Hyra på 0kr ink moms?

Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Fast just egenuttag av biobränsle på jordbruksfastighet innehar en särställning och är inget bra exempel :D

Så i ett sånt exempel ska du undvika att ta upp biobränslen, naturgrus (för den som har egen grustäkt) och el producerad genom vattenkraft. De första två uttagsbeskattas inte på jordbruksfastighet och vattenkraftsel där skattar man inte för uttag utan för hur stor kapacitet kraftverket har... till skillnad från annan el, tex sol eller vindkraft där det är vanlig uttagsbeskattning :D

Vad gäller stallplatser så uttagsbeskattas dessa, men om du som privatperson äger fastigheten så har du ju även möjlighet att ta ut hyra av företaget :rofl:
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

I vissa fall kan du även kvitta förluster i företaget mot inkomst av tjänst utanför företaget med max 100 000 per år i 5 år.

Dvs om du köper en gård och samtidigt jobbar med ett "vanligt" jobb så kan du dra av förluster när du köper traktor, fyrhjuling, stallinredning etc. från lönen som du får från "vanliga" jobbet... 100 000 per år i 5 år blir 500 000 kr, en inte helt föraktlig summa penningar :angel:

Det finns ju även fördelar med skatteverket och inte bara nackdelar.
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Jag föreslår att du ställer frågan till SKV precs som du beskrivit ovan. Du kan gå in och ställa frågor via webben. Jag har själv gjort så när jag varit osäker och de brukar vara duktiga på att förklara. Så slipper du känna dig orolig.

Hästverksamheter är föremål för granskning eftersom många blandar in sin privata häst i verksamheten. Vi har fått påhälsning från SKV och då var det väldigt skönt att veta att vi hade allt i sin ordning. Numera om vi är osäkra på något kontaktar vi alltid SKV.
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Det finns ju varianter att jobba runt det, men en del av dem är i gråzonen. Ska man befinna sig i gråzonen tycker jag man ska göra det medvetet, så man själv gjort riskbedömningen.
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Stallet är byggt av våra privata pengar, nu bedrivs där verksamhet och då måste mina privata hästar betala hyra precis som inackorderingarna i det stall vi byggt av privata pengar

Det där blir jag lite fundersam på. Jag vill dra en parallell från verkligheten. En person driver ett åkeri, han har ett garage på sin mark som han äger privat. Åkeriet betalar hyra till garage/åkeriägaren för garaget. Nu har han ju visserligen inte sin privata bil i garaget - eller det vet ju inte jag förresten, det kanske han har.

Du som privatperson äger stallet, tar du ingen hyra av "verksamheten"? För isåfall så blir det ju lite som en "kvittning". Du betalar hyra för dina hästar men får samtidigt in lite hyresintäkter för uthyrningen av stallet =)

Eller...
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Om man tar hyra av sin verksamhet ska ju hyran skattas av privatpersonen. Och genom kvittning blir det ju skattesmitning.
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Givetvis ska det upp i deklarationen! Jag menade inte som du tolkade det. Jag menar att utgifterna för hyran reduceras något av hyresintäkterna.
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Skriv ett enkelt nyttjanderättsavtal att din granne har rätt att mot noll kronor i ersättning nyttja din lösdrift.
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Hyr ut lösdriften för 10 kronor pluss moms bara för att ha nått att skriva in i företaget..=)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 918
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 121
Senast: As_Vegas
·
Ekonomi & Juridik Grannens gård är till salu o jag är bra sugen på att lägga ett bud på den o bygga upp en verksamhet med uthyrning av stallplatser men...
Svar
5
· Visningar
2 095
Senast: Minnie
·
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 362
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp