i form på uteritten?

Zuzzi

Trådstartare
Jag ser många här i närheten som sitter och rider sin häst i form i alla 3 gångarter väldigt ofta.
Jag själv brukar jobba hästen lite grann om han är extremt pigg i skritten så han tänker på annat, men att travarbeta honom ute är helt hopplöst för då blir han jättehet istället :D
Hur brukar ni göra? Jobbar ni hästen ständigt ute, samlad galopp och samlad trav, eller låter ni hästen gå som den vill?

Sv: i form på uteritten?

Jag brukar sällan medvetet jobba hästen jag är medryttare på i form när jag rider ut. Det händer dock att jag jobbar honom en stund ibland, men oftast söker han sig i rätt form utan att jag kräver det av honom. :devil:

Jo det gör jag men jag har ingen paddock så vägarna är ju min paddock :)

vi har ridhus o paddock o där blir mycket träning så ute får dom bara gå o slappa o ta det lugnt

Formen har ju ingenting med samling att göra, utan är hästens arbetsställning. SJÄLVKLART ska då mina hästar gå i en korrekt form även ute eftersom en riktig arbetsställning sparar på hela kroppen. Ute på nöjesritt är formen friare än när vi tränar, men ändå ska hästen gå i balans.

Om man tänker på att alla rörelser man gör tränar kroppen så är det ju fånigt att låta hästen jobba med fel muskler vid 3 pass av 5.

Jodå, jag rider hästen i samling och fri form ute. Hästen skall ju var den än befinner sig vara i samklang med ryttaren och lyssna på hjälperna. Variation i träningen är viktig.
Hälsning Maja

Tycker det var ett väldigt bra svar :bow:
Och jag instämmer helt och fullt vad beträffar min egen ridning
i skogen då med.

Jag strävar alltid efter att medryttarpållen ska gå i en bra och bärig form, oavsett om vi rider på banan eller ute på vägarna. Det spelar ju ingen roll var vi är, en dålig form under ryttare sliter ju lika mycket på honom ändå. Samling är det dock inte fråga om någonstans, så långt har vi verkligen inte kommit än. Skulle vi någonsin nå det stadiet ser jag dock ingen anledning till varför vi inte skulle kunna träna på det också utanför ridbanan.

Självklart arbetar jag min häst i form även ute i skogen. Vi tränar allting ute som vi tränar i paddock/manege.

yepp, jag kräver att min häst ska arbeta rätt även på uteritter, dock brukar jag skritta på lång tygel mer ute än i paddocken, men trav o galopp är jag petigare med.

Hej!

Jag hade en foderhäst tidigare som vid uteritt totalt la av all kontakt med mig i traven, i skritt och galopp gick han i form i skogen men i trav blev han totalt döv, körde upp huvudet och bara sprang! Detta är en dressyrhäst som jag tränade mycket med och i paddocken var det en HELT annan sak.

Till slut innan han fick "underhalsen Hubert" provade jag med en gramantygel som fick hänga löst. Iom att den fanns där och säkert gav lite tyngd så började han "tänka" nedåt och helt plötsligt hade jag en häst som gick och tuggade på bettet, frustade och var totalt harmonisk i skogen!! Detta gjorde vi under en tid och sedan plockade jag bort gramanen och problemet hade lösts (tack och lov) Vet icke varför gramanen löste detta, kanske han var ovan uteritter? Vad vet jag, men det funkade utmärkt för oss!

ponnyn jag kör får gå i hyffsat fri form när vi är ute...då jobbar vi mest kondis och eftersom ingen sitter på han sliter det ju inte heller...Men på banan eller lugnare turer jobbas han i form och tempoväxlingar.

Jag jobbar hästen i en låg form när vi är ute och luffar.
Den lite högre formen använder vi paddock.

Jag jobbar hästen i form, bara för att man rider ut ska det int evara semester...
Men visst, nog kan man galoppera en längre sträcka i en mindre samlad form någon gång.

Jag brukar inte alltid jobba med att hästen ska vara i form när vi är ute. Visst, ibland är vi ute i det syftet men oftast inte. Om han blir springig och inte lyssnar brukar jag be honom om något så att han blir lite koncentrerad och lugnar ner sig, annars brukar han mest få långa tyglar när vi är ute i skogen... Jag tycker inte att man bara ska sitta och traggla med dem, ibland måste man få busa eller helt enkelt bara ta det lugnt så att hästarna slipper tänka massa utan bara får ta det lugnt!

Kan konstatera att för min del kommer det att vara martingal på medpållen numera på uteritterna. Ska han gå som idag kommer ryggen och pållen att vara vrak. Allting var farligt och skulle tittas på med huvudet i vädret, rygg och rumpa 2 kilometer efter samt fyrfotahopp för allt som skulle kunna tänkas att ta död på en, typ löv :angel:

Jo, pållen ska gå i form och jobba ordentligt med ryggen. Visserligen kan han få smita undan lite men inte med risk för att det blir fel. Hjälper och förhållningar ska gå igenom oavsett om det är ridbana eller uteritt.

Jag strävar efter att alltid rida hästen i form även ute...
Kan ta nåt rejs i galoppen ibland bara ;)

Känns så oseriöst på nåt sätt att rida utan att tänka på formen.
Kan bero på att jag har en häst alá stjärnkikare som om hon själv får välja går med huvudet rätt upp. Man har liksom inte samma kontakt med henne då.

Jag brukar ha martingal på hästen :p

Till alla: Men vad ska man göra med en häst som inte vill arbeta ute?
i skritten kan det gå bra men i traven så slår han sig fri och blir jätte irriterad över att jag håller i honom men på ridbana går han super! och börjar jag jobba honom ute tycker han också att det är tråkigt :crazy:

Men han brukar gå i fri form i skritten eller samlad, i traven brukar jag ha lite längre tyglar om han inte är så pigg, men nu nalkas vintern och då går det snart inte längre :angel:

Hej!!

Jag rider oftast mina hästar i form ute i skogen, men det betyder inte att de aldrig får spralla och busa!!! I början av ridturen (alltså när jag har skrittat fram ordentligt) så jobbar jag dem i form, men sen kan jag låta dem gå i fri form och de får gärna bocka och busa då...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka