Hyra ut gård, hur gör man?

Texaz

Trådstartare
OK gör ett nytt försök här, trots moderatorns hot om att låsa, ska också starkt poängtera att syftet INTE är att annonsera utan mer en liten fundering, OM i framtiden...

Funderingen då (ska omformulera mig där med...):
Hur sätter man priset för att hyra ut sin gård, vilka faktorer påverkar och HUR hittar man bra hyresgäster???:confused:

Finns det några normer för standard, storlek på objekt och övrigt eller höftar man bara till med en summa?

Är det rimligt att ta ut lånekostnaden som hyra?

Lite funderingar bara.....

Sv: Hyra ut gård, hur gör man?

Ta ut lånekostnad + normalt slitage kostnad.
Det brukar bli en ok hyra då, så har de flesta löst det som jag vet.

Utgå från antalet boxplatser och vad platshyrorna ligger på i området. Om du tex normalt skulle ta 1000:- i kallhyra/box så kanske du ska utgå från ca 7-800:- i kallhyra/box om ngn hyr hela stallet av dig. Efter som att han/hon då hyr ut platserna åt dig.

Som hyresgäst för ett helt stall vill man kunna gå iaf +-0 genom att hyra ett helt stall. De flesta hyr nog dock ett helt stall för att få sin egen plats billigare (om jag hyr ett stall med 3 boxar för 1500:- och kan hyra ut de andra två för 1000:-/st så blir min plats billigare än vad hyrorna generellt ligger på i området, dvs 500:- istället för 1000:-). Och efter som att det tillkommer en hel del ansvar, tid och jobb med att hyra ut platser/ha eget stall så är det ju ngt man valt att ta på sig med mindre hyra som resultat. Det är ju så det funkar, alla vill få ut ngt.

Och du i din tur vinner på att du har en säkerhet i detta. Du garanteras en full hyra varje månad och slipper ragga inackorderingar, sköta underhåll, jobbet i allmänhet, etc för att få in dina pengar.

Jag kollade på ett stall att hyra härute, och bedömde att kallhyran inte kunde ligga på över 8-900:- med tanke på konkurrensen. Det ville jag då inte hyra för mer än ca 600:-/box, mao 2000:-. Sen hade jag dock tänkt ha lösdrift så jag kunde ta in 4 hästar ist för 3, varpå jag kunde sträcka mig till 2500:-/mån för hela stallet. Då hade jag en säkerhet att om jag inte fick alla platser uthyrda hela tiden, så skulle jag inte stå med dubbla hyror att betala själv.

Senast ändrad:

Jag undrar samma sak. Har en gård som i framtiden ska hyras ut, men hur sätter man hyra.
Enbart lånekostnaden känns alldeles för lågt, iallafall om gården inte är fullbelånad.
Slitaget kan ju bli enormt, beroende på vad det är för folk som hyr.
Jag funderar på om det kanske är bättre att hyra ut veckovis till semestrande. Nacktdelen är att man får göra allt underhåll själv, men då vet man iallafall att det blir gjort på rätt sätt.

Vi är visst inne och tänker i samma banor:idea:!!

Apropå det, vem står för underhållet, jag menar vad kan man begära att en hyresgäst ska stå för? Om t ex kyl eller tvättmaskin går sönder, vem ska då bekosta nytt???

Och hur avgör man normalt slitage? Vilka rättigheter har hyresgäst för att tapetsera etc???
Vem betalar försäkringar?

Hm, många frågor och det gäller nog att tänka igenom noga INNAN man ev hyr ut och sen skriva ordentligt så att man har torrt på fötterna....

Ni bör ta det här med en jurist om det verkligen är aktuellt.

Tex är frågan om ni skall hyra ut gården eller arrendera ut den. Det är viss skillnad ju.

Om det är uthyrning så skall ni absolut ta mer än lånekostnaden, det blir ju slitage också. Vid arrende är det arrendatorn som betalar för slitaget däremot.

OK gör ett nytt försök här, trots moderatorns hot om att låsa, ska också starkt poängtera att syftet INTE är att annonsera utan mer en liten fundering, OM i framtiden...

Funderingen då (ska omformulera mig där med...):
Hur sätter man priset för att hyra ut sin gård, vilka faktorer påverkar och HUR hittar man bra hyresgäster???:confused:

Finns det några normer för standard, storlek på objekt och övrigt eller höftar man bara till med en summa?

Är det rimligt att ta ut lånekostnaden som hyra?

Lite funderingar bara.....
Vi annonserade i lokalpressen. Räknade lite på vad vi gav utan el då såklart. Sedan la vi till lite för ev. reparationer. Man får helt enkelt se till vilken bostandard det är, hur stall och marker mm är.

Vi är visst inne och tänker i samma banor:idea:!!

Apropå det, vem står för underhållet, jag menar vad kan man begära att en hyresgäst ska stå för? Om t ex kyl eller tvättmaskin går sönder, vem ska då bekosta nytt???

Och hur avgör man normalt slitage? Vilka rättigheter har hyresgäst för att tapetsera etc???
Vem betalar försäkringar?

Hm, många frågor och det gäller nog att tänka igenom noga INNAN man ev hyr ut och sen skriva ordentligt så att man har torrt på fötterna....
Vi stog för kyl och frys mm. Som en vanlig hyresvärd kan man säga.

Jo, kommer det till kritan så är det helt klart värt att koppla in någon mer lagkunnig, så att avtalet blir bra för bägge parter!

OK, ja det verkar ju vettigt då det är inventarier....

Det du ska göra, och som jag alltid gör, är att be:angel: om personnummer. Kolla sedan upp dem hos kronofogden.:devil:
Inte ovanligt att det klientel som väljer att hyra har skulder som de bara råkat "glömma " att de har.

Och risken att du råkar ut för samma finns.

Jag och min sambo hyr en gård (dock inte hela då ägarna har kvigor i ladugården kvar). Men hus och trädgård.Möjlighet till boxar (3 st), dock dåligt med hagar för häst.

Vi betalar en månadskostnad, sen står de för ev saker som går sönder, sophämtning, sotning mm. Så vi har bara elen utöver. Dock har vi eldat hela vintern så det blev billigt.
Boxarna ligger utöver. Jag hyr dem dock inte då jag har ett stall en bit ifrån med bättre förutsättningar.

Innan hyrde vi ett annat hus, vanligt enplans. Där var det samma förutsättning fast vi fick då även betala för sophämtning, sotning, slamtömning.

Det beror väldigt på standard mm. I det hus vi bor i nu så har de även gått ner i hyra ibland om vi har gjort någon reparation.

Senast ändrad:

Att hyra ut är inte så svårt (har gjort det själv). Det man inte tänker på är att hyresgästens besittningsrätt är hårt reglerad. Om du hyr ut och senare bestämmer dig för att sälja så kan det vara svårt. Hyresgästen kan inte enkelt slängas ut bara för att du planerar att sälja. Jag hade tur att min hyresgäst var intresserad av att köpa gården så jag slapp många problem!

Rent krasst är besittningsrätten väldigt försvagad om det gäller en en- eller tvåfamiljsbostad.

Vi har uppsägningstid, skriftligt, med våra hyresgäster, menar du att det inte skulle fungara?
Eller att det inte gäller?

Det kan vara svårt för dig att säga upp hyrsgästen för att kunna hyra ut till någon annan. Däremot kan ni säga upp hyresgästen om ni själva vill flytta dit.

Vi har uppsägningstid, skriftligt, med våra hyresgäster, menar du att det inte skulle fungara?
Eller att det inte gäller?

Det man ska vara uppmärksam på är att det inte enkelt går att förhandla bort besittningsrätten. Ännu mer komplicerat blir om du hyr ut en näringsfastighet där någon driver verksamhet eftersom det gäller andra uppsägningstider för lokaler än för bostäder. För bostäder gäller efter två år ett ganska starkt besittningsskydd och för lokaler har man en del att tänka på efter nio månader.

Bra artikel om uthyrning av bostad:
http://www.kkuriren.se/hermes/article/KK_19961028_SID_25_1_4.html

Bra om problem vid uthyrning av lokal:
http://www.foretagarna.se/sverige/newspage____69907.aspx

Jag kommer nog också att hyra ut gården i framtiden.
Just nu så hyr jag bara ut stugor som snart blir stuga.
Dottern skall flytta ut i den ena för vi har det trångt.

Här där jag bor är det ganska så enkelt att sätta prispå hyran.
Detta då det finns en marknad med uthyrda privatvillor.
Detsamma gäller boxar.
Mest avgörande är läget.
Därefter skicket.

Min gård ligger på pendelavstånd från Stockholm och Uppsala.
Vilket ger ett högt marknadsvärde.
Lånekostnaden som hyra vore i mitt fall rena vansinnet.
Detta då jag har en mycket låg belåning.
Jag har inte för avsikt att låna ut några miljoner "gratis".

Bra hyresgäster är däremot svårt att hitta.
Jag hade några Tyskar i min ena Stuga och ja, det var inte bra.

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 188
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama