Sv: Hypp

Tack för det cowsense. Roligt om overon fick samma status som konstantskimmeln också...

Visst är det så att AQHA inte registrerar HYPP H/H hästar längre. Men hur är det med N/H?

Man får ej registrera H/H längre, korrekt...en tidsplan finns för N/H men inte förbjudet ännu!

P.S FAST OLWS ÄR FÖRBJUDET!!!!!!!!!!!:eek:

Och där börjar du tassa in i marker som man har funderat på länge.... Vilka raser är inte ok att korsa in fullblodet i?....
Är det bara quarter och paint som, i hela världen, har dessa recessiva (kolla- rättstavat!:D) gener som vi inte får avla på här hemma? Suck, stön. Får nog byta ras........ INTE!

Ups, förlåt. Here I go again. Ska inte inleda eder i frestelse....:o

Uuuuups, jag verkar ha en förmåga att alltid tassa in på förbjuden mark:angel:

Man får ej registrera H/H längre, korrekt...en tidsplan finns för N/H men inte förbjudet ännu!

P.S FAST OLWS ÄR FÖRBJUDET!!!!!!!!!!!:eek:

Ja... fast bara i Sverige.... och bara för painthästar...
Hundar, marsvin, människor, osv. som bär anlaget får fritt para sig...

Svårt att säga säkert, eftersom dom inte lever, och inte går att testa. Men man tror att mutationen uppstod hos Impressive, eftersom man inte säkert kan säga att det finns fall av sjukdomen innan, och man har inte spårat någon annan linje som verkar föra hypp vidare.
Men vem vet, det är absolut inte omöjligt, bara inte så sannorlikt.

ok, vilken tur, för hans föräldrar hittar jag i vissa stamtavlor...

En kväll på krogen i en mellansvensk stad

Hon får plötsligt syn på en urläcker kille vid baren och tänker "wow, detta kan vara mannen i mitt liv". Men då hon är bärare av en recessiv gen, så får hon inte skaffa barn med någon som bär samma gen".
Hon går fram till killen, ställer sig tätt till vänster om honom och säger
- Hej snygging. :love:
Han vänder sig om och ser in i de underbaraste ögon han sett. Han säger
- Hej, ska vi sätta oss därborta och titta i varandras pass? :love:
Gärna svarar hon och så går de och sätter sig och jämför varandras gener. Tyvärr så har de en gen gemensamt, de bär den båda två. Besvikna säger de hejdå till varandra och går ut och minglar och spanar igen...

Hon får plötsligt syn på en urläcker kille vid baren och tänker "wow, detta kan vara mannen i mitt liv". Men då hon är bärare av en recessiv gen, så får hon inte skaffa barn med någon som bär samma gen".
Gärna svarar hon och så går de och sätter sig och jämför varandras gener. Tyvärr så har de en gen gemensamt, de bär den båda två. Besvikna säger de hejdå till varandra och går ut och minglar och spanar igen...

:rofl::rofl:Du är bara sååååå kul!!!! Precis så där kommer det att bli, fast enklare vore att ha en sorts databas där man kan gå in och jämföra sina gener...sen kan datorn enkelt sortera ut lämpliga partners!!:D

Senast ändrad:

knapplån, svar till ronjabus

visst är det bra att amerikanarna forskar, och att vi kan få bort genetiskt betingade plågsamma sjukdomar hos hästarna!

Har själv en avelsmärr som går tillbaka till Impressive i fjärde led, och hon har förstås!! HYPP N/N på sitt regbevis. Detta ger automatiskt också beteckningen HYPP N/N på alla föl, och deras papper, eftersom jag betäcker med HYPP-fri hingst.

Så om du vill köpa en häst som har Impressive i sina papper, så ska du alltid kolla att det står HYPP N/N på regbeviset från AQHA! Så är du säker!

Och om inte de andra raserna ännu har fått upp ögonen för DNA-test för genetiska förändringar, så hindrar väl inte det oss som håller på med Quarter att vara noggranna? Kunskap förpliktigar....

:rofl: Jag kan verkligen se det framför mig!!!:rofl:

Ja det är jättebra! Och Hypp som är ett dominant anlag ska man inte avla på tycker jag.

Däremot alla de med gener som är recessiva och därmed inte ger någon som helst sjukdom i enkel upplaga, bör vi få använda i avel (med en negativ partner förstås). Där har forskning varit till hjälp i hela världen, förutom Sverige, så att man kan testa sina djur och därmed undvika att två bärare paras med varandra.

:rofl::rofl:Du är bara sååååå kul!!!! Precis så där kommer det att bli, fast enklare vore att ha en sorts databas där man kan gå in och jämföra sina gener...sen kan datorn enkelt sortera ut lämpliga partners!!:D

:idea: Jag har en lösning! Mobilen! Allt finns ju i mobilen numera. Myndigheterna sänder in datan till ens mobiltelefon. När man sen är t.ex. på krogen, så piper det till när man börjar närma sig någon bärare man inte får "röra".... Enkelt! Är det hög musik så kan man ha vibratorn på (på telefonen alltså!!!:o) och ha den i fickan... :idea:

:idea: Jag har en lösning! Mobilen! Allt finns ju i mobilen numera. Myndigheterna sänder in datan till ens mobiltelefon. När man sen är t.ex. på krogen, så piper det till när man börjar närma sig någon bärare man inte får "röra".... Enkelt! Är det hög musik så kan man ha vibratorn på (på telefonen alltså!!!:o) och ha den i fickan... :idea:

:bow::bow: helt sjukt kul!!!!
Lätt o börja fantisera runt det................:rofl:

Ja fast jag får kanske säga som Peter Dalle i Lorry, när han var uppfinnaren "mycket pipande blir det...."

(Förresten! Jag kanske kan sälja den här sketchen till dem?! $$$$$:banana:)

och vems ansvar är det??

ska hingstägaren kräva att stoägaren visar dna-test-resultat?
eller ska sto-ägaren kräva hingstägaren på resultat?
eller ska någon myndighet (varför inte öka skatten för oss stackars småföretagare....:mad:) kontrollera varje språng, innan man får regga/sälja hästen?

Och hur gör vi med alla som är så kåta på en quarter, så dom korsar hej vilt med vad som helst (ex travare) bara för att få en korsning åtminstone. De skiter väl högaktningsfullt i DNA-tester???
nu är man igång...:angel:

och vems ansvar är det??

ska hingstägaren kräva att stoägaren visar dna-test-resultat?
eller ska sto-ägaren kräva hingstägaren på resultat?
eller ska någon myndighet (varför inte öka skatten för oss stackars småföretagare....:mad:) kontrollera varje språng, innan man får regga/sälja hästen?

Och hur gör vi med alla som är så kåta på en quarter, så dom korsar hej vilt med vad som helst (ex travare) bara för att få en korsning åtminstone. De skiter väl högaktningsfullt i DNA-tester???
nu är man igång...:angel:

Det här är egentligen inget stort problem. Eller rättare sagt, har inte varit något stort problem. Tar vi OLWS så finns i Sverige ett (1) rapporterat fall. Vad gäller HERDA så finns där också ett (1) rapporterat fall.

Och redan idag så säger lagstiftningen att båda parter är skyldiga att se till att den andra är fri från anlag. På grund av ditt namn här, så gissar jag att du har Quarter, och det som nu främst drabbar Quarterhästarna är Herda. I USA har man tagit väldigt allvarligt på detta.

Så har du i dina quarterhästar ex.vis. Doc O Lena, Great Pine, Poco Pine, Dry Doc eller Zippo Pine Bar (som alla är kända bärare av Herda) så är du redan idag - enligt gällande djurskyddslagstiftning - skyldig att testa ditt sto för HERDA före betäckning. Likaså är du alltså skyldig vid betäckning att få se ett fritest på den hingst du väljer.

Och självklart ska vi få använda dessa hästar! Men under ansvar. Ingen vettigt funtad människa parar två bärare med varandra och riskerar ett sjukt föl med allt vad det innebär, såväl känslomässigt som ekonomiskt.

Som konkret svar på din fråga skulle jag vilja säga, att det absolut enklaste vore att det var hingstägarens ansvar att få ett negativt test på det sto som ska betäckas.

Faktum är att man varje år hittar nya anlag, en vacker dag har vi nog inga hästar kvar att använda i avel. Inte av de amerikanska raserna i alla fall. Och det beror inte på att de har fler anlag än övriga raser. Men det är bara amerikanarna intresserar sig för denna forskning. Deras syfte är att identifiera dessa gener och ta fram tester, så att man ska kunna bedriva en säker avel.

Men dominanta anlag som HYPP, det ska man förstås inte avla på.

Helt klart ligger ansvaret på både sto och hingst ägaren. Om hingsten är negativ, ja då finns ingen risk att det föds ett sjukt föl även om stoet är positiv.
Stoägaren kanske inte vill använda samma hingst varje år, då är det ju vettigt att ha ett dna-test som talar om hur det är ställt med generna man testar för. Tar man sperma från t.ex USA så finns inga tester på recessiva gener (OLWS).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag ska ev köpa en sak för strax över 20 000 kr på Blocket. Hur brukar folk vilja ha betalt? Vilka säkra betalningsmetoder finns?
Svar
4
· Visningar
510
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
572
Senast: Eloise
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 611
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur