Hyra ut boxplatser- kräva vaccination

bapro

Trådstartare
Jag hyr ett stall med 5 boxar. Har själv 2 hästar. Sedan hyr jag ut resterande 3 boxplatser. Jag ska precis skriva kontrakt (då tyvärr inte tagit meg tid att göra det tidigare) och funderar på om man kan kräva att hästarna är vaccinerade mot hästinfluensa...? För mig faller det sig helt naturligt att man vaccinerar sin häst, även om man inte är ute på tävlingar. Hästarna som står i stallet (mina 2 tävlingshästar hoppning) En häst som tävlar i dressyr & 2 andra hästar. En utav tjejerna som inte tävlar vägrar vaccinera sin häst för att hon tycker att det är totalt onödigt. Men hon är ju ute på travbanor och i ridhus med sin häst och kan dra hem smittor till stallet, vilket vi som tävlar självklart inte vill vara med om.

Hon menar att det inte spelar nån roll för oss att hennes häst inte är vaccinerad för det är ju den som blir sjuk om vi drar hem något. Våra är ju vaccinerade mot sjukdomen. Vad tycker ni, finns det några bra argument för att hon ska vaccinera, ska jag skriva det i kontraktet, eller finns det ingen större risk att hon drar hem smittor än att vi gör det.
(Det är ju t ex krav på ridskolor att alla inhyrda hästar är vaccinerade och på min förra klubb så fick man inte lösa anläggningskort utan att visa vaccinationsintyg...)
Snälla ge mig råd i detta...
(hoppas tråden hamnat i rätt kategori nu )
MVH /Erica

Sv: Hyra ut boxplatser- kräva vaccination

Självklart kan du kräva att hästarna ska vara vaccinerade. Det är ju ditt stall.
Det är ju faktiskt så att om den ovaccinerade hästen tar hem något så måste ni stänga stallet, detta innerbär att dina hästar ej får åka på träning el. tävling.
Måste bara tillägga att jag skulle aldrig ha min häst ovaccinerad då det faktiskt går epidemier emellanåt.

Visst kan du kräva vaccinering. Den som vägrar vaccinera får flytta, dock måste du väl ge henne rimlig tid att hitta annan stallplats eftersom du tydligen inte krävde vaccinering när hon flyttade in.

Vaccination ger inte 100%-igt skydd, så argumentet att det bara är den ovaccinerade hästen som drabbas vid ev. smitta håller inte, även vaccinerade hästar kan bli sjuka, det är bara det att de inte blir lika dåliga.

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag krävde inte vaccinering när hon flyttade in eftersom jag bara hyr stallet och hon hyrde stallplats där redan innan, så det är lite känsligt...
Det jag funderar på är att hon menar att det inte blir någon mindre risk för att hon ska dra dit smittan för att hennes häst skulle vaccineras, utan även vaccinerade hästar kan ju drabbas och dra dit det och då blir det ju hennes häst som det bryter ut på. (så det ska ju inte spela nån roll för oss).
*suck*
Fler tips, vad kan jag komma med för bra argument att jag vill att hon ska vaccinera....??

TPFH/Erica

Tycker egentligen inte att du skall behöva argumentera för din sak. Det är en självklarhet att vaccinera sin häst anser jag.

Eftersom du har hand om stallet är det ju du som bestämmer vilka hyresgäster du vill ha och vilka krav du ställer på dessa. Problemet är ju att hon har stått där länge och jag antar att du inte vill slänga ut henne...
Jag hade nog bara förklarat för henne (igen) att så här är det och i annat fall måste hon tyvärr hitta någon annan stans att ha sin häst.

Hoppas du får rätsida på problemet...

Håller med - tycker inte heller att du behöver motivera mer än du redan gjort! Man kan ju jämföra med hur det är med hundar. Om man ska vara med i brukshundsklubben, ställa ut, ha sin hund på hundpensionat etc. (var man än ska träffa andra hundar), så måste man ju visa vaccinationsintyg.

Vad jag vet så kan ALLA hästar dra hem smittan, vaccinerad som ovaccinerad, om de exponeras för smittan. Själva sprutan gör så att sjukdomens utbrott blir mindre. Vissa blir mer, andra mindre sjuka. Själv vaccinerar jag, men skulle gärna låtit bli. Jag är lite orolig att jag skulle träna en sjuk häst, med små symtom, och därmed förosaka (med min otur) ännu större skada. Bättre att hästen är ordentligt sjuk och "blinda" jag kan se det. Men ,dessa men, istället löper ju hästen, visserligen liten, risk att dö.

Om det är någon som har RIKTIGA fakta, gärna dokumenterad som man kan ta del av, skulle denna person vilja dela med sig då. Här i mina trakter finns oxå vanföreställningen att bara hästen är vaccinerad så rinner alla baskelusker och virus av den.

På de allra flesta stall jag känner till krävs att inackorderingarna är vaccinerade. Så jag tycker att du kan stå på dig!

Immer

Jag tycker att du ska kunna kräva vaccination och du borde inte behöva motivera mer än du gjort redan. Många stall kräver ju vaccination, andra bryr sig inte så mycket om det, men som nån sa innan, om ni får in en smitta i stallet, så går det ut över alla, för ingen får åka iväg och träna/tävla. Genom vaccination minskas risken.

Egentligen är ju en vaccinerad häst en större risk och smittbärare, än vad den ovaccinerade är. För en vaccinerad häst kanske bara får små symtom, och ingen uppmärksammar att hästen är smittad, på så sätt kan den lätt sprida smittan vidare till många hästar.
Den ovaccinerade blir med stor sannolikhet sjuk, och det lär synas.

Inom travet har man slutat vaccinera, just pga detta med större risk för smitta med vaccinerad häst. Men även att man faktiskt kan sitta och träna hästen, utan att uppmärksamma att pållen är sjuk. Det kan ge långtgående biverkningar en lång tid framöver, i sämsta fall på livstid.

Fast i slutändan är det du som bestämmer, men jag ser ingen risk åt erat håll snarare så att ni själva kommer hem med smitta som den ovaccinerade får ta del av.

Senast ändrad:

Där min häst är uppstallad krävs att hästen är vaccinerad mot hästinfluensa, dessutom krävs uppvisande av vaccinationsintyg för att få rida i ridskolans ridhus. Det är inget orimligt krav även om jag vet att många travstall inte längre vaccinerar sina hästar.

Som andra här har sagt, så kommer även en vaccinerad häst att bära på smittan OM den blir utsatt för den, och kan alltså smitta andra hästar. Vaccination skyddar alltså inte mot själva viruset, utan bara mot de symptom som viruset. ger. Hade en lång diskussion om detta med veterinären sist han var ute för att vaccinera. Så det finns ingen som helst anledning att tvinga folk att vaccinera för att få hyra stallplats/lösa ridhuskort etc. En del hästar reagerar ju dessutom på vaccin.
Sen är det ju upp till var och en hur man vill göra. Jag skulle tex aldrig låta bli att vaccinera min häst, för det blir ju enorm skillnad på sjukdomsgrad OM dom skulle bli smittade. Och du kan självklart göra som du vill i ditt stall, men jag tycker inte att det finns några hållbara argument.

De hästar som åker mest är ju travhästarna och där finns inget krav på vaccination så man kan ju undra om inte kravet är överdrivet.

Nej, vad jag fått förklarat för mig var att när kravet på vaccination inom travet togs bort, berodde det på att så många hade blivit mycket dåliga pga vaccineringen. Om det sedan var en annan typ av vaccin eller om den utfördes fel ska jag låta vara osagt.

Det påståendet kom från en travägare och uppfödare som jag kände som fått ta bort flera hästar, enligt honom pga vaccinet.

A2 går tydligen i bl a Eskilstuna nu, så i ett av "mina" stall är travägarna väldigt nervösa nu för smitta.

Nej, vad jag fått förklarat för mig var att när kravet på vaccination inom travet togs bort, berodde det på att så många hade blivit mycket dåliga pga vaccineringen. Om det sedan var en annan typ av vaccin eller om den utfördes fel ska jag låta vara osagt.

Det där är rent snick snack, men säkert kan någon häst ha blivit dålig precis som andra enstaka hästar kan bli. Och nej det är ingen annan typ av vaccin som användes, utan samma typ som andra hästar får.

Jag jobbade på Solvalla ett tag i samma veva, och vi diskuterade detta faktiskt friskt innan man tog bort vaccinationskravet. Men man ansåg alltså att vaccinerade hästar var en större smittorisk, än den ovaccinerade.

Där min häst är uppstallad krävs att hästen är vaccinerad mot hästinfluensa, dessutom krävs uppvisande av vaccinationsintyg för att få rida i ridskolans ridhus.

Vet du det har vi i vårat stall också, men riskerna med en ovaccinerad häst i samma stall är liten. Denna häst är även med stor sannolikhet hindrad från att delta på kurser/lektioner, pga den är ovaccinerad.

Jag har inhysingar och kräver vaccination mot hästinfluensa, stelkramp och botulism. Mest för min egen säkerhets skull. Eftersom jag har ett visst ansvar för hästarna (uppstallningsavtal, inte hyra av boxplats) känns det som en säkerhet för mig att alla hästarna är vaccinerade. Utfodrar med ensilage, därav kravet på botulismvaccination också.

Utfodrar med ensilage, därav kravet på botulismvaccination också.

Vi har samma krav i vårat stall, botulism vaccination eftersom vi använder hösilage. När det gäller övriga vaccinationer, är det snarare ett ansvar för ägaren. Men jag förstår synpunkten, och åsikten samt resonemanget.

Boj som har vaccinerat hästarna mot allt. :D

Då blir det nog svårt att kräva vaccinering när hon redan stog i stallet när du tog över. Då blir det ju en villkorsändring i hennes uppstallningsavtal (som hon har även om det inte är skriftligt).

Det kanske går att kompromissa så att du får ha ditt vaccinationskrav om du står för vaccinationskostnaden för hennes häst? Det kan ju vara så enkelt som att hon tycker det är en onödig utgift.

En vaccinerad häst tar väl också med sig smittan hem?! Enda sättet att minska smittspridningen i ditt stall är väl att förbjuda dina inackorderingar att åka ifrån stallet alt. förbjuda att de tar hem sina hästar direkt från stall/anläggningar med stor smittrisk.

Risken att ni får hem smittan i stallet är väl lika stor oavsett om den femte hästen är vaccinerad eller ej, sålänge den åker till 'smittriskmiljöer' och hem till stallet igen?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 130
Avel Om Novan fortfarande är dräktig så undrar jag hur jag ska tänka vad gäller vaccination mot abortvirus. Hästen står inhyrd och det finns...
Svar
0
· Visningar
876
Senast: Shaggy
·
G
  • Låst
Ekonomi & Juridik Står i ett stall idag med 7 boxar och vi är endast 3 inhyrda !! I kontraktet så står detta som gjorde mig förvirrad och har aldrig varit...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka