R
Raderad medlem 6459
Din stackare alltsåLivet är kul
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Din stackare alltsåLivet är kul
Nä, sista veckan eller två har jag haft flera dygn när jag spyr 24 timmar av 24. Allt inkl vatten kommer upp, och nu kräks jag tills det bara är galla, innan var det mer hanterbart. Äter/dricker jag känner jag mig dyngsjuk tills det är väck (även om det bara är en munfull vatten). Ont i magen och halsen, och helt slut. Jag hoppas de har något läkemedel som kan funka, jag är ok med att mat är svårt (det har det varit hela tiden) men flytande vore ett plus så jag kan ta lite yoghurt, smoothies och liknande. Just nu dricker jag i badrummet så jag kan kräkas direkt efter...
Varm mat har knappt funkat sen jag plussade i augusti. Bäst mår jag om jag helt låter bli mat och dryck, men det är ju ohållbart.
Så härligt att du ändå mår bättre! Det är ju underbart med minsta positiva vändning.
Nä, sista veckan eller två har jag haft flera dygn när jag spyr 24 timmar av 24. Allt inkl vatten kommer upp, och nu kräks jag tills det bara är galla, innan var det mer hanterbart. Äter/dricker jag känner jag mig dyngsjuk tills det är väck (även om det bara är en munfull vatten). Ont i magen och halsen, och helt slut. Jag hoppas de har något läkemedel som kan funka, jag är ok med att mat är svårt (det har det varit hela tiden) men flytande vore ett plus så jag kan ta lite yoghurt, smoothies och liknande. Just nu dricker jag i badrummet så jag kan kräkas direkt efter...
Varm mat har knappt funkat sen jag plussade i augusti. Bäst mår jag om jag helt låter bli mat och dryck, men det är ju ohållbart.
Så härligt att du ändå mår bättre! Det är ju underbart med minsta positiva vändning.
OCH - du behöver starkare grejer än Lergigan. Lergigan är för newbies.
Gången brukar se ut så här:
postafen, lergigan, legigan comp, primperan, scorpodermplåster, ondansetron/zofran, kortisonkur, sen stolpiller, Proklorperazin.
Postafen är alltså mildast och Proklorperazin det man sätter in i sista hand. Många får bra effekt av att kombinera olika tabletter. Sjukvården vet i allmänhet mycket lite om HG, så man får forska själv. Jag äter Ondansetron och Primperan om vartannat nu. Rekommenderar också verkligen Facebookgruppen för HG, "Hyperemesis gravidarum Sverige". Där finns jättemycket samlad kunskap.
Bra länk: http://www.uptodate.com/contents/treatment-and-outcome-of-nausea-and-vomiting-of-pregnancy
V 32-33 nu. Jag ska träffa läkaren ikväll, jag är lite för bra på att hålla skenet uppe ibland, så de har nog inte fattat hur illa det är alla gånger.
V 32-33 nu. Jag ska träffa läkaren ikväll, jag är lite för bra på att hålla skenet uppe ibland, så de har nog inte fattat hur illa det är alla gånger.
Säg ifrån nu! Och om din läkare inte fattar hur man mår av att kräkas upp all mat/vätska och dessutom vara gravid skulle jag byta bums. Det är JÄTTEKONSTIGT att de inte sagt åt dig att du ska ha dropp för att återställa kroppen. Många med HG får dessutom hemsjukvård med dropp hemma för att kompensera spyorna. Även om du är i v 33 har du ett tag kvar, och sedan ska du orka sköta om bebisen. Se till att få ordentlig hjälp NU. Det är faktiskt allvarligt!
Tack för pepp! Jag har Lergigan comp, men tycker inte jag får någon effekt (å andra sidan vet jag inte om jag får behålla dem heller).
@Hyacinth Jag hoppas att de har koll på dina elektrolyter? Det blir väldigt knas när man spyr så mycket och får man knas där så mår man än sämre.
Har du provat att dricka vichyvatten? Teskedsvis i början. Det kan hjälpa mot illamående och man kan till och med få behålla lite då och då. Testa med olika temperaturer. För mig fungerade enbart rumstempererat vichyvatten.
Hoppas verkligen att du får hjälp. Det är helt tröstlöst att må så
Jag har testat allt känns det som... vatten, nyponsoppa, vätskeersättning. Ett tag funkade Cola Light (vilket är så sanslöst äckligt...) alkoholfri öl var en hit i fyra dagar.
Elektrolyter? Nä. Det tror jag inte. Som sagt är jag också dålig på att tala om hur jag mår, så de har nog inte insett graden. Nu är dock försvaret i botten så jag kan nog vara brutalt uppriktig. Jag har en förmåga att skoja bort det eller tona ner, inte ska jag gnälla liksom...
Jag har testat allt känns det som... vatten, nyponsoppa, vätskeersättning. Ett tag funkade Cola Light (vilket är så sanslöst äckligt...) alkoholfri öl var en hit i fyra dagar.
Elektrolyter? Nä. Det tror jag inte. Som sagt är jag också dålig på att tala om hur jag mår, så de har nog inte insett graden. Nu är dock försvaret i botten så jag kan nog vara brutalt uppriktig. Jag har en förmåga att skoja bort det eller tona ner, inte ska jag gnälla liksom...
För mig har det också gått i (korta) perioder vad som funkar att äta/dricka. Just nu dricker jag nästan bara sprite zero och äter kokt potatis, morötter med pulverbearnaise (?!) Man gör det som funkar för stunden liksom, jag struntar i vad jag äter nu, näringsmässigt, bara jag får i mig mat. Ibland funkar bara isglass. Eller kiwisar.
Annars brukar jag försöka låtsas som att jag inte hör de där husmorstipsen som folk ger en, fast man inte är så intresserad. Men nästa person som föreslår "ett kex på sängkanten", "lite riven ingerfära" eller att jag ska ta en "uppfriskande promenad" slår jag fanimej (ursäkta) med något hårt i huvudet.
För mig också, det växlar snabbt och hastigt. Ena sekunden kan jag äta en sak, nästa sekund vänder sig kroppen in och ut utav samma sak och det är nåt nytt kroppen klarar av.För mig har det också gått i (korta) perioder vad som funkar att äta/dricka. Just nu dricker jag nästan bara sprite zero och äter kokt potatis, morötter med pulverbearnaise (?!) Man gör det som funkar för stunden liksom, jag struntar i vad jag äter nu, näringsmässigt, bara jag får i mig mat. Ibland funkar bara isglass. Eller kiwisar.
Annars brukar jag försöka låtsas som att jag inte hör de där husmorstipsen som folk ger en, fast man inte är så intresserad. Men nästa person som föreslår "ett kex på sängkanten", "lite riven ingerfära" eller att jag ska ta en "uppfriskande promenad" slår jag fanimej (ursäkta) med något hårt i huvudet.
Nu sitter jag och väntar på läkare, så himla duktig är jag.
OCH - du behöver starkare grejer än Lergigan. Lergigan är för newbies.
Gången brukar se ut så här:
postafen, lergigan, legigan comp, primperan, scorpodermplåster, ondansetron/zofran, kortisonkur, sen stolpiller, Proklorperazin.
Postafen är alltså mildast och Proklorperazin det man sätter in i sista hand. Många får bra effekt av att kombinera olika tabletter. Sjukvården vet i allmänhet mycket lite om HG, så man får forska själv. Jag äter Ondansetron och Primperan om vartannat nu. Rekommenderar också verkligen Facebookgruppen för HG, "Hyperemesis gravidarum Sverige". Där finns jättemycket samlad kunskap.
Bra länk: http://www.uptodate.com/contents/treatment-and-outcome-of-nausea-and-vomiting-of-pregnancy