Hyaluronsyra till dräktigt sto?

Maja_Kandi

Trådstartare
Kort sagt, törs man spruta hyaluronsyra (tuppkam) i led på ett dräktigt sto? Riskerar man fostret på nåt sätt?

I fass står det så här:

"Dräktighet och laktation
I experimentella studier har inga skadliga effekter på foster eller nyfödda kunnat påvisas."

I fass står det så här:

"Dräktighet och laktation
I experimentella studier har inga skadliga effekter på foster eller nyfödda kunnat påvisas."

Men jaha, så det finns alltså studier!? Nu blir jag än mer förvirrad. Veterinären jag pratat med sa nämligen att det inte fanns några studier i ämnet så man fick "ta risken" för fostret om man valde att behandla... Ska ringa vederbörande igen, jag måste ju ha missat nånting...

Skulle tro att de experimentella studierna är på råtta eller mus (eller möjligen kanin), inte på häst. Det är oerhört ovanligt att man gör den typen av studier på hästar.

En injektion i leden av hyaluronsyra borde vara ok eftersom det är ett kroppseget/likt ett kroppseget ämne och koncentrationen systemiskt (i hela djuret) blir minimal när man injicerar i led. Det är ju också fråga om en eller ett par behandlingar. Hyaluronsyra lär ha låg giftighet och om det injicerade hyaluronet passerar placentan på häst så borde även stoets eget hyaluronsyra göra det. Dock finns det hyaluronsyror av en massa olika storlekar på molekylerna så därför blir det lite svårbedömt. Men hade det varit min häst hade jag inte tvekat att injicera i en led. Det finns säkert de som ger hyaluronsyra i fodret till dräktiga ston också.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 364
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka