Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur gör du när du lagar mat? Har jag delat rå kyckling så sköljer jag av skärbrädan, men stoppar den i diskmaskinen. Vi fodrar också med Mush. Handdiskar visserligen skålen efter varje måltid, men bara för att hon är valp och den ska vara ren nästa gång hon får mat. Vi kör inte diskmaskinen så ofta. Bra hygien är a och o vid hantering av allt rått kött, men sunt förnuft räcker långt.Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått rekommendation av veterinär att man inte ens ska diska i samma maskin som ens egna porslin?
Ja men hygienen gör jag som vanlig kyckling, men undrar just angående rådet att inte ens köra grejerna tillsammans med vanliga porslinet.Hur gör du när du lagar mat? Har jag delat rå kyckling så sköljer jag av skärbrädan, men stoppar den i diskmaskinen. Vi fodrar också med Mush. Handdiskar visserligen skålen efter varje måltid, men bara för att hon är valp och den ska vara ren nästa gång hon får mat. Vi kör inte diskmaskinen så ofta. Bra hygien är a och o vid hantering av allt rått kött, men sunt förnuft räcker långt.
Kör du eco-program så blir inte vattnet varmt nog att döda tex salmonella.Ja men hygienen gör jag som vanlig kyckling, men undrar just angående rådet att inte ens köra grejerna tillsammans med vanliga porslinet.
undrar just angående rådet att inte ens köra grejerna tillsammans med vanliga porslinet.
Vi kör dem i separat runda i diskmaskinen på maxtemperatur.Jag brukar köra en timmes program på
60 grader . Diskar ni för hand med särskild borste? Är ju ändå risk att det hamnar bakterier i diskhon då tänker jag? Vårt vatten i kranen är inte varmare än 60 grader tror jag
Det blir lite ogörbart här… plus att det nog inte går varmare än vad jag har nu, 60, vad det verkar somVi kör dem i separat runda i diskmaskinen på maxtemperatur.
Jag brukar köra en timmes program på
60 grader . Diskar ni för hand med särskild borste? Är ju ändå risk att det hamnar bakterier i diskhon då tänker jag? Vårt vatten i kranen är inte varmare än 60 grader tror jag
Jag brukar köra en timmes program på
Rek brukar vara över 65 grader i minst några minuter avseende Salmonella och Campylobacter. Kör alltid diskmaskinen på max när vi tillagat kyckling. Hunden får inte rå kyckling.
Just salmonella har en rätt hög infektionsdos så kan inte tänka mig att diskhon skulle vara en större risk för smitta om man rengör och torkar noggrant efter disk (och inte lagar mat där i av någon anledning).
Särskild diskborste bör man nog ha då de är bakteriesamlare…
Det är ju inte värre än att koka upp lite vatten i vattenkokaren och hälla i skålarna? Men ja, bäst är att undvika foder med rå kyckling.Visa bifogad fil 144939
Vi har inte ens möjlighet att välja mer än 60. Blir helt nojig här. Var så nöjd med att fodret funkar bra och inte var så krångligt att sköta hygienen som jag hade tänkt.
Visst kan jag skaffa en egen diskborste men har också småbarn som rycker i grejerna och vattnet är ändå inte över 65 grader i vår kran, mätte upp det till 58 grader nu.
Vet faktiskt inte om jag vågar fortsätta med färskfoder
Nej kanske inte. Gjorde det nu! Kyckling ger jag ändå inte.Det är ju inte värre än att koka upp lite vatten i vattenkokaren och hälla i skålarna? Men ja, bäst är att undvika foder med rå kyckling.
Rå kyckling är en högriskprodukt över lag.Nej kanske inte. Gjorde det nu! Kyckling ger jag ändå inte.
Är foderkyckling värre än människokyckling gällande bakterier?
Ja det vet jag,men aldrig reflekterat över att kycklinggrejer kanske inte blir rena i diskmaskinen.Rå kyckling är en högriskprodukt över lag.
I Sverige (och Norge och Finland) är det ett hårt kontrollprogram mot Salmonella i kyckling och är väldig låg förekomst av salmonella i svensk kyckling. Så är högre risk om man har kyckling i hundfodret med ursprung i andra länder.Nej kanske inte. Gjorde det nu! Kyckling ger jag ändå inte.
Är foderkyckling värre än människokyckling gällande bakterier?
Dey handlar främst om spridningsrisk av resistenta bakteriestammar om man hamnar på sjukhus, typ.Jag måste väl haft en extrem tur eller något när det gäller hundmat osv. Har gett färskfoder/barf i typ 14 år nu, aldrig diskat hundarnas matgrejer separat varken i diskho eller diskmaskin. Jag är inte mer noga med deras mat än med min egna. Har hittills aldrig haft några som helst problem pga det. (Har dock inte nedsatt immunförsvar eller fysiska sjukdomar)