Hyperpigmentering

krambanan

Trådstartare
Vad kan hyperpigmentering tyda på mer än hypothyroidism, Cushing och Addison?

Min vovve har fått riktigt svarta fläckar under magen. En längst ut på förhuden och en längre bak. På den länge bak växer det till och med svarta hårstrån. Han har tidigare slickat sig där och varit irriterad.

Han är just nu under utredning pga kloproblem coh ska såklart diskutera detta med veterinären med men tänkte om ni hade några idéer.

/Maria

Sv: Hyperpigmentering

Oj då :confused::eek: Min hund har också lite svarta fläckar under magen mot "musen" och jag har inte tänkt på att det skulle vara något större fel. Hon slickar sig också ibland bak på magen.
:crazy:

Rent generellt brukar man sæga att svarta (riktigt svarta alltså, inte bara mørka) flæckar i huden kan vara melanos eller melanom. Melanos ær en ansamling av melanin i huden medans melanom ær cancer bestående av melanocyter. Melanos kan ej kænnas, det ær alltså "i nivå" med huden medans melanom ær palperbart.

Ok. Tack. Kan dom uppkomma av att huden blir irriterad av att han slickat?

/Maria

Oj då :confused::eek: Min hund har också lite svarta fläckar under magen mot "musen" och jag har inte tänkt på att det skulle vara något större fel. Hon slickar sig också ibland bak på magen.
:crazy:

Har hon alltid haft dom? Min vovve hade inte sina fläckar för några dagar sen. :crazy: Han har som sagt problem med klorna också så jag tänkte att det kanske hängde ihop.

/Maria

Jag tror inte det. Melanos är oftast medfött, så har din hunds pigment uppkommit senare i livet låter det ju inte så rimligt att det är melanos.
Jag kan inte tänka mig att melanom uppkommer vid slickande. Men är de helt svarta eller bara mörkare än huden? Du får rapportera vad det var sen när vetten har kollat på det ;)

Jag tror inte det. Melanos är oftast medfött, så har din hunds pigment uppkommit senare i livet låter det ju inte så rimligt att det är melanos.
Jag kan inte tänka mig att melanom uppkommer vid slickande. Men är de helt svarta eller bara mörkare än huden? Du får rapportera vad det var sen när vetten har kollat på det ;)

Fläckarna är helt svarta inte bara lite mörka. Ja veterinären får kika på det när vi åker in med klorna nästa gång.

/Maria

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 101
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
10 017
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 004
Senast: sandrafors
·
Hundhälsa Min tik har fått en ny idé i vintertid - hon går och slickar i sig grus under promenaderna. Det känns inte ett dugg hälsosamt och jag...
Svar
10
· Visningar
19 314
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden