R
ronjabus
De hästar som bär på denna gen samt är testade, finns de registrerade någonstans? Eller hur ska ska man kunna vara på säkra sidan om man köper en quarter att den inte bär på genen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men om både mamman och pappan är N/N så kan fölet ändå vara positivt eller?Jo det måste man, och alla är ju inte testade.
Om hästen är N/N kan den aldrig utveckla sjukdomen!
De hästar som bär på denna gen samt är testade, finns de registrerade någonstans? Eller hur ska ska man kunna vara på säkra sidan om man köper en quarter att den inte bär på genen?
Hoho.. Någon som vill besvara min fråga, snälla?
Nej nej! Då finns inte genen nånstans, ingen risk för den hos fölet!
Vad är hypp? Och vad innebär det?
Så då testar man inte fölet om både mamman och pappan är negativa, även om någon av föräldrarna har Impressive i stammen?
På AQHA reg. beviset står om hästen har hingsten Impressive i stammen att den har förfäder som är HYPP positiva och att om hästen inte är testad bör den testas.....
Har den HYPP och är testad står det HYPP N/H eller HYPP H/H och om den är testad negativ står det HYPP N/N
Så då testar man inte fölet om både mamman och pappan är negativa, även om någon av föräldrarna har Impressive i stammen?
Nej det måste man inte. Jag har gjort det iallafall för jag tycker det ser bra ut.