Hyra avelshingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare martina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 280
M

martina

Jag har fått erbjudande till nästa säsong låna en avelshingst.
Det är mkt funderingar och antagligen kanske jag inte kan tacka ja.

Men jag vill ändå veta lite.
Vad för skylldigheter/ rättigheter har jag?

Är det någon av er som har hyrt in hingst?
Vad står det i era kontrakt?
Vem ska hålla rätt på språngrullor och dyl?

Betalar man hingstägaren per sto som finns att betäcka eller klumpsumma per säsong ?

En del funderingar och alldeles för få svar...

Tacksam för hjälp..:bow:

Sv: Hyra avelshingst

Det mesta du frågar efter är sådant som man gör upp från gång till gång.
När det gäller språngrullor så brukar den som har hand om hingsten sköta den biten. Hör hingsten till en ras som ska licens är det den som löst licensen som också har ansvaret för språngrullan.

Som exempel på avtal så en av de större hingsthållarna som tar emot en hel del hingstar på sin station. Så får ägaren en fri betäckning till eget sto och 10 % av intäkterna från hingsten.

Tack för ditt svar.

Visst förstår jag att det är olika från olika parter men funderade på vad man kan "trycka" på för egen vinnings skull.

Som sagt tack än en gång :)

Kan vara svårt att 'trycka' på nått specifikt,beror ju på vilken ras ockå.
Och är det en hingst som är 'poppis' inom den egna rasen så lär man får räkna med att det kan vara svårare att hitta nått att trycka på,är hingsten mindre populär,egentligen samma sak.

Som hingstägare har man massor att förlora på att låna ut sin hingst då det också är förenat med stor skaderisk.
Och jag ser hellre atthingsten blir skadad hemma och kan bara skylla 'på mig själv' än att det sker på bortaplan och jag måsta fundera på vad som hände. (även om jag nu leasat ut min egna hingst för ett år så är det ändå den känslan som finns)
Det gäller å ha mkt bra försäkringar om man lånar ut de,och med det en fördyrad kostnad osv osv..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 029
Senast: Cattis_E
·
Avel Under ett par år framöver ska en god vän till mig låna mitt sto och om allt går som planerat ska stoet betäckas. Allt finns nedskrivet i...
Svar
10
· Visningar
1 586
Senast: Guldaskig
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 337
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 404
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka