkten vilket ofta är just ett träd som står högst upp på marknivån..

Den dagliga väder rapporten brukar redan i dagsljus kunna förtälja om det senare på dygnet kommer infinna sig ett åskoväder över just aktuellt område.

Personligen skulle jag i det fallet ta in hästarna i stallet, se till att stallet har en bra åskledare vilket förvånads värt få stall verkar ha för stallet och just deras egen box är oftast deras större trygghet än deras hagmiljö..

Jag kan förklara det genom att nämna att om ett stall brinner och man hinner få ut hästarna i en hage så ska man vara väldigt vaksam på att dom inte kan springa in i sin box igen för det är precis det dom försöker göra. Deras trygghet är deras främsta närmiljö och deras personliga revir, Boxen!!!

Jag lider med dig men har tyvärr redan tidigare fått den erfarenhet som nu nu för dagen oxå har fått.

Kram

usch vad hemskt!

jag tar alltid in mina hästar om det börjar åska, är jätterädd för att ha dom ute då. på natten är dom inne oavsett..

men om ni nu vill ha hästarna ute på natten så håll stenkoll på väderrapporten och åsk-trackern så att ni kan ta in hästarna om det ska bli åska.

Jag har aldrig hört om hästar förut. Kor har man läst om i tidningen som har stått under just ett träd och sen har vi ju golfare med som lever farligt...

har läst att ungefär 5 hästar dör varje år som resultat av blixtnedslag. och då är det bara dom fall som rapporterats till försäkringsbolagen, det lär vara flera som drabbas eftersom inte alla har hästarna försäkrade.

Fy, så hemskt! Att hitta sin häst på det viset!
Min pålle fick känning av en blixt vid ett oväder för några år sedan, men klarade sig med livet i behåll. Dock var han helkonstig ett bra tag efteråt.

Fy, så hemskt.

Stor tröstkram till dig!

Åska är dte värsta jag vet. Förra året gick jag till och med i terapi.
Jag tror jag är mest rädd att åskan ska drabba annat än mig, texannhöriga, huset eller djuren.
Är livrädd där jag har hästarna nu. Öppet fält utan träd (bara på ett enstaka ställe) och här brukar åskan dundra rätt över.
Har hört om ett ställe där åskan slog ut en hel besättning kossor.

Usch, tänker på er...
Kram

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 937
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en...
2
Svar
23
· Visningar
3 199
Senast: Celestan
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka