Hyra ut boxplatser- kräva vaccination

Sv: Hyra ut boxplatser- kräva vaccination

Tack för alla svar. Det var just det jag ville veta, om det är ett rimligt krav, eller om det inte spelar någon roll för de andra hästarna.
(smittorisker osv)
Att jag började fundera kring detta beror på att jag hade ett dräktigt sto i stallet, nu står den hästen i ett annat stall...
Givetvis skulle det kännas bäst om alla hästar var vaccinerade. Jag kanske ska ta med det i kontraktet för framtida hyresgäster. Men det är onödigt att börja bråka med henne, eftersom jag vill ha kvar henne i stallet.
MVH / Erica

Senast ändrad:

Håller helt med Boj.

Är du bara rädd för att få hem smitta så är de vaccinerade en betydligt större risk. Den enda som tar en risk med en ovaccinerad häst är ju DEN hästägaren.

Det är betydligt "säkrare" ur smittspridningssynpunkt att ha ovaccinerade pållar i stallet, på dessa SYNS ju en ev influensasmitta. De vaccinerade bär ju bara, och sprider, smittan utan att bli säkert synligt sjuka.

Det man kanske bör vara rädd för att få hem är väl om man har dräktiga ston virusabort. Men det finns inget sätt att stoppa, mer än att hålla de dräktiga stona helt isolerade från de hästar och människor som är i kontakt med andra stall.

Jag har tagit emot MÅNGA ston på betäckning. Jag REKOMMENDERAR att alla har stelkrampsvaccin för sin egen skull. Men får jag välja vill jag helst ha dem ovaccinerade mot influensa så jag VET om jag har någon smitta på gården !

Kan inte förstå hur tänkande människor kan kräva influensavaccin för att hästar ska få tävla. Det måste ha varit väldigt framgångsrika läkemedelsföretag som hjärntvättat folk att införa diverse vaccinationstvång !

Det är ju STÖRRE risk för smittspridning, och att man tävlar en lindrigt sjuk häst, MED ett vaccinationskrav.

Vid kraftigare sjukdomsutbrott kan även vaccinerade hästar och hästar som varit sjuka drabbas. Hos dessa hästar blir sjukdomsförloppet betydligt lindrigare och kortare. Yngre hästar drabbas oftast hårdare av influensan än vad äldre hästar gör. Men även äldre ovaccinerade hästar kan ibland drabbas så hårt att de aldrig blir helt återställda. Men jag tycker du ska utöka lite i dina krav...varför INTE ta med stelkrampen också ? Tänk om ALLA kunde vaccinera mot detta, då skulle vi snabbt utrotat stelkramp...men tydligen så är alla så focuserade på influensa..varför vet jag ej ?!

Vi har vaccinationskrav av den anledningen till att våra hästar antingen ska slippa influensan alternativt inte bli så sjuka om de skulle bli smittade.
Jag oroar mig inte det minsta för att jag skulle pressa min häst under ev inkubationstid.

Vi har även krav på rent träckprov och innan de kommer till oss får de maska hästarna med Cydectin vilket tar alla stadier av den vanligaste masken häromkring -blodmasken (stor, liten, inkapslad) - vi anstränger oss för att hålla parasittrycket minimalt i hagarna.

Vad jag förstår, så vaccinerar man bara mot ca 8 st kända "förkylningar". Det finns hur många andra sorter som helst.
I trav-svängen har man slutat att kräva vaccinering, eller hur. Man behöver inte heller vaccinera när man åker på utställning.
Ta det du lugnt och låt din hyresgäst sköta sitt, DINA är ju vaccinerade!

Hur i hela världen menar du? Stelkramp är ju en bakterie som finns i jorden, hur påverkas den av att alla hästar är vaccinerade?

bapro skrev:
Men hon är ju ute på travbanor och i ridhus med sin häst och kan dra hem smittor till stallet, vilket vi som tävlar självklart inte vill vara med om.

Hon menar att det inte spelar nån roll för oss att hennes häst inte är vaccinerad för det är ju den som blir sjuk om vi drar hem något. Våra är ju vaccinerade mot sjukdomen. Vad tycker ni, finns det några bra argument för att hon ska vaccinera, ska jag skriva det i kontraktet, eller finns det ingen större risk att hon drar hem smittor än att vi gör det.
Jag tycker du har rätt att bestämma helt hur du vill ha det... men hon har en poäng. Risken att man släpar hem smittor är lika stor/liten om den hästen som är ute o far är vaccinerad eller ej. SKillnaden är att DEN individen troligast blir sjukast om en smitta kommer till stallet; genom henne eller genom annan häst.

Jag såg nu i efterhand att detta redan påpekats... kanske ska man börja läsa tråden helt innan man skriver... :crazy:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 130
Avel Om Novan fortfarande är dräktig så undrar jag hur jag ska tänka vad gäller vaccination mot abortvirus. Hästen står inhyrd och det finns...
Svar
0
· Visningar
876
Senast: Shaggy
·
G
  • Låst
Ekonomi & Juridik Står i ett stall idag med 7 boxar och vi är endast 3 inhyrda !! I kontraktet så står detta som gjorde mig förvirrad och har aldrig varit...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka