hyrhästveksamhet?

Sv: hyrhästveksamhet?

Tror Smulan är på rätt linje.
Frågan är vad du är ute efter, erbjuda ett mindre tidskrävande alterntiv till egen häst för hyfsat köpstarka ryttare. eller en friare ridskole alternativ.

Personligen tror jag det är lättare att driva denna iden mot de som har lite ambitioner till sin ridning, de som tycker ev medryttare/hyr ger för lite egen frihet. Fast inte har tid att ha en egen häst.
Men dessa ryttare tror jag då också har ganska stora krav på hästmaterial och stöttning.
Här i Göteborg finns en ridskola som kombinerar uthyrningsverksamhet och ridskola. Vad jag har uppfattat tävlar de flesta hyryttare sin hästar.
Hur de har lagt upp det kan du se på deras hemsida. www.k-ridcenter.se

/pewa

Håller med mackan i vad hon säger.. ville bara utfärda en varning över vad som faktiskt kan hända om man inte har ngn koll på vad som händer.

Är övertygad om att det kan fungera.. synd att du inte bor i Sundsvall då skulle nog min dotter vara intresserad.

Lycka till!

LÄS inlägget jag skrev 12:17 idag ang ny sadel

och om två st vill tävla på samma dag så får man rida olika klasser eller se till att nästa gång är det en annan som har förtur.. blir det bråk kan man säga att hästen inte får tävlas alls den helgen och vid nästa tävling kommer det att lottas om hästen..

Senast ändrad av en moderator:

Jag har redan skrivit om hästen träning..

om vi säger att DU vart på hoppträningskurs i två dagar med din häst, dagen efter det känner DU dig jättesugen på att hoppa den där roliga övningen, gör du det då? även fast din häst gått hårt? gör du det för att DU vill?
nej det tror jag inte..

meningen med TRÄNINGSSCHEMA är att alla får rida ut, alla får rida dressyr, alla får träna markarbete, alla får hoppa.. MEN självklart kan man göra undantag, om det är någon som faktiskt BARA vill rida dresyr och uteritter kanske det är nån annan som gärna byter sig uteritt mot hoppning..

Smulan75 skrev:
Vad gör du om alla personer som vill hyra häst är hoppintresserade, eller om alla vill ut och galoppera? Du pratar om schema, men då förlorar du ju lätt vitsen med att "egen häst", dvs man får inte välja själv vad man vill göra.

Ridskoleryttare:
+ Erfaren ridinstruktör
+ Tillgång till ridhus -27 i det ridhuset där jag rider lektion
+ slipper mocka, foder. det ingår att göra en stallsyssla på den ena ridskolan
+ kan prova på många hästar
+ kan hoppa över utan att ha något ansvar.
+ utbildade hästar på den nivån man rider på. de duktiga får rida problemhästar, mindre duktiga får rida tråkiga mekaniska saker
- dyrare
- Stora ridgrupper
- kan ej bestämma själv
- bestämda dagar och tider

Medryttare:
+ billigare i vissa fall
+ Ofta mer självständig ridning
+ flexibilitet i dagar och tider.
- Hästens utbildning kan variera
- konflikter med hästägare
- sjuk häst - måste ofta ut till stallet ändå.
+- Skötsel av häst, foder, mockning.

Smulan75 skrev:
Jag kan direkt komma på några problem
Sen får du nog räkna med att hästhyrare helst vill hyra häst på sommaren och väldigt ogärna på vintern.
Hästarna du ska hyra ut måste vara välridna och hållbara, inte helt lätt, jag tror de flesta "hyrare" snabbt tröttnar om de får hästar som trilskas eller är sjuka varannan vecka.
Du måste ha ett antal hästar om du ska kunna hitta häst som passar varje hyrare.

Med de förutsättningarna du ställer så skulle jag knappt betala 300kr/månad för att ha hyra en häst en gång i veckan (dvs utan ridlektioner) Dels är jag bunden till en dag oavsett om jag får rida eller inte, sen är det styrt vad jag ska göra på min dag.

nej man får rida men man har samma ansvar som när man är hästägare, att man är hästägare betyder inte att man rider när hästen är sjuk.. samma sak om man är medryttare, man får inte rida när hästen är sjuk men får ändå åka ut å ta hand om den..

självklart är det välutbildade duktiga hästar.. varför fabulerar du ihop en massa knasigheter för? tänk om jag HAR pengar och kan köpa fina duktiga ridhästar??

Smulan75 skrev:
Tycker det låter som de är "medryttare". Sen antar jag att du inte räknar med att gå med vinst :)
Hehe ja hästarna ska betala för sig själv och ha egna "konton" så att de inte behöver sakna en bra sadel, hovvård eller rätt foder.. men jag gillar känslan att ha hästar runtomkring mig som "mina" där jag har det sista ordet..
tex att Tyro som nu tävlar st george i dressyr INTE ska ha chockrosa schabrak eftersom att det skär sig mot hans fuxfärg.. :smirk:

Pewa & Smulan & Welsh

ja det är mycket att tänka på och det är kul att se att det kan funka i liten skala som för Welsh.. Nu är det så att jag hittat på ALLA regler och alla möjligheter idag, kom nog på idén vid 10 tiden..
det är mycket regler som ska till, men som pewa länkade till k-ridcenter och där verkar det faktiskt fungera, och det är DYRT, men ändå verkar deras verksamhet inte trippa på stupkanten ännu..
men regler och annat behöver verkligen tänkas över, vad man ska tillåta, hur mycket betalt man ska ta osv osv..

En tanke från alla andra.. det finns inte BARA supertävlingsintresserade ryttare som vill rå om en häst en dag i veckan.. jag är inte sådan.. jag tar det gärna lugnt, kan lätt byta bort en hopplektion för att få en extra uteritt..

BeastieBabe skrev:
Pewa & Smulan & Welsh

En tanke från alla andra.. det finns inte BARA supertävlingsintresserade ryttare som vill rå om en häst en dag i veckan.. jag är inte sådan.. jag tar det gärna lugnt, kan lätt byta bort en hopplektion för att få en extra uteritt..

Det finns säkert många sådana, men frågan är hur många av dessa som även är villig att hosta upp en större summa pengar.

Om det är en verksamhet som skall generera pengar tror jag det är lättare att rikta in sig på "tävlingsmänniskorna".
Kanske i kombination med turridning?

Hur en sådan verksamhet kommer att fungera spelar säkert området även en stor roll. I ett storstadsområde är viljan att betala högre eftersom det inte finns så många billiga skogsmullar att bli medryttare/hyrare på.

Det gäller nog att fundera ut något hållbart....

/pewa - är villig att betala för kvalitetshästar

Skulle varit bättre om tex. det var enbart 2 stycken på hästen som red 2 el. 3 dagar/vecka.Låter som alldeles för många ryttare!
Du eller någon annan kanske kan se till att de får varsin lektion/vecka och sedan rider själv i ex. skog andra dagen.?

många har inte tid att rida mer än en gång i veckan.. detta gör att de nästan alltid är bundna till att harva på ridskola.. :( vill kunna erbjuda Mer häst fast ändå begränsat till en dag i veckan..
sedan är det inget som säger att det måste vara 5 st på en häst, det kan vara en skogsmulle som vill rida ut 2 dagar i veckan och en som vill träna dressyr, markarbete och hoppning de andra tre dagarna.. men då betalar man juh för det oxå.. möjligtvis att de som rider lektioner på banorna får betala mer än de som rider ut.. hmm..
nu fick ja nått mer att tänka på.. :)

skulle du kunna tänka dig att betala 100 kr för att få vara ute i skogen och lufsa 2 timmar? själv eller med en till från stallet, på en lånad trevlig fräsch häst..

Du kan ju också göra som så att du tar 100:- som du sa för skogsridning och att du kanske själv (eller någon annan?) ger en lektion då du tar likvärdigt eller nån 50-lapp mer!
Eller: Låt två ryttare komma samma dag och ge dem 30-45 minuters lekiton vars. Så blir det ju på en och samma gång i stället för en då och en annan då.Så kan du ha någon tjej som kanske tar ut din häst på skogsridning 1 dag eller fler om hon kan och så ge ut lektion 2 dagar i veckan med 4 ryttare. 2/dag så får de bara skiftas om. Då går din häst nått mellan 1 h och 1 ½ timme dem gångerna.
Eller varför inte låta några tjejer komma ut och lära sig lite mer från grunden? Många missar ju det där lilla extra på ridskolan som ingen har tid att lära dem; foder,vad hovslagaen utför, hur utrustning fungerar, hur man arbetar en häst rätt med mera.
Ta det från skitt och arbeta det framåt..Vem vet du kanske finner en liten stjärna bland ryttarna och dessutom får de lära sig allt lite extra från grunden som de annars aldrig kunnat få chansen till!

jag skulle inte betala ett korvöre. hästar mår inte bra av att ha det så

Jag fabulerar ihop massa knasigheter för att startar man verksamhet så måste man vara förberedd på oförutsedda händelser.

nja.. hade tänkt mig lite större skala än 4 hästar.. närmare 25-30 st kanske.. och alla har inte möjlighet att komma ut på eftermiddagen och lkan därför inte vara med på lektionen..

och ja 150 kr för att rida en välskoland, fin häst på en hoppträning med bara 2 personer i? shit.. jag betalar 170 för att rida lektionshäst med 6 andra elever och rida markarbete..

jag hade tänkt mig att detta ska vara en verksamhet som riktar sig mot äldre ryttare och lite mot överklassen, eller de som är villiga att betala mer för att få mer fördelar än på ridskola..

att ha en utbildad instruktör vore kanske inte så illa.. samt att ha seminarium och teorikurser om hästvård för äldre..

ja men du hittar på sådant som inte står med.. :) du fick det att låta som att du är bunden till att ha hinderhöjder på exankt 54 cm och exak 5,55 m fram till hindret från bommen framför och börja rida exakt klockan 17:15, och hålla på i exakt 45 min, du får inte börja trava förrens efter 8 och ½ minut efter kl 17:15..
DET är att vara bunden.. och jag förklarade klart och tydligt att när det är hoppning får du göra precis vadsomhelst inom termen hoppning med tanke på hästens förmåga.. dvs du kan hoppa kombinationer, knepiga svängr, du kan hoppa högt eller lågt, hoppa bana eller hoppa terränghinder.. känner du din "bunden" då?

Kommer ihåg nu att det fanns en ridskola som la ner här i kommunen. Ägaren började med att hyra ut sina hästar i stället. På en del var det 1 ryttare och på andra 2-3 ryttare.Dessa ryttare red som de ville enligt sitt kontrakt. Dessa ryttare hade även helgpass. Hästarna bar sig själva och tack vare övriga inackorderingar så levde ägaren på detta. Jag stod inackorderad där och tyckte att det verkade funka väldigt bra. Tjejerna tränade och tävlade samt skötte om sina hästar precis som mina tjter sköter om "sina" hästar i ur och skur oavsett hältor eller frisk.

Har du vunnit en mille på lotto och vill bli av med pengarna eller är du rik av födsel och ohejdad vana.... :smirk:

Nä skämt åsido, jag förstår att tanken kan vara lockande för dig. Men bara inköpet av 25 - 30 "välutbildade fina duktiga hästar" som du skriver att du vill ha, kostar ju en smärre förmögenhet. Dessutom skall alla hästar ha komplett utrustning och så alla omkostnader därtill för hästarna och deras uppehälle. Jag antar att du själv vill ha en slant över också för att leva på.

Sen skall du hitta 125 - 150 vettiga ansvarsfulla människor som du skall anförtro dessa hästar åt en dag i veckan. Jag kan dessutom lova dig att minst 90% av hästarna behöver ridas till regelbundet, för att de skall fortsätta vara de där välutbildade duktiga hästarna.

Tänk dig dessutom 150 olika människor med olika synsätt och vilja, som skall ha - som du skriver "ett finger med i spelet och bestämma saker gällande hästen.."

Om någon häst blir oridbar, hur länge tror du att du kan få den hästens alla 5 ryttare att betala utan att rida?

En hel del av ryttarna kommer säkert att vara ungdomar och barn, deras väl och ve blir ditt ansvar när du driver verksamhet i så stor skala.

Sen skall det förståss till ett stort stall, du har eget skrev du. Egen gård då eller...? Mark, hagar, ridbana, hindermaterial och inte minst tillåtelse från omgivande markägare att rida i naturen. Det måste man ha när det är verksamhet.

Det är stor skillnad att redan äga hästarna, ha stall och allt som behövs och sedan därefter starta verksamhet. Så som Welsh skriver t.ex.

Det är alltid trevligt med ungdomlig entusiasm, men man måste vara realist också. Kanske kan detta fungera för dig ändå trots sådana pessimister som jag ;) men då vill det nog till att t.ex. ha solventa kontakter (föräldrar kanske?) som kan sponsra i början.

Senast ändrad av en moderator:

jo det är klart attd et kan bli bråkigt, men vad jag har märkt så är det många äldre lektionsryttare (30+) som gärna skulle vilja gulla mera och slippa kaxiga 10-17 åringar som ska "lära" de äldre hur dom ska göra.. det är främst dom som jag riktar in mig på.. de har jobb, dvs pengar, de har en längtan efter att få ta hand om en häst men har inte råd att köpa en eller ens ta hand om den 7 dagar i veckan.. kanske det bara finns en dag då mamman kan utöva sin hobby hela eftermiddagen och en dag då pappan gör det.. då skulle iaf jag tro att de är villiga att betala 200-250 kr per gång och få ha hästen för sig själv en hel eftermiddag än att betala 150 kr per gång och stressa runt på ridskolan med småungar, omotiverade hästar och tidspress.. det är det som gör att många äldre slutar rida på ridskola.. dom trivs helt enkelt inte på ridskolan, det känns kanske FÖR barnsligt..

sedan så hade jag tänkt att börja i liten skala såklart.. köpa mig tre hästar till mig själv, sedan börja hyra ut..
och när jag inte behöver vara i stallet alls på dagarna när verksamheten kommit igång kan jag ha ett jobb 7-16 jobb på vardagarna..
räcker med att anställa 1 person, och om praktikanter vill vara där (de får rida de hästar som inte har någon hyrvärd på en viss dag)..
när hyrvärdarna själv mockar blir det i princip bara fodringar och ut och insläpp, stallstädning samt täckning som personalen behöver göra.. den anställda personen får sin lön genom hästhyran..

Ja, det var ju lite skillnad att börja med tre hästar mot 25-30 ;) Då ser du vartåt det lutar och kan avgöra hur du vill fortsätta.

Detta lästa jag om i ridsport fö länge sedan.
Vad jag kommer ihåg var att det gick bra där. Varje häst hade 2 ryttare. Men vad dom betalade och ur dom delade upp ridningenm kommer jag inte ihåg.

Så går hår de nog. OM det finns villiga personer att betala för sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 810
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 158
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 030
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar