Hyra på 0kr ink moms?

skatten

Trådstartare
Ja kan jag sätta en hyra på 0 kr ink moms?

Jag har en liten lösdrift lämplig för två hästar. Jag använder den inte men nu vill min granne använda den.
Mig skulle det passa bra för hon har en häst men vill ha ett sällskap till den, och jag har en häst som jag gärna skulle vilja ha där men har inte haft lämpligt sällskap till den plus att jag inte orkar knata iväg dit varje dag..

Varför vill jag då ha en hyra på noll kr? Jo, lösdriften ligger lite tokigt till för mig men är däremot precis "utanför fönstret till min granne" hennes lampor lyser upp där och vatten hämtas från henne, halm har hon själv. Jag har ingen lust att sköta något med lösdriften men hon gör det gärna.
Så kan jag ge henne en hyra på 0kr?
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Jag kanske inte förstår frågan riktigt, men min spontana tanke är - det bestämmer du väl själv? Det finns nog ingen lag som säger att man måste ta ut hyra (mig veterligen i alla fall).

Våra sommarbeten är gratis, markägarna är tacksamma att få det betat, men vi betalar ändå en liten summa - vår tacksamhet är större!
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Jag undrar om skatteverket kan ha åsikter över att jag inte tar ut någon hyra?

Jag vill inte ta ut någon hyra, dessutom så kommer hon ju att ta hand om min häst. I praktiken byter vi ju med varandra, jag står för lösdriften och hon för skötsel men hur ser SKV på det?

Jag vet inte om det går att jämföra med ditt bete, jag har ju vanliga inackorderingar som betalar normal hyra ink moms, vad säger då skv om att jag hyr ut lösdriften för 0kr ink moms.
Skillnaden är att det jag tar betalt för är boxplatser med service och lösdriften kommer jag inte att göra ett skvatt arbete med och lösdriften tar inga inkomster från den andra verksamheten eftersom att den annars står tom
 
Senast ändrad:
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Aha, då blev det lite klarare, jag antar att du har någon sorts företag som gör att du måste redovisa, eller? Och att det måste skrivas någon sorts kontrakt?

Då ska jag nog inte komma med några råd för det där är jag inte alls insatt i... Men jag kommer att följa forsättningen av tråden med intresse, jag kanske lär mig något nytt!
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Jag bedriver verksamhet.
Hyr redan ut boxar, men har aldrig hyrt ut lösdriftplatser.
Jag kan tänka mig att 0kr kanske är lite väl magstarkt men vad kan då vara skäligt som en lägsta hyra. Hon har ju bara tillgång till lösdriften ingen service foder, halm etc kommer att ingå.
Hon sköter allt och har eget vatten, halm och hö.
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Du byter i princip tjänster. Hon förvarar din häst och sköter servicen, medan du tillhandahåller lösdriften?

Är din häst också verksamhetens, eller din privat?
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

det är min egen häst som inte är momsad.
Skulle det göra någon skillnad om det var min privata häst eller företagets?

Vi vill båda göra rätt men samtidigt lösa det så smidigt som möjligt.
Ja man kan ju säga att vi byter tjänster.

Ja jag tillhandahåller lösdriften och hon sköter allt ink min häst. Det är även hon som tillhandahåller halmen
 
Senast ändrad:
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Om du byter dig till privata fördelar (förvaring av din privata häst) på verksamhetens bekostnad (utlåning av verksamhetens mark) kan det ju tänkas förmånsbeskattas.
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

ååå varför ska det alltid bli så krångligt:(

Det kändes så smidigt, jag har en lösdrift som ligger lite avsides och som jag inte använder och nu vill min granne använda den. Hon får använda lösdriften och i det ingår ingen service från mitt företag.

Företaget förlorar ju inget då lösdriften aldrig har använts av företaget..
Kanske enklast att hon får betala en liten liten hyra och förstås så betalar även jag en liten liten hyra för att ha min häst där.. Undrar bara hur låg hyra jag kan ta för att hyra ut en bit hage med en mindre "ligghall"
Sen får jag väl ringa henne varje dag och fråga om hon kan se till min pålle och ge den mat:idea:

Tack lovisalenora för att du hjälper till att räta ut lite frågetecken iaf
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Bara en nyfiken fråga nu då som ploppa upp i mitt huvud... Nu vet jag inte hur det är i TS fall men låt säga att hennes privata häst idag står i verksamhetens stall... Måste (enligt regler?) TS betala hyra till sitt eget företag då för den boxen?
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Bara en nyfiken fråga nu då som ploppa upp i mitt huvud... Nu vet jag inte hur det är i TS fall men låt säga att hennes privata häst idag står i verksamhetens stall... Måste (enligt regler?) TS betala hyra till sitt eget företag då för den boxen?

Det minst krångliga är väl att inte veta.
Har inget sett, inget hört och tänker inte säga ngt.
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Ja det måste jag... och det gör jag... surt kan det kännas men så är det och ingen skulle bli gladare än jag om någon skulle säga att så inte är fallet:cool:

Stallet är byggt av våra privata pengar, nu bedrivs där verksamhet och då måste mina privata hästar betala hyra precis som inackorderingarna i det stall vi byggt av privata pengar
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Om mitt företag har ett hus, får jag bo gratis i det då? Nej, det får jag inte. Som minst förmånasbeskattas jag för värdet.
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Om mitt företag har ett hus, får jag bo gratis i det då? Nej, det får jag inte. Som minst förmånasbeskattas jag för värdet.

Vad som känns så surt är just det att det är ju igentligen inte företagets stall, vi har en vanlig fastighet inte lantbruksfastighet där jag nu hyr ut boxar i ett stall som inte ägs av företaget, företaget betalar ju inte hyra till mig som privatperson för att få använda vårt privat byggda stall.

Jag tycker det är helt ok att betala för den service jag gör under arbetstid men känns ändå surt att betala för en box vi betalt att bygga från våra egna pengar.

Nu börjar jag bli svammlig ser jag..
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Det minst krångliga är väl att inte veta.
Har inget sett, inget hört och tänker inte säga ngt.

Jag vill göra rätt för mig och är livrädd för skv:crazy:
Men ibland blir jag bara sååå trött på att allt ska vara så krångligt, jag förstår folk som kör svart för det är så mycket enklare:grin:
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Det är inte olagligt att låna ut mark gratis. (Därmed lite korkat, men det kan inte skatteverket ha invändning emot).
Och du lånar ju ut även din häst. På foder.

Så det funkar ju fint, utan att skriva papper.
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Om mitt företag har ett hus, får jag bo gratis i det då? Nej, det får jag inte. Som minst förmånasbeskattas jag för värdet.

ja, jo det stämmer, men du får ju även dra de kostnader huset betingar företaget.

Det vill säga som exempel:

Har du egen skog och egen traktor och egen såg så får du hugga brännved till din uppvärmning av boende för oskattade pengar.

Bara det brukar överstiga ev förmånsbeskattning för de flesta som har gård.

Sedan kan du få en del skogsvårdsåtgärerder, röjning av dikeskanter etc gratis genom sällja objekten till vedhungriga grannar för 1 kr. Så du slipper arbetsgivaransvar o ev ersättning vid olyckor.
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Det är alltså att tänka på, om verksamheten har kostnader för lösdriften (byggt skjul, satt staket etc) så finns det ju ett värde.
 
Sv: Hyra på 0kr ink moms?

Det är inte olagligt att låna ut mark gratis. (Därmed lite korkat, men det kan inte skatteverket ha invändning emot).
Och du lånar ju ut även din häst. På foder.

Så det funkar ju fint, utan att skriva papper.

:idea: så enkelt:bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 918
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 121
Senast: As_Vegas
·
Ekonomi & Juridik Grannens gård är till salu o jag är bra sugen på att lägga ett bud på den o bygga upp en verksamhet med uthyrning av stallplatser men...
Svar
5
· Visningar
2 095
Senast: Minnie
·
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 362
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hen (han...) var ju omtyckt och trevlig
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp