Är detta verkligen rimligt ??? Va tycker ni ???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är detta verkligen rimligt ??? Va tycker ni ???

Framgår det att stallägaren har egna hästar i stallet?

I övrigt så nej jag skulle inte heller skriva på det avtalet men inte för att det är dyrt, hyran är ju reducerad för att hyresgästen ska arbeta istället.

TS verkar ju tycka att h*n ska både få reducerad hyra OCH slippa arbeta.

För det andra finns det inga lagar som säger att en stallägare måste tjäna pengar på ett arbete som lägg på ett stall. Inte någon anna verksamhet heller för den delen. På det viste skulle vi alla ha gjort oss skyldiga till samma brott, säg det café (för att ta ett av många exempel) där ägaren får en skälig timlön för alla timmar som läggs ner? Åtminstonde inte under de första, säg tre åren.

Detta är direkt felaktigt då en verksamhet som du beskriver ovan skall uppfylla ett vinst och varaktighetssyfte för att kallas verksamhet och därmed också ha rätt att dra moms på inköp. Vilket många inom hästbranschen och säkerligen cafébranschen också är mycket intresserade av, då det reducerar kostnaderna med 25% (alltså motsvarande momsen).

En stallägare som hyr ut billiga boxplatser för att konkurrera med de större stallen utan att redovisa inkomsterna för detta eller betala moms för detta gör sig skyldig till ekonomisk brottslighet. Den som hyr dessa stallplatser gör sig också skyldig till att medverka till omsättningen av svarta pengar.
Där finns problemet med hästbranschen...

Stallägare, foderbönder, hovslagare, tränare ja alla som erbjuder hästrelaterade tjänster lever på att kunderna dvs vi hästägare aldrig frågar efter kvitton.
Därmed har vi allesammans bidragit till denna svarta marknad vilket är helt sant som du nämner ovan.
En av baksidorna till detta är att de som utbildar sig inom hästnäringen får jobba för slavlöner utan försäkringar eller pensionsinbetalningar.

Så jag tycker inte att man som hästägare kan ifrågasätta varför en stallhyra är högre än en annan. Man borde istället inse att en billigare stallhyra så gott som alltid innebär en försämring på lokal eller global nivå för någon eller några.

Det är dyrt att ha häst och en genomsnittlig kostnad för en tävlingshäst om man inte har tillgång till eget stall/paddock/ridhus/hindermaterial etc etc. ligger på 5000-6000 kronor inkl. moms per månad. Vad det kostar exklusive moms är irrelevant för hästägarkonsumenten men det är oftast de priserna som efterfrågas...

Vi bor på Västkusten.

Det gäller alltså inte 5 jour (heldagar) utan 5 pass i veckan!
Alltså antingen morgonutsläppet eller intaget!

Något annat pass finns inte då man lägger upp sin egen mat och mockar för sig själv.

Jag tycker hur som det va lite onödigt att skvallra om tråden då ingen här vet vilka hyresvärdarna är. Sen kan du meddela om du känner till övrigt skitsnack öga mot öga. Men det är lite trist att inte kunna lufta funderingar utan att det kommer fram.:);)

Något annat pass finns inte då man lägger upp sin egen mat och mockar för sig själv.

Så med andra ord ska man dit alla 7 dagar i veckan. Alltså lika bra att göra det i samband med ut/insläpp. Jag kan inte för mitt liv förstå gnället i den här tråden. Tycker det låter som ett trevlig stall och bra hyra och en bra deal.

Trivs inte TS så tycker jag TS kan leta ett annat stall med en hyra som är mer anpassad efter henne eller närmare så bensinkostnaden försvinner....

Det är lite så jag tänker med stall där jag har åtaganden. Har jag ändå räknat med att åka ut varje dag, kan jag lika gärna lägga besöket så jag gör mitt pass när jag ändå är där.

Det är lite så jag tänker med stall där jag har åtaganden. Har jag ändå räknat med att åka ut varje dag, kan jag lika gärna lägga besöket så jag gör mitt pass när jag ändå är där.

Ja så har jag alltid gjort. Ridit, mockat och utfodrat i samma veva. Och när jag hyrde ut så krävde jag att andra i stallet gjorde samma jobb som jag. (hade själv ca 1 mil till stallet enkel resa)..

Jag förstår att du brydde dej om stallägarna och att allt va välmenat:). Men TS har inte fått mycket medhåll i denna tråd. Lite men de flesta tycker det låter som TS har det bra;)

Vi bor på Västkusten.

Det gäller alltså inte 5 jour (heldagar) utan 5 pass i veckan!
Alltså antingen morgonutsläppet eller intaget!

Ok. Det förändrar ju saken ang hyresreduceringen! Jag uppfattade det som att TS (med den formuleringen denna gjorde) hade 5 heldagar i stallet per vecka dvs är låst morgon, lunch och kväll 5 av veckans 7 dagar. 5 jourpass per vecka är ju inte mycket alls, speciellt inte när man bara är 7 hästar i stallet.

Framgår det att stallägaren har egna hästar i stallet?

I övrigt så nej jag skulle inte heller skriva på det avtalet men inte för att det är dyrt, hyran är ju reducerad för att hyresgästen ska arbeta istället.

TS verkar ju tycka att h*n ska både få reducerad hyra OCH slippa arbeta.

Så uppfattade jag det inte som, men kanske TS menade så, personligen uppfattade jag det som att TS ansåg att reduceringen skulle vara högre, vilket jag höll med om då TS formulerade sig så jag uppfattade det som att TS hade jour från morgonfodring till kvällsintag 5 av 7 dagar i veckan.

Men enligt Fashionistan så var fallet inte så utan det var 5 pass per vecka vilket är mer rimligt till den reducering som finns!

Det är ju en rätt stor skillnad i hur mycket som ska reduceras om man har 5 pass jämfört med 5 hela dagar i stallet...

Ja precis så menar jag också, självklart får man stå sitt kast när man skrivit på kontrakt/gjort överenskommelse (vilket jag också tydligt skrev i mitt första inlägg i tråden) men frågan är fri att ställa om det är rimligt.

Ja nej gud nej, hade det handlat om heldagar hade det varit absurt!

Men nu är det 14 pass delat på 5 hästägare! :laugh:

= Ca 3 pass i veckan per pers! (om man avrundar uppåt då)

Nej men då är vi på samma punkt och då håller jag med om att man inte ska ha helt gratis stallplats eftersom det då handlar om normal jour och inte om att sköta om hela stallet!

Då gissar jag att ngn betalar högre hyra för att slippa ta sina pass eftersom TS skriver att denna ska ta 5 pass per vecka?

(har egentligen inte med ngt att göra utan bara en reflektion).

Nej det kanske var dumt av mig men samtidigt vet jag hur dessa människor bryr sig om sina djur och sina inackorderade.

Ja, man är där alla dagar och ska man ändå dit efter jobbet är det knappast jobbigt att leda in 6 hästar till, speciellt när man ändå brukar vara 2 som har ett pass tillsammans.

Men jag tycker mig kunna läsa att TS är väldigt okunnig (alla som vill kan få hennes PM till mig, det var INTE trevlig läsning! :mad:) och därför förstår jag att hon kanske inte vet hur det går till i ett vanligt stall där alla hjälps åt.
Lat är bara förnamnet... :angel:

Bryr de sig om sina inackorderingar så kanske de ska säga upp bekantskapen med dig, i denna och den andra tråden som TS skapat så beter du dig som om du milt uttryck avskyr TS (som du menar du aldrig träffat) och missar inte ett tillfälle att få in en snyting. Särskilt bra reklam för stället gör du inte, snarare tvärt om, vem vill riskera att få dig i hasorna?

Senast ändrad:

Ja nej gud nej, hade det handlat om heldagar hade det varit absurt!

Men nu är det 14 pass delat på 5 hästägare! :laugh:

= Ca 3 pass i veckan per pers! (om man avrundar uppåt då)

Kan du då förklara varför TS frågar om det ör rimligt med 5 pass om det bara är 3 i veckan? Det verkar underligt att TS skulle ljuga.

Står i ett stall idag med 7 boxar och vi är endast 3 inhyrda !! I kontraktet så står detta som gjorde mig förvirrad och har aldrig varit med om tidigare och va tycker ni man ska göra ????

Kostnader för uppstallning:

För uppstallning erlägger hästägaren förskottsvis för kalendermånad 1000 kr för "boxplats"

Denna uppstallningskostnad gäller under förutsättning att hästägaren/fodervärden minst 5 gånger i veckan hjälper till med in och utsläpp
samt morronfodring av samtliga 7 hästar i stallet.

Alltså de känns som att vi ska betala för att hjälpa till med In/Utsläpp och morronfodringar... Ägaren själv har mega oregelbudna arbetstider och belastar
oss inhyrda med massa hjälp.... Jag har 3.6 mil varje dag till stallet och hem igen och ja måste då åka ut 2 ggr om dagen om jag har många morronfodringar. :mad:

Va tycker ni och va har ni för avtal i era stallar och va ingår i eran hyra, vi får betala 750 för höt i mån och då ingår max 13 kg hö per dag. Jag har aldrig haft ett sådant här avtal förut.... :confused:

Du borde nog tänkt efter före så att säga, stallägaren kan rimligen inte hjälpa att du har 3,6 mil till stallet. Personligen tycket jag 5 pass är mycket om man nu inte kan kombinerade det med att man ändå är på plats så det hade helt gått bort för mig. Hellre mer jobb och färre tillfällen.

Stallhyran är billig i förhållande till vad det verkligen kostar, men om den är i linje med marknadshyran på platsen har jag ingen koll på av naturliga skäl. 3, 6 mil till stallet låter i häftigaste laget om man inte har fullservice åtminstone.

*KL*

Jag tycker det börjar likna mobbning i denna tråd. TS har ju redan på ett tidigt stadium fattat att det vart lite fel och till och med bett moderator att ta bort tråden. Att vara osäker på vad som är rimliga villkor i ett stall är kanske inte så konstigt ifall man inte har jättekoll på vad drift av ett stall kostar. Men man ska ju kunna få fråga utan att bli hånad för det.

*knapplån*

Det verkar som TS har fått lite olika infallsvinklar på sin ursprunliga frågeställning. Med det sagt väljer jag att låsa jag tråden.

Lovis
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 030
Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 162
Senast: fio
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama