Hypotyreos

Bapelsin

Trådstartare
IMG_2880.jpeg

Eftersom jag äter litium måste jag regelbundet lämna prover för att se att sköldkörteln fungerar som den ska. Nu lämnade jag nya prover och fick det här svaret. Är det rimligt med en så här hastig ökning eller kan det tänkas vara ett felaktigt värde?
T3 och T4 ligger normalt.

Min läkare kommer alldeles säkert återkoppla till mig men jag är otålig 😅
 
Senast ändrad:
Du får säkert ta nytt prov för att se om det var tillfälligt.
Referensintervallet ska man nog ta med en nypa salt, eftersom att det är ett medelvärde av prover från både friska och folk med odiagnosticerad hypotyreos. Det varierar dessutom beroende på var i landet man tagit provet. Här är det 0,3-4,2.
Behandlingsmålet vid hypotyreos är så vitt jag vet att TSH ska vara ca 1,0.
Så känns konstigt att ”friska” får ha upp till 4 eller över.
 
Det händer.
Så inget att oroa sig så.
Som de sa från USÖ
Det värdet är inget man dör av
Då låg jag på över 100
 
Du får säkert ta nytt prov för att se om det var tillfälligt.
Referensintervallet ska man nog ta med en nypa salt, eftersom att det är ett medelvärde av prover från både friska och folk med odiagnosticerad hypotyreos. Det varierar dessutom beroende på var i landet man tagit provet. Här är det 0,3-4,2.
Behandlingsmålet vid hypotyreos är så vitt jag vet att TSH ska vara ca 1,0.
Så känns konstigt att ”friska” får ha upp till 4 eller över.
Jag har 0,01 som referens på TSH
 
Det händer.
Så inget att oroa sig så.
Som de sa från USÖ
Det värdet är inget man dör av
Då låg jag på över 100
Nej dö tror jag inte att jag ska göra men det vore ju skönt att slippa behöva medicinera även för detta så jag hoppas det är felaktigt 😊
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 072
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag var till läkaren förra veckan pga att det känns som om något är riktigt knasigt med kroppen. Jag är bl.a totalt orkeslös och går...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Symtomen som smugit sig på sedan några år tillbaka är trötthet, orkeslöshet, koncentrationssvårigheter, ledsmärta som flyttar sig (kan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 986
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 048
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp