Sv: Hypp

http://www.foundationhorses.com/impressive_syndrom.htm

Där finns mer att läsa om just HyPP...Men det finns även en variant till H/H finns N/N som är skrivet ovan, men sen finns även gruppen med N/H, som också är anlagsbärare....

Det handlar inte om "varianter" utan förklaringen är den att H/H är en häst som bär på 2 HYPP gener, en N/H häst bär på 1 HYPP gen och en N/N häst bär inte på någon gen....
En H/H häst nedärver alltid HYPP till sina avkommor, en N/H häst nedärver HYPP till 25% av sina avkommor och en N/N häst nedärver INTE HYPP till sina avkommor eftersom den ej är bärare av genen.

Nehej...det är typ allt man behöver veta...jag kan dock ge en lååååång detaljerad förklaring om HYPP och även om OLWS...men vi skiter i det va????:D:angel:

Jaaaaa snälla du.... skiiiiit i det. För annars går jag igång också och jag oooooooorkar inte det nu :rofl::rofl:

Men tjejer... det var lääänge sedan nu vi hade en frisk diskussion om det där med resseciva gener. :D
Men för att återknyta till ämnet så är inte HYPP en resseciv gen. Den är dominant och för mig känns det som en helt annan sak. Någon som håller med mig om det i alla fall?

Men tjejer... det var lääänge sedan nu vi hade en frisk diskussion om det där med resseciva gener. :D
Men för att återknyta till ämnet så är inte HYPP en resseciv gen. Den är dominant och för mig känns det som en helt annan sak. Någon som håller med mig om det i alla fall?

:bow: Håller fullständigt med. Stor skillnad, eftersom med en reccesiv gen kan man lätt undvika sjuka hästar genom att aldrig betäcka två bärare med varandra, medans HYPP å andra sidan kan ge symtom vid bara en gen.

:bow: Håller fullständigt med. Stor skillnad, eftersom med en reccesiv gen kan man lätt undvika sjuka hästar genom att aldrig betäcka två bärare med varandra, medans HYPP å andra sidan kan ge symtom vid bara en gen.

Here we go again...hmmm...funderar på att lägga in den "STORA OLWS TRÅDEN".......he, he!!!!:D

Svårt att säga säkert, eftersom dom inte lever, och inte går att testa. Men man tror att mutationen uppstod hos Impressive, eftersom man inte säkert kan säga att det finns fall av sjukdomen innan, och man har inte spårat någon annan linje som verkar föra hypp vidare.
Men vem vet, det är absolut inte omöjligt, bara inte så sannorlikt.

Svårt att säga säkert, eftersom dom inte lever, och inte går att testa. Men man tror att mutationen uppstod hos Impressive, eftersom man inte säkert kan säga att det finns fall av sjukdomen innan, och man har inte spårat någon annan linje som verkar föra hypp vidare.
Men vem vet, det är absolut inte omöjligt, bara inte så sannorlikt.

....och är det inte fullblod bakom Impressive?!?!?!?:angel:

....och är det inte fullblod bakom Impressive?!?!?!?:angel:

Och där börjar du tassa in i marker som man har funderat på länge.... Vilka raser är inte ok att korsa in fullblodet i?....
Är det bara quarter och paint som, i hela världen, har dessa recessiva (kolla- rättstavat!:D) gener som vi inte får avla på här hemma? Suck, stön. Får nog byta ras........ INTE!

Ups, förlåt. Here I go again. Ska inte inleda eder i frestelse....:o

Jaha ja... nu kunde jag inte hålla mig längre.... :rofl:

Recessiva gener finns garanterat hos alla hästraser, precis som hos människor andra djurslag. Såväl OLWS som HYPP finns t.ex. hos människor också.

Grejen är bara den, att det är bara amerikanerna som forskar mycket kring detta, så därför är det bara hos de amerikanska raserna som man kartlagt dem. Skulle lika intesiv forskning ske på t.ex. andalusier, haflinger och islandshäst så skulle de hitta lika många där...

Islandshästuppfödare vet ju t.ex. att det är svårare att få fram ett föl efter två Roan (konstantskimmel), ofta aborteras fostret, men ibland föds sjuka föl efter denna kombination. Men ingen forskning bedrivs där. Dessutom vill man bevara just Roan hos islandshästar, så de har ett högre avelsvärde och man tycker att det är värt att kämpa några år, med ombetäckningar och så för att få ett föl som är konstantskimmel.

Tack för det cowsense. Roligt om overon fick samma status som konstantskimmeln också...

Visst är det så att AQHA inte registrerar HYPP H/H hästar längre. Men hur är det med N/H?

Jaha ja... nu kunde jag inte hålla mig längre.... :rofl:

Recessiva gener finns garanterat hos alla hästraser, precis som hos människor andra djurslag. Såväl OLWS som HYPP finns t.ex. hos människor också.

Grejen är bara den, att det är bara amerikanerna som forskar mycket kring detta, så därför är det bara hos de amerikanska raserna som man kartlagt dem. Skulle lika intesiv forskning ske på t.ex. andalusier, haflinger och islandshäst så skulle de hitta lika många där...

Islandshästuppfödare vet ju t.ex. att det är svårare att få fram ett föl efter två Roan (konstantskimmel), ofta aborteras fostret, men ibland föds sjuka föl efter denna kombination. Men ingen forskning bedrivs där. Dessutom vill man bevara just Roan hos islandshästar, så de har ett högre avelsvärde och man tycker att det är värt att kämpa några år, med ombetäckningar och så för att få ett föl som är konstantskimmel.

HA, HA, HA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:banana:Go Girl!!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag ska ev köpa en sak för strax över 20 000 kr på Blocket. Hur brukar folk vilja ha betalt? Vilka säkra betalningsmetoder finns?
Svar
4
· Visningar
510
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
572
Senast: Eloise
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 611
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur