Hyra gård och vad som ingår, låångt

Madicken

Trådstartare
Vet inte om detta ligger rätt, men om det inte gör det får ni gärna flytta det.
Vill gärna ha lite svar runt min situation.
Saken är den att jag hyr en liten gård, med full förfoganderätt över bete, bär mm. Jag betalar en viss summa varje månad till ägaren i hyra och har aldrig varit sen. Detta har nu fungerat i 2 år.
Men, jag har en väninna som har sina hästar hos mig på sommarbete, vilket fungerat bra. Ifjol kom vi på att om vi slog ihop våra marker, så får vi ihop så att vi kan söka stödrätter.
Döm om vår förvåning, när vi får till svar att grannen som har en större gård har ansökt om stödrätter på min (hyrda) mark och har tydligen gjort så i 4 år. Alltså innan jag kom in i bilden.
Hon har tydligen ingått ett muntligt avtal med ägaren av gården för fyra år sedan. Men i mitt skrivna avtal står att jag har fullt förfogande!!
Denna granne har tidigare frågat mig om hon får hyra in sig med några hästar i mina hagar, dock utan att hon betalat för sig. Då har hon sagt att det är ju en win to win situation. Jag får avbetat och hennes hästar får bete.
I år har jag fått reda på att hon tagit ut hyra för de hästar som gått på "min" mark och har därför satt stopp för detta.
Sedan kommer alltså detta med stödrätterna. Vad ska jag göra. Känner mig grundlurad eftersom ingen talat om detta för mig.
Jag betalar alltså hyra för mark som grannen håvar in pengar på!!
Ägaren går inte att tala med och förnekade först att något sådant avtal funnits, men har nu medgivit detta.
Det har också varit andra saker som hon undanhållit och som jag fått veta i efterhand, tex vägavgift och rensing av avloppsbädd, som delas med 4 andra hushåll samt det senaste att elen till pumpen i avloppsbädden går på min räkning.
Så synpunkter och råd tas tacksamt emot.
 
Sv: Hyra gård och vad som ingår, låångt

Jag personligen hade lagt benen på ryggen. Hittat ny gård att hura helt enkelt.
 
Sv: Hyra gård och vad som ingår, låångt

Man behöver inte äga mark för att ha stödrätter för den, däremot måste man vara den som brukar den... hon ska alltså inte kunna få stöd för marken som du använder, även om det är hon som har stödrätterna. Jag förstår att det är en bra sits för henne att få "låna" mark av dig... ;)

Jag skulle ta upp det med hon som äger marken i första hand och sedan med länsstyrelsen i andra hand för att se hur man ska gå tillväga. Om du nu vill bo kvar. Att hitta en bra gård att hyra är banne mig inte det lättaste (Been there... )
 
Sv: Hyra gård och vad som ingår, låångt

Klart att det inte är enkelt men ts skriver att det varit annat som inte riktigt kommit fram också, då hade jag nog inte riktigt vågat. Vem vet vad nästa steg är om hyresvärden inte är seriös? Det kan ju bli rätt tråkiga konsekvenser.
 
Sv: Hyra gård och vad som ingår, låångt

Man behöver inte äga mark för att ha stödrätter för den, däremot måste man vara den som brukar den...

Nej, man måste inte promt bruka marken för att få lov att söka stödrätter för den, privata överenskommelser är helt tillåtna om vem som brukar o vem som tar stödrätter- det är om det blir tvist ovan gäller-att den som brukar också ska ha stödrätten.

Vad gäller TS här så har hom med sannolikhet för liten areal själv för att ha rätt att ta ut stödrätt för marken-även om hon sas även skulle köpa stödrätter så är arealen för liten.
 
Sv: Hyra gård och vad som ingår, låångt

Döm om vår förvåning, när vi får till svar att grannen som har en större gård har ansökt om stödrätter på min (hyrda) mark och har tydligen gjort så i 4 år. Alltså innan jag kom in i bilden.
Hon har tydligen ingått ett muntligt avtal med ägaren av gården för fyra år sedan. Men i mitt skrivna avtal står att jag har fullt förfogande!!

Har grannen ett muntligt avtal innan du kom in i bilden om att få använda "din" areal för att plocka ut gårdstöd grannen själv äger så är det inget fel så länge inte någon mer söker för arealen- då arealen är för liten för att du ska kunna söka för den själv så har det säkert inte funnits någon anledning till att ändra detta.

Du kan inte heller arrendera ut din mark till din kompis så hon får så mycket att ni skulle kunna söka ur nationella reserven -alternativt köpa- gårdsstöd då arrende i andra hand med största sannolikhet inte ingår i kontraktet.

Däremot skulle du då kunna arrendera din kompis mark om hon nu äger sin och sedan kan du söka, eller köpa stödrätter, vad beroende på mark o användning.. Skulle det då bli tvist är det den som brukar som ska ha stödet om du nu inte blir uppsagd innan.:D
 
Sv: Hyra gård och vad som ingår, låångt

Jag betalar alltså hyra för mark som grannen håvar in pengar på!!

Inget du kan göra egentligen då arealen inte är tillräckligt stor för dig att söka stöd för. Länsstyrelsen lägger sig inte heller i vem som söker på marken så länge det enbart finns en sökande.

Häromkring är det dock brukligt att får man inte stödrätterna till ett område man brukar-vi har ex 8 ha bete extra-så har man som i vårt fall betet gratis.

Hur stor är arealen?
 
Sv: Hyra gård och vad som ingår, låångt

Nej, man måste inte promt bruka marken för att få lov att söka stödrätter för den, privata överenskommelser är helt tillåtna om vem som brukar o vem som tar stödrätter- det är om det blir tvist ovan gäller-att den som brukar också ska ha stödrätten.

Vad gäller TS här så har hom med sannolikhet för liten areal själv för att ha rätt att ta ut stödrätt för marken-även om hon sas även skulle köpa stödrätter så är arealen för liten.

Aha ok, tack för rättelsen! Det var den info jag fick från en förvirrad tant på länsstyrelsen när jag frågade om stödrätter förra året nämligen... :)

Vad gäller att hitta annan gård eller inte... jag håller med om att det kan trassla till rejält (har varit med om något liknande själv som sagt) men faktum kvarstår ju att det banne mig inte är lätt att hitta en lämplig gård om man vill hyra. Det är ju dock inget som hindrar att man letar.
 
Sv: Hyra gård och vad som ingår, låångt

Aha ok, tack för rättelsen! Det var den info jag fick från en förvirrad tant på länsstyrelsen när jag frågade om stödrätter förra året nämligen... :)

Men det är nog det svar man får om man ringer o frågar, det står också i deras info så det är inte konstigt om många tror att det är strikt så.

Men egentligen bryr sig Länsstyrelsen/Jordbruksverket inte om vem som gör vad på mark så länge det inte söks dubbelt och reglerna för övrigt följs.
 
Sv: Hyra gård och vad som ingår, låångt

Problemet med ägaren är att hon hela tiden lämnar olika bud.
 
Sv: Hyra gård och vad som ingår, låångt

Har nu pratat med jordbruksverket och länsstyrelsen. De säger att eftersom det är jag som hyr och har kontrakt på det, så är det jag som har större rätt, om jag har tillräckligt med areal. Länsrätten vill ha in hyreskontraktet och vår överenskommelse.
Jag arrenderar inte ut marken, utan min väninna hyr in sig och vi söker alltså gemensamt.
Jag har ett skrivet kontrakt och är det så att ägaren muntligt lovat marken till grannen så kan det enligt jurist hos hyresgästföreningen bli fråga om både avtalsbrott och bedrägligt förfarande.
Och, ja, jag letar efter annat
 
Sv: Hyra gård och vad som ingår, låångt

Arealen är på 3 ha och tillsammans med min väninnas så har vi ca 6 ha att söka på.
Enligt länsstyrelsen var det ok att vi hade den överenskommelsen och att eftersom det står i hyreskontraktet att jag har full förfoganderätt, så har jag företräde i detta fall.
Det jag blir så jäkla irriterad över är att tanten inte sagt ett ord om detta, utan gjort sken av att hon gör mig en tjänst.
Ytterligare en orsak är att hon, när hon lånade min ena hage, eller hyrde som hon uttryckte sig, hyrde ut den till andra för bete.
Det kommer fram mer och mer, tyvärr.
 
Sv: Hyra gård och vad som ingår, låångt

Jag letar och inte enbart pga detta. Det kommer fram mer och mer saker som gör att jag nog inte kan bo kvar.
 
Sv: Hyra gård och vad som ingår, låångt

Har nu pratat med jordbruksverket och länsstyrelsen. De säger att eftersom det är jag som hyr och har kontrakt på det, så är det jag som har större rätt, om jag har tillräckligt med areal.

Ja, det är alltid den som brukar som har rätten om det skulle bli tvist.
 
Sv: Hyra gård och vad som ingår, låångt

Jag har ett skrivet kontrakt och är det så att ägaren muntligt lovat marken till grannen så kan det enligt jurist hos hyresgästföreningen bli fråga om både avtalsbrott och bedrägligt förfarande.
Och, ja, jag letar efter annat

Det undrar jag då grunden i det hela brukar vara att det faktiskt inget händer förräns det blir en dubbelsökning-vid denna dubbelsökning tillfaller då pengarna för gårdsstödet till den som brukar och då har stödrätter- i ditt fall har du inte haft tillräckligt areal och inte heller några stödrätter, du har mao inte ens kunnat söka för marken hittills.

Att ni skulle få stödrätter från nationella reserven ser jag som mycket tveksamt men visst jag kan ha fel-och om ni då inte får detta så blir ni isf tvugna att köpa stödrätter.
 
Sv: Hyra gård och vad som ingår, låångt

Nej, det är möjligt, men det svaret fick jag från juristen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Vi köpte en jordbruksfastighet för fem år sedan. Är ca 6 ha bete. Finns en bonde som har betesdjur på få delar av vår mark och har...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 447
Senast: nyttnick
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 306
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 981
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 838
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp