Är detta verkligen rimligt ??? Va tycker ni ???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är detta verkligen rimligt ??? Va tycker ni ???

5*3= 15 utfodringar
7 dagar/vecka
In och utsläpp= 14
Utfodringar på dagen 1-2 gånger (olika i alla stall).
ytterligare 7-14
Alltså uppåt 21-28 utfodringar i veckan....

(Så räknar jag iaf) :)

Men alltså vaddå svart arbetskraft? Om du inte har någon anställd utan har ditt eget stall som du hyr ut boxar i och utför allt arbete själv kan det väl aldrig röra sig om svart arbetskraft, eller? :confused: Jag medger att jag inte är särskilt insatt i ämnet men det här tycket jag låter jättekonstigt. Då är jag också skyldig till samma brott, och förmodligen de flesta som har haft häst inackorderad. Hur mycket skulle inte en stallägare då behöva ta ut i hyra om denne ska kunna ta ut en skälig timlön, det är ju hur många timmar som helst man lägger på ett inackorderingsstall, ett aldrig sinande arbete.

Knapp.
TS - du gnäller på villkoren i kontraktet, du gnäller på hur hästarna har det i en annan tråd och din häst lider!
FLYTTA! :mad:

Det enda jag tycker låter märkligt är att ni är 3 inhyrda och ska ha 5 pass var per vecka, då är ni alltså mer än en person för att släppa ut hästarna? Eller är det jag som är trög?
Som formuleringen i trådstarten lyder skall ju TS minst 5 dagar i veckan bistå vid in- och utsläpp och morgonfodring. Däremot behöver ju inte alla hyrestagare ha samma avtal; det kanske finns andra som betalar mer men jobbar mindre eller inte alls.
Själv hade jag nog tyckt att fem dagar per vecka morgon och kväll ungefär skulle motsvara boxhyran (exkl hö) för en häst, men vi har ju alla olika referensramar och dessutom är det ju som många redan sagt bara att acceptera (eller omförhandla) ett avtal eller avstå. Efterklok funkar dåligt.

Om stallägaren tar emot pengar utan att redovisa dessa (i t ex deklarationen) så de finns med i beskattningsunderlag - då är det svarta inkomster.

Om stallägaren tar emot pengar utan att redovisa dessa (i t ex deklarationen) så de finns med i beskattningsunderlag - då är det svarta inkomster.
Om stallägaren hyr ut boxplatser som hobbyverksamhet och denna verksamhet totalt sett inte ger överskott så finns ingen beskattningsbar inkomst och intäkterna behöver inte deklareras.

Nu är ju inte detta med underskott/break even ett problem enligt TS eftersom det tydligen är pengar att tjäna på hanteringen.

1000 kr/mån är ju inget att gnälla över, är det så billigt så finns det ju självklart nåb hake - i det här fallet att du ska jobba.

Om stallägaren skulle ta tillräckligt mycket betalt för att slippa åka iväg och jobba för att få in pengar så hade du förmodligen inte haft råd att ha hästen uppstallad där...

Tja, alltså jag förstår hur du menar - tror jag, men jag kan nog inte hålla med om att hur man än vrider och vänder på det per defination gör sig skyldig till ekonomisk brottslighet genom att hyra en billig stallplats. Vi kanske helt enkelt ska "agree to disagree". :)

Fast den som hyr stallplatsen kan ju inte veta det ifall man inte läser bokföringen. Visst kan man misstänka det ifall man tror att stallägaren tar mindre än vad det borde kosta, men samtidigt finns det gott om företagare som inte tar ut rätt pris för sina varor/tjänster.

Sen finns det ju inget förbud mot att göra dåliga affärer. Då borde ju alla SAABköpare misstänka att det var något fuffens med ett bolag som säljer bilar billigare än vad det kostar att producera dem.

Nej vet inte alls vem TS är, aldrig träffat henne, men känner stallägarna mycket väl och tyckte att dom gott kunde veta vad som sas om dem. + att hon skickade en himla massa otrevlig i PM till mig OM DOM + att hon snackar väldigt mycket skit om en i stallet som jag också vet vem det är.

Tycker inte att mina vänner ska behöva ha en sån i stallet, men det är upp till dem att avgöra nu.

Tydligen hade TS varit på om en till box i stallet så jag fattar inte varför hon gnäller.

En liten tanke är ju att du även utsatt de andra i tråden som kanske höll med om att stallhyran var rimlig för en pinsam situation...
Hoppas då stallägarna är vettiga och förstår att de inte hade insikt i tex var stallet stod, dess skick mm när de ansåg att 1750:- + 5 dagars jour var lite väl mkt.

Själv skulle jag verkligen fundera över att stå i ett så litet stall och betala 1750:- samt behöva ha 5 jourdagar. Storleken på stallet hintar om att det inte finns ridhus.
För 1700:- (hö ingick och så även betfor och korn) har jag stått i ett stall med 30 hästar utanför Luleå. Med ridhus och 2 stycken uteridbanor varva ena var så stor så det rymdes nästan 2 ridhus på den!
Då hade hästägarna 2 eller om det var 4 jourpass/månad. Dvs inte hela dagar utan det var uppdelat på morgon eller kvällspass förutom helgerna där morgon hade lunchen också.

Sen beror det givetvis på vad som finns runtomkring och var det finsn i landet, iom att det är ett så pass litet stall så utgår jag ifrån att det inte är ett stall med ridhus och ridbana?
Jag skulle tycka priset var rimligt om det var i en storstad, tex stockholm, göteborg eller malmö.

Senast ändrad:

Fast det spelar ju ingen roll om du eller någon annan har betalat mindre för en stallplats. Faktum kvarstår att med allt inräknat så är TS stallhyra inte dyr och kraven är inte orimliga, samt att TS har skrivit på ett kontrakt och är i sin fulla rätt att säga upp detta om h*n inte är nöjd.

Faktum också att många stallhyror är svarta eller för låga (stallägaren väljer att gå back av diverse orsaker) och speglar oftast inte vad det faktiskt kostar att ha ett stall.

Sedan blir jag lika...trött i brist på bättre ord....varje gång jag ser sådana här klagotrådar om stallhyror och liknande. Ingen blir tvingad att flytta till ett stall eller skriva på ett kontrakt under pistolhot och passar inga stallhyror så är varje människa fri att köpa sig en egen gård och stalla upp sin häst på!

Fast verkligheten ser ut såhär:

Trevligt stall med BRA ventilation! (7 boxar)
Fräscha boxar med fönster och vattenkopp som ej fryser på vintern (man får även ha hink om man vill)
Fri tillgång till analyserat hösilage i hagen, 13kg att fodra med i boxen/dag.
Ny paddock med trevligt underlag, dock aningens tungt för tillfället (Upplyst)
Bra ridvägar, finns massor att välja på!
STORA kupperade hagar!
Det är mycket noga att man sopar och plockar undan efter sig pga säkerhet och att det ska vara trevligt när vet & hovis kommer osv!

Trevlig balanserad flock med varierande åldrar från föl-skruttgubbe :love: och hästar, hagar, vatten och foder ses över varje dag!

Var i sverige ligger det?

Du behöver inte skriva ort. Tänkte mer på län.

Som jag skrev så har ju orten stor betydelse på vad som ska kännas ok att betala.
Sen är det givetvis upp till stallägaren att sätta sitt pris och för hyresgästerna att tacka och ta emot.

Är det som TS säger att hon "minst 5 gånger i veckan hjälper till med in och utsläpp
samt morronfodring av samtliga 7 hästar i stallet.
"

Eller är det en felskrivning och det ska stå 5 gånger i månaden? Alt att det är antingen morgon eller kvällsjour.
För min del så anser jag att för 5 hela jourdagar i veckan så ska hyresgästen ha gratis stallplats och foder... Som det låter på den formuleringen så sköter hon ju om all sköttsel förutom 2 dagar i veckan, dvs det låter som hon jobbar Och får betala för det!!! Det är ju inte rimligt...

Men jisses. När vi hyrde stall och var de enda som stod är fick vi ta allt, alla pass, alla inköp, lagande, harvande, insådd, staket - allt. OCH betala för det. För att stallägaren självklart ville ha betalt för stallet.

Upprörande. Verkligen. Eller, vänta nu. Det är ju precis det vi betalade för...

För min del så anser jag att för 5 hela jourdagar i veckan så ska hyresgästen ha gratis stallplats och foder...

Menar du allvar??? Så stallägaren ska betala för hyresgästens hobby???

Blir verkligen mörkrädd när jag läser detta.

Till dig och Wrangler

Om TS har 5 hela jourdagar i veckan, dvs TS sköter stallet helt och hållet själv åt stallägaren, ensam då innebär det att det är likvärdigt med att hon jobbar åt stallägaren. Jag promotar inte svartjobb men ska det nu promt svartjobbas så ska väll inte TS betala för det dessutom? :confused:
Nu uppfattade jag det alltså som att TS sköter all stallsköttsel utom mockning under 5 av veckans 7 dagar, dvs en arbetsvecka.
Det är vanligt att praktikanter får gratis stallplats och foder till sin häst när de gör detta jobb. I de flesta fall får de dessutom betalt utöver detta. :grin:

Hade varit en helt annan situation om TS inte haft 5 jourDagar per vecka utan kanske 5 pass (dvs 2 mornar och 3 kvällar, tex).

Till dig Lovisa, att hyra ett helt stall är en ganska annorlunda situation eftersom du då just hyr hela stallet och ska sköta om endast dina hästar.
Man ska alltså inte sköta om andras och gör man det så tar man givetvis ut en betalning för det.
Hur mycket betalade ni för hela stallet/månad? Hur många boxar fanns det i stallet? Vilka "lyxigheter" fanns tillgängliga?

Men jisses. När vi hyrde stall och var de enda som stod är fick vi ta allt, alla pass, alla inköp, lagande, harvande, insådd, staket - allt. OCH betala för det. För att stallägaren självklart ville ha betalt för stallet.

Upprörande. Verkligen. Eller, vänta nu. Det är ju precis det vi betalade för...

Senast ändrad:

Vadå "tar man givetvis ut en betalning för det"? Det är väl inte självklart. Beror ju helt på vad man kommer överens om.

Jag förstår inte skillnaden. Jag väljer att ha hästen utifrån de förutsättningar som ges (hyr stall, sköter allt) och sedan ska jag alltså gnälla för att jag gjort det valet och det är jobbigt. Och att det kostar pengar. Ja, men självklart gör det det?

TS har accepterat ett avtal och tycker nu att det är för dyrt och jobbigt. Ja, det är dyrt och jobbigt att ha häst. Vill man ha det mindre jobbigt blir det ännu dyrare, vill man ha det billigare blir det ännu jobbigare. Är detta verkligen nyheter?

Menar du allvar??? Så stallägaren ska betala för hyresgästens hobby???

Blir verkligen mörkrädd när jag läser detta.
Man kan ju också se det som att det skulle kunna vara en rätt förmånlig deal för den stallägare som avtalar om att en inhyrning tar hand om all hästhantering av både gårdens egna, och alla andra uppstallade hästar i utbyte mot en ren boxplats. Det gör ju att den stallägaren har möjlighet att ta ut en ordentlig kostnad för övriga inhyrningar som slipper jobba, och dels få bra ekonomisk täckningsgrad och dels i stor utsträckning få sin egen (egna) hästar omhändertagna. Så jag tycker nog fortfarande att arbetsinsatsen att ta fem dagar/vecka skulle kunna motsvara en ren boxplats.

Samtidigt, återigen - man gillar ju läget när man accepterar ett avtal, eller så avstår man. (Däremot kan man ju få lov att kasta upp frågan om andra tycker det är rimligt.) Jag hade förmodligen inte nappat på det beskrivna upplägget, men det är ju bara jag, med just mina förutsättningar. För någon annan, kanske någon som har ont om pengar eller inte arbetar, kanske det är en jättebra deal.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 030
Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 162
Senast: fio
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama