Hypotyreos?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har sedan flera år känt att jag inte mått "helt på topp".

I grova ordalag sagt så är de här nedanstående några av de tydligaste symptomen:
- Väldig trötthet - bara en vanlig skoldag kan ta totalknäcken på mig och jag får ofta sova middag i 2-4 h för att orka med kvällen...
- Ingen ork alls, blir anfådd för minsta lilla
- Mer eller mindre konstant huvudvärk
- Migrän
- Ont i leder och muskler utan att ha ansträngt mig
- Yrsel
- Svettas mycket, särskilt på natten
- Kalla händer och fötter
- Kan inte ta djupa andetag längre
- Ofta ont i halsen
- Hes
- Känns som att jag har en ping-pong boll i halsen...
- Tappar mycket hår och det hår jag ändå har kvar är jättetorrt och livlöst
- Min hy är jättetorr och flagnar, jag har även röda svullna utslag
- "Domnar" i ben, fötter, händer och armar utan uppenbar anledning
- Tillfälligt suddig syn
- Har problem med att minnas saker
- "Seg" i huvudet, glömmer ofta bort vad jag tänker på och allmänt bara har svårt att ta till mig kunskap
- Svårt att koncentrera mig
- Nedstämdhet och känslan av att inte "orka vara glad/på glatt humör"
- Nervös/orolig utan anledning, "på tårna" ofta...
- Kraftig PMS som ofta pågår i en sådär 2 veckor innan och 1 vecka efter
- Riklig mens

Det här var alltså bara några av alla symptom jag känner.
Kollade på en ganska specifik och utvecklad symptomlista på en hemsida, och jag kände igen mig i typ 100 av de totalt 160 listade symptomen...:down:
Kan även nämna att min ena kusin och min moster är diagnosticerade med hypotyreos och att min mamma typ hade vissa symptom när hon var gravid med mig, dock var inget konstaterat då eller så...
Symptomen började komma smygande när jag var ca. 8-10 år för att sedan bara bli fler och värre vart efter åren gått...
När jag gick i högstadiet påtalade jag det flera gånger för skolsköterskorna att jag kände såhär, att jag trodde att något var fel, och nämnde då även att hypotyreos fanns i släkten och att jag ev. kanske hade vissa symptom på det, men varje gång viftade hen bort det med att "nej men du är helt frisk, det är absolut inte något fel på dig, du inbillar dig bara, dessutom är inte hypotyreos på något sätt ärftligt"...Nähäpp...

Nu känner jag dock att det påverkar min vardag så mycket att det börjar bli ohållbart, något är uppenbart fel på mig, och jag behöver åtgärda det. Jag är liksom inte ens 17 år fyllda, och känner mig som en 60 åring i dåligt skick typ :yuck:
Dock har jag också läst på nätet hur "mycket hjälp" man får när man söker för hypotyreos, så det gör tyvärr att jag drar mig för att söka hjälp hos vårdcentral etc.

Så, kära människor på Buke som vet mer om sjukdomen, kan det faktiskt vara så att jag har hypotyreos, eller är det som skolsköterskorna sa; "jag inbillar mig bara"?
 
Senast ändrad:
Sv: Hypotyreos?

Det är ju bara att ta ett blodprov..? Vårdcentral, säg att du vill kolla T3 och T4.

De flesta av de symptom du nämner kan ha hundra olika orsaker. Både fysiska och psykiska och kombinationer. Några talar för hypotyreos, några talar emot, och de flesta har ingenting med sköldkörteln att göra.

Rekommenderar dock inte att sitta och bocka av symptomlistor på nätet. Man blir prillig och lär sig ingenting egentligen. Jag har pluggat neurologi i 2 år och skulle inte kunna skilja en bakfylla från en hjärntumör om jag utgick från internet. :p
 
Sv: Hypotyreos?

Ring VC och boka tid för blodprov. Men då skall dom kolla även andra värden inte bara sköldkörteln.

De symptomen du beskriver kan vara allt från utmattning, järnbrist, D-vitamin brist till riktigt allvarliga saker.

Däremot borde det absolut utredas.
 
Sv: Hypotyreos?

Saken är ju den att även om någon här med 120% säkerhet kunde säga att du har hypotyreos så måste den ändå behandlas av en läkare irl. Så vc är liksom nödvändigt i alla fall. Utifrån symtomen "har" nästan alla hypotyreos eftersom de är så generella.

Lycka till!
 
Sv: Hypotyreos?

Det skulle kunna vara mig du beskriver. Skrev inlägg i en annan tråd som hette "yrsel" och nämnde läkare som inte hittar något fel o inte tar mig på allvar. Är mycket pengar jag betalat för att inte ens få prover gjorda för jag är bara ung o trött enligt dom.
Men man känner ju sin kropp. Något stämmer inte på långa vägar. Och oavsett om det är farligt eller inte så vill man ju veta och det ska dom ju hjälpa en med!

Jag säger som dom andra : gå till VC och kräv, för det är vad jag ska göra!
 
Sv: Hypotyreos?

Jag har/har haft nästan alla dina symptom. Tvingade iväg mig själv till duktig kiropraktor och det hjälpte för både synen, huvudvärken, koncentrationen och domningarna i ben och armar. Dessutom tror jag att jag är lite varmare om händerna om än minimalt. Började även ta D-vitaminer samtidigt och känner mig betydligt gladare. Jag har dock haft problem med spända axlar och nacke sen jag var 10-12 år. Vet inte om det skulle hjälpa dig men kanske är det värt ett försök.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
1 039
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 288
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 748
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp