I/D dietfoder-Utfodrings mängd?

MaRomer

Trådstartare
Min lille var hos veterinären i torsdags och fick special foder, då hans mage inte alls e som den ska. Men nu är det så att han blir inte mätt=/

Vet sa att han skulle ha 3/4-1 burk om dagen. MEn det räcker inte på långa vägar! (Det är 370 gr i 1 burk) Den stackars lille är JÄTTE hungrig och jag ger honom snarare 1-1,5 burk om dagen. Gör jag fel? Han är mycket gladare och springer inte och tigger.

Vi pratar om en liten rottis valp som nu väger ca 6 kg.

Sv: I/D dietfoder-Utfodrings mängd?

Jag tror det är det fodret som min hund också fick när hon varit magsjuk. Hon väger 7 kilo och åt 1-1 3/4 burk per dag. Men det står väl på burkarna hur mycket man ska ge hunden beroende på vikt?

Jo och det står att han ska ha 3/4- 1 burk men som sagt han är jättehungrig!

Jag gav min på 11 kg ca 1 burk om dagen, men det är ju en vuxen hund. Efter det gick jag över till i/d torrfoder och ger honom ca 3 dl/dag.

Han har blivt mycket värre med att äta annat nu, ex dyker på kattmaten i stallet osv, vilket han inte gjorde innan han fick problem med magen/tarmen.

Men vi har vant oss. Har stått på det fodret ca 1½ år nu.

Hur kommer det sig att du ger honom det fodret? Har han känslig mage eller tycker du bara att det är bra rent allmänt? Min har haft magkatarr (trodde vet) och står nu på detta sedan två veckor. Funderar på att fortsätta med det.

Bäst är väll att ringa veterinären?

Det kan inte vara så att han inte ska ha mer mängd pga problemen han hade?

Ring & fråga.

Vilket av ID fodrena är det du ger honom? Det kan vara så att veterinären rekomenderat den mängden av en anledning, kanske för att stabilicera magen. Testa så att man inte ger för mycket. Många valpar ÄLSKAR burkmat och kan ät amycket mer än det rekomenderas bara för att det är gott. Men dte är inte bar att de äter för mycket heller. Jag hade kollat upp det en gång till med veterinären. Jag ger min hund ID foder men i torrfoder ( han är vuxen). Ibland ger jag honom en burk som lite extra gott och då märket jag direkt att han vill ha mer mat än vanligt bara för att det är gott.

Hur kommer det sig att du ger honom det fodret? Har han känslig mage eller tycker du bara att det är bra rent allmänt? Min har haft magkatarr (trodde vet) och står nu på detta sedan två veckor. Funderar på att fortsätta med det.

För ca 1½ år sedan så började han få diare´och det gick över till att han bajsade blod. Veterinären kunde inte helt diagnostisera varför men jag började med detta foder. Ha nfick medicin utskrivet, men vet sa att om han blev bättre på fodret behövde jag inte ge det, och han blev bättre.

Sedan gav jag honom i/d i ca ettt ½ år. Och efter det gick jag över på det vanliga fodret, efter ca 6 månader så började han bajsa blod igen. Visserligen hade vi haft folk hemmea några dagar innan som hade matat honom med godis, (fast jag sagt till på skarpen...)

Nu kommer han stå på i/d, känns dumt att byta.

Det är en foxterrier som i vår blir 7 år, han har alltid varit väldigt smal, men gått upp i vikt sedan ca ½ år.

Var hos vet igår igen och nu ska han fasta till 11 idag och sen ska han bara få 1 msk och sen tappa upp det succesivt.

Hoppas att han bli bra!

(Jag menar allså att denna tråd ej är relevant längre då han blev sämre igår och fick åka in akut=(....)

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 387
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 216
Senast: squarepants
·
Hundhälsa Nu måste jag bara få skriva av mig...allt känns bara jobbigt just nu. (Jack russel (kastrat sen slutet jan) - snart 1 år gammal -...
2
Svar
22
· Visningar
3 019
Senast: mian
·
E
Hundhälsa I tidigare trådar har jag beskrivit foderproblemen med min hund, och tyvärr håller de i sig. Han är nu 8 månader och äter ca hälften av...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 151
Senast: Luxus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka