I år funkar inte Scalibor...

muppia

Trådstartare
Varför inte?
Förra året när han fortfarande hade valppäls (långhårig collie) funkade det bra. Men i år har han haft flera, tänkte först det var måndags ex men det var samma sak med den andra, dock var den bättre men ändå. Fästingarna sitter runt halsen där halsbandet sitter.

Kan det vara för det är för mycket ull där? Jag håller på o borstar bort ullen nu och hittar flera fästingar. Tidigare har det ramlat stora grå fästingar, som vi inte känt av trots visitering. Inte hittat den bästa kammen, lånar nu en rätt bra kam. Kanske ska skaffa furminator till honom också när ekonomin tillåter det.

Eller har de som tillverkat halsbandet ändrat så det inte funkar så bra? Han har inte haft fästingar nån annanstans än runt halsen/bringan och frambenen där pälsen är som mest (även ullen).

Vi bor iofs ute i skogen, här är det en jävla massa fästingar. Jag får hela tiden plocka bort fästingar som kryper på honom.

Jag har haft tur hittills.

Hoppas på lite input!

Sv: I år funkar inte Scalibor...

Det kan inte vara fel på just det halsband du köpt?

Gå tillbaka med det till affären, scalibor brukar tillhöra de otrevliga men dock funktionella grejerna man kan använda.

Muppia har ju testat två?
Jag skulle prova med ExSpot istället, det droppas ju på huden o sprider sig bättre på en pälshund.

Precis, två stycken...

ExSpot, hur funkar den? Han badar gärna mycket o länge om han får, så det bör vara nåt som tål bad.

Slarvigt läst av mig.

Hade ex-spot på min badanka förra året. Efter behandling måste det vara badfritt ett par dagar. Funkade mot fästingar, men han fick klåda av preparatet.

Badfritt i ett par dagar är inga problem ;) Då får jag titta närmare på det.

Jag kan tipsa om att furminator finns för en fjärdedel av butikspriset om man köper den på tradera.

Tack, jag har tänkt köpa det, dock inte tänkt på tradera, tack för tipset! Men jag har inga pengar kvar på kontot, jag har bara 185 kr kvar efter juni-lönen... Skitkass lön så furminator blir det inte förrän i nästa månad :p Lever på sambon nu. Han får betala soppa så jag kommer till jobbet, ganska illa :crazy: Men tradera och furminator lägger jag till på minnet iaf tills den 25 juli :banana:

Vallhund - bra då vet jag, då räcker ca 3 behandlingar allt som allt då ungefär...

Beror ju på var man bor o fästingtrycket.
Jag börjar i april/maj o fortsätter till sept/oktober.

På tal om furminatorn så skulle jag inte rekommendera den till en Collie eller annan mycket långhårig hund, om du är intresserad av att ställa ut den. Furminatorn kan nämligen tendera till att skära av pälsen, speciellt om man råkar trycka lite hårdare.

Förra året fick jag ett halsband som inte fungerade alls. Plockade i snitt två fästingar om dagen i 2 veckor innan jag gav upp och gick tillbaka till apoteket där jag köpt det. De reklamerade det och jag fick ett nytt som fungerade lika bra som de gjort alla år innan.

I år fungerar det igen, plockat totalt 3 fästingar hittills (satte det på hunden i april/maj).

Läste först nu att du redan bytt halsband en gång.

Skulle också prova nåt annat preparat då.
Exspot är samma substans som Scalibor.
Annars finns ju Frontline i sprayform också.

Ingen fara, han är en välpälsad typ, hans två bröder som min kompis har skulle bli nakna av den :D Dessutom är jag inte så intresserad av utställning.

hemlig - inte hittat sprayform ännu, finns de verkligen? Jag har kollat lite efter dem men det är dåligt med dem häromkring tydligen.

Jag har efter långt övervägande denna sommar valt Effipro som man droppar i nacken. Ville egentligen inte ha nåt medel alls men det funkade liksom inte för alla fästingar här. Jag har inte märkt av några bieffekter och det är extremt effektivt på hunden i exakt 4veckor efter detta börjar fästingarna sätta sig direkt och det är dags att droppa på nytt.

Hunden i fråga simmar/plaskar iaf lite nästan varje dag och han har även gjort detta dagarna direkt efter nytt medel (jag kan inte med att stoppa honom när han är såpass varm att han vill ut till vattnet själv). Medlet funkar klockrent i sina 4 veckor ändå :).

Effipro innehåller samma medel som Frontline.
jag har testat Frontline ett år o det var betydligt mindre effektivt än Exspot på mina hundar iaf.

Tack för era svar, verkar som jag får prova mig fram helt enkelt...

Jag har aldrig haft något fästingsmedel på mina hundar, för att jag varit rädd att använda "gift" på dem. Men samtidigt är det inte bra med en massa fästingar heller som de kan bli sjuka av :crazy:

Så i år har vovven fått Frontline och inte en enda fästing sedan dess :) Han har inte visat något annat negativt heller så det det verkar kanon. Där emot har jag haft fästingar på mig.....undrar om jag ska köra en kur Frontline på mig med :rofl:

KL

TACK för era tips, har nu haft Exspot i ca 2 veckor, fästingantalet har minskat drastiskt och jag hittar några levande fästingar som knappt rör sig, så det har fungerat bra!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·
Hundhälsa Min hund på 5 år har haft simparica varje sommar och det har funkat bra. Men nu tycker jag att fästingarna inte verkar dö lika fort...
Svar
1
· Visningar
1 246
Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: LECH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 801
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka