bapro
Trådstartare
Jag hyr ett stall med 5 boxar. Har själv 2 hästar. Sedan hyr jag ut resterande 3 boxplatser. Jag ska precis skriva kontrakt (då tyvärr inte tagit meg tid att göra det tidigare) och funderar på om man kan kräva att hästarna är vaccinerade mot hästinfluensa...? För mig faller det sig helt naturligt att man vaccinerar sin häst, även om man inte är ute på tävlingar. Hästarna som står i stallet (mina 2 tävlingshästar hoppning) En häst som tävlar i dressyr & 2 andra hästar. En utav tjejerna som inte tävlar vägrar vaccinera sin häst för att hon tycker att det är totalt onödigt. Men hon är ju ute på travbanor och i ridhus med sin häst och kan dra hem smittor till stallet, vilket vi som tävlar självklart inte vill vara med om.
Hon menar att det inte spelar nån roll för oss att hennes häst inte är vaccinerad för det är ju den som blir sjuk om vi drar hem något. Våra är ju vaccinerade mot sjukdomen. Vad tycker ni, finns det några bra argument för att hon ska vaccinera, ska jag skriva det i kontraktet, eller finns det ingen större risk att hon drar hem smittor än att vi gör det.
(Det är ju t ex krav på ridskolor att alla inhyrda hästar är vaccinerade och på min förra klubb så fick man inte lösa anläggningskort utan att visa vaccinationsintyg...)
Snälla ge mig råd i detta...
(hoppas tråden hamnat i rätt kategori nu )
MVH /Erica
Hon menar att det inte spelar nån roll för oss att hennes häst inte är vaccinerad för det är ju den som blir sjuk om vi drar hem något. Våra är ju vaccinerade mot sjukdomen. Vad tycker ni, finns det några bra argument för att hon ska vaccinera, ska jag skriva det i kontraktet, eller finns det ingen större risk att hon drar hem smittor än att vi gör det.
(Det är ju t ex krav på ridskolor att alla inhyrda hästar är vaccinerade och på min förra klubb så fick man inte lösa anläggningskort utan att visa vaccinationsintyg...)
Snälla ge mig råd i detta...
(hoppas tråden hamnat i rätt kategori nu )
MVH /Erica