Hysteriskt att vara gravid ????

Status
Stängd för vidare inlägg.

indian-charlie

Trådstartare
Efter att ha läst/svarat i div trådar angående vad man får o inte får äta, göra osv, blir jag rejält fundersam på vad ni som är gravida får för information via bm :confused:

Det verkar ha blivit så komplicerat att vänta barn idag..är det så ?
Jag tycker det är fruktansvärt synd att vissa har kompisar som skrämmer upp folk så att dom knappt vågar dricka ett glas cola..
Man kan inte sluta leva bara för att man är gravid.
Visst händer det tyvärr att barn föds med "skador" men att det skulle bero på "normalt" leverne är inte sant..
Ibland så har naturen ett sätt att forma som vi inte kan förstå, att det skulle bli bättre bara för att vi skulle leva efter konstens alla regler tror inte jag på..

Visst har vi saker idag som säkert kan påverka men det har ju liksom funnits i alla tider (varje århundrade har haft sina problem om ni förstår vad jag menar)

Jag tycker synd om dom som går omkring och inte kan njuta av att vara gravida - för det är underbart(har gjort det tre gånger)

Bry er inte om vad dom runt omkring tycker utan lev så normalt som möjligt och känn efter vad kroppen säger istället..

NJUT!!!!!!!!:banana:
 
Sv: Hysteriskt att vara gravid ????

Jag fick inte en massa förmaningar av min barnmorska.
Självklart inte alkohol/tobak, rått kött o oparstöriserade ostar(pga risk för bakterier) samt vissa fiskar som innehåller mer kvicksilver.

Är mer kvällstidningar som skriver om alla faror, o så läser folk det
ibland som fan läser bibeln o sprider vidare....
 
Sv: Hysteriskt att vara gravid ????

indian-charlie skrev:
Jag tycker synd om dom som går omkring och inte kan njuta av att vara gravida - för det är underbart(har gjort det tre gånger)

Bry er inte om vad dom runt omkring tycker utan lev så normalt som möjligt och känn efter vad kroppen säger istället..

NJUT!!!!!!!!:banana:

Vad är det som är underbart med att vara gravid? En massa folk har en massa åsikter om ens liv och leverne, diverse okända människor skall besikta en hela tiden och fråga diverse intima frågor, man är nån slags allmän egendom. Och dessutom blir man stor och klumpig.

Jag tycker det är ganska pest. Och då har jag inte haft några desto värre krämpor hittills.

Britta – 20 veckor gravid med nr 2.
 
Sv: Hysteriskt att vara gravid ????

Jamen det är ungefär det jag menar..alla dessa knepiga informationer från mediavärlden som ger stackars människor ångest för snart allt dom gör..

Jag menade att bm kanske skulle informera mer om att man kan leva helt normalt tills man själv känner att det inte fungerar..

Jah kommer ihåg när jag väntade min lilla 99-00 då ville min bm att jag skulle vara med i föräldragruppen trots att jag fött 2 barn innan, det som jag reagerade på var att det var så tuutinuttigt på något vis.
Filmen som visade en förlossning var "fjollig" i mina ögon..visst visade den att det kan vara jobbigt men vem talade om att det känns som att "skita ut en fyrkantig stol" (en kompis sa så när hon födde sitt första barn).
Många i den gruppen var också påverkade av vad media skrev/sa angående mat och aktiviteter..har träffat flera av tjejerna efteråt - många av dom har skaffat fler barn och insett att dom var alldeles för försiktiga första gången..
 
Sv: Hysteriskt att vara gravid ????

Britta68 skrev:
Vad är det som är underbart med att vara gravid? En massa folk har en massa åsikter om ens liv och leverne, diverse okända människor skall besikta en hela tiden och fråga diverse intima frågor, man är nån slags allmän egendom. Och dessutom blir man stor och klumpig.

Jag tycker det är ganska pest. Och då har jag inte haft några desto värre krämpor hittills.

Britta – 20 veckor gravid med nr 2.

Det underbara för mig var att man hade skapat ett liv som växte inuti mig..jag kännde mig jättevacker när jag var gravid, hade faktiskt inte en enda krämpa:angel: förutom att jag spydde från första stund ända fram till förlossningen men det är väl inget - flabbar..
Jo jag kan hålla med om att många lägger sig i men då får man ju faktiskt tala om att man inte vill höra på sådant och att det är du som är gravid..
 
Sv: Hysteriskt att vara gravid ????

jag undrar om all information kommer från Bm... Sådana här sajter och ex Familjeliv är rätt bra på att sprida fördomar de också (nu inte buke i så hög grad men ff är hemskt emellanåt). Information är så mycket mera lätt tillgänglig och alla läser allt, en del utan urskiljning och har man läst något SÅ är det så!!! (ironi)

Javan
 
Sv: Hysteriskt att vara gravid ????

