Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som formuleringen i trådstarten lyder skall ju TS minst 5 dagar i veckan bistå vid in- och utsläpp och morgonfodring. Däremot behöver ju inte alla hyrestagare ha samma avtal; det kanske finns andra som betalar mer men jobbar mindre eller inte alls.Det enda jag tycker låter märkligt är att ni är 3 inhyrda och ska ha 5 pass var per vecka, då är ni alltså mer än en person för att släppa ut hästarna? Eller är det jag som är trög?
Om stallägaren hyr ut boxplatser som hobbyverksamhet och denna verksamhet totalt sett inte ger överskott så finns ingen beskattningsbar inkomst och intäkterna behöver inte deklareras.Om stallägaren tar emot pengar utan att redovisa dessa (i t ex deklarationen) så de finns med i beskattningsunderlag - då är det svarta inkomster.
Om stallägaren tar emot pengar utan att redovisa dessa (i t ex deklarationen) så de finns med i beskattningsunderlag - då är det svarta inkomster.
För min del så anser jag att för 5 hela jourdagar i veckan så ska hyresgästen ha gratis stallplats och foder...
Men jisses. När vi hyrde stall och var de enda som stod är fick vi ta allt, alla pass, alla inköp, lagande, harvande, insådd, staket - allt. OCH betala för det. För att stallägaren självklart ville ha betalt för stallet.
Upprörande. Verkligen. Eller, vänta nu. Det är ju precis det vi betalade för...
Man kan ju också se det som att det skulle kunna vara en rätt förmånlig deal för den stallägare som avtalar om att en inhyrning tar hand om all hästhantering av både gårdens egna, och alla andra uppstallade hästar i utbyte mot en ren boxplats. Det gör ju att den stallägaren har möjlighet att ta ut en ordentlig kostnad för övriga inhyrningar som slipper jobba, och dels få bra ekonomisk täckningsgrad och dels i stor utsträckning få sin egen (egna) hästar omhändertagna. Så jag tycker nog fortfarande att arbetsinsatsen att ta fem dagar/vecka skulle kunna motsvara en ren boxplats.Menar du allvar??? Så stallägaren ska betala för hyresgästens hobby???
Blir verkligen mörkrädd när jag läser detta.