Hygrom. Erfarenhet ??

Charlotte1975

Trådstartare
I går skar vet. upp en hygrom mellan frambenen på min häst. Den var mjuk och stor som en golfboll. Den spolades ren och han har nu fått ett dräneringsrör som ska sitta i tre dagar. Har aldrig hört tals om detta tidigare, vad har ni för erfarenhet. Troligen har han blivit sparkad och sen har det blivit vätska och blod som nu togs bort. Han hade inga problem av den men när vi ändå var inne på klinik så passade jag på att fråga.

Sv: Hygrom. Erfarenhet ??

Vätskan absorberas så småningom av kroppen men det kan ta lång tid. Har man nu satt ett dränage så kommer det säkert att läka fort och bra. Risken med att dränera är förstås att det blir infektion, håll koll så att det inte börjar vara eller att hästen får feber och blir allmänt nedsatt. Då kan pencillin behövas. Men skulle inte tro att det är så stor risk för det när hygromet satt mellan frambenen, där brukar dom ju inte lyckas skita ned sig så värst mycket, och såret kan dränera nedåt mot marken

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 859
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 683
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025