Jag håller med om att det mest är sajter som Familjeliv som lyckas driva upp den där "allt-är-så-farligt"-grejen. Min barnmorska var en mycket sund typ som tyckte att allt var ok så länge jag mådde bra (träning, ridning, tunga lyft, etc...) förutom helt uppenbart skadliga saker som tobak, alkohol och mat med hög listeriariskfaktor. Och jag förstår att det måste vara ganska jobbigt för alla barnmorskor att ständigt behöva bemöta alla konstigheter som oroliga mammor läst "på nätet". All förmåga till källkritik verkar flyga ut hos en del när en bebis i magen kommer in ;-)
 
Sv: Hysteriskt att vara gravid ????

Jag tycker det är ganska pest. Och då har jag inte haft några desto värre krämpor hittills.

Britta – 20 veckor gravid med nr 2.

Jag mår som allra bäst när jag är gravid runt v.18-32. Före mår jag skitdåligt, och efter är det tungt och jobbigt. Men där i mitten, då mår jag bättre än "ogravid".
 
Sv: Hysteriskt att vara gravid ????

Jag tror faktiskt inte att det är så stor skillnad nu mot tidigare, det är ju fortfarande ett självständigt val om man vill söka upp information av det slaget eller inte.

Jag tycker att det verkar vara så att ens vanliga personlighetsdrag förstärks när man blir gravid, så är man av den nojjiga typen blir man extra nojjig kring sin graviditet. Och den där typen av rykten och "folktro" (typ ställ dig på huvudet så rinner spermierna ner bättre och du blir lättare gravid) som sprids särskilt på familjeliv, den har ju alltid funnits. Nu kan man som tur är i alla fall argumentera emot när nån kommer med nåt alldeles korkat förslag på hur man bör göra med det ena eller andra.
 
Sv: Hysteriskt att vara gravid ????

Britta68 skrev:
Vad är det som är underbart med att vara gravid? En massa folk har en massa åsikter om ens liv och leverne, diverse okända människor skall besikta en hela tiden och fråga diverse intima frågor, man är nån slags allmän egendom. Och dessutom blir man stor och klumpig.

Jag tycker det är ganska pest. Och då har jag inte haft några desto värre krämpor hittills.

Britta – 20 veckor gravid med nr 2.

Jag håller helt med. Jag har nästan lite dåligt samvete för att jag inte tycker att det är underbart, men jag längtar redan till att få vara mig själv igen. Och jag är i vecka 24.
 
Sv: Hysteriskt att vara gravid ????

Ja, eftersom jag startade "är ni noggranna med...-tråden" så svarar jag väl här :)

Jag är i vanliga fall inte så uppskrämd, utan anser att man ska leva "så vanligt så möjligt", även om man enligt mig ska välja bort vissa saker, ex snusning, rökning och alkohol samt viss mat (viss fisk, opast. ostar...)
Men, som vi läste i "min" tråd har ju folk väldigt skilda åsikter om även detta :)

MVC har inte skrämt upp mig alls, inte heller min familj.
Jag har läst en del om ämnet på nätet och inte heller den informationen har skrämt upp mig.

Utan det är en liten klick av mina bekanta som är så "hysteriska" ang. detta.
De är mycket bestämda i sina åsikter om vad som är rätt och fel när man är gravid och just dessa människor kan göra mig lite osäker, speciellt när jag i början av grav. inte direkt visst hur andra människor anpassade ex. sin kost och sitt leverne.

Nej, som sagt, jag är inte speciellt "nojjig" eller uppskrämd, även om tråden naturligtvis kan ha gett sken av det. KAnske var jag det när jag skrev den, men det släppte i takt med era svar :D

I övrigt längtar jag efter att komma in i ngn period av graviditeten som ger mig möjlighet att verkligen njuta av den. Just nu är det mest jobbigt med illamående, trötthet, ständig hunger, ingen aptit och massor av tid med huvudet i toaletten *spysmiley* :crazy:
 
Sv: Hysteriskt att vara gravid ????

Min barnmorska skrämde inte heller upp mig, snarare så drog hon bara lite på läpparna åt alla larm och rön... Hon hade varit barnmorska att hon sett dem komma och gå och förändras...

Hon sa till oss i föräldrautbildningen att man inte alls MÅSTE läsa alla böcker eller läsa ALLT på nätet, och jag försökte låta bli att läsa förutom när jag själv sökte nån viss information. Och sen tog jag allt med en nypa salt. Och min dotter blev perfekt. :love:

Nej, jag håller med om att det är aldeles för mycket hysteri.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 770
Övr. Barn Av etiska skäl undviker jag traditionella djurparker och cirkusar sen många många år. Djur ska helt enkelt inte leva så. Nu har jag...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 221
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 641
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 022
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp