Huvudlagsfrågor

malumbub

Trådstartare
Ni som tävlar bettlöst - hur gör ni i veterinärgrinden? Och när ni lastar hästen? Springer ni med det bettlösa huvudlaget framför veterinären? Lastar ni med det bettlösa huvudlaget?
För bettlösa huvudlag (träns) gäller väl också i dessa sammanhang, såsom vid ridning?!? :confused:

Tanken att lasta hästen i sidepull (som jag rider med) och sen sätta fast i grimma i transporten känns lite rolig... Ingen skillnad liksom... Jag kan dock förstå att man kan ha "mer kontroll" med ett träns (jämfört emd vanlig grimma) men jag bara undrar hur ni brukar göra.

Och för att vara 1000000% säker; man får väl tävla distans bettlöst, eller hur...?!?

Visst får du tävla bettlöst.

Själv rider jag med hackamor, och det har hon på sig även vid vet besiktningen, men jag transporterar alltid i grimma

Men man måste väl ha bett på hästen när man lastar ur och hanterar hästen på tävlingsplatsen?

Men det är det jag undrar... Står det träns eller bett i TR?
(Har inte min tillgänglig just nu...)

Jo, självklart transportera i grimma!
Men känns det inte lite lustigt? Att gå in med hackamore (eller sidepull i mitt fall) och ha grimman under...
(Bara tanken ger mig en liten lustig känsla, men det är väl så man måste göra...)

Jag lastar alltid i bara grimman sen byter jag till träns (hackamor) i transporten när jag kommer till tävlingsplatsen.

Vet inte exakt vad det står i TR men det är iallafall godkänt med bettlöst träns på distanstävlingsplatser.

Glömde skriva att vissa hästar faktiskt kan bli mer stressade av ett bett i munnen jämfört med bettlöst huvudlag, även vid hantering från marken...

Tycker det är superbra att man får tävla på bettlöst inom distansen - fler hästar och ryttare får ju då chansen att slappna av, även vid tävlingssammanhang! :bow:

Jag rider och visar alltid mina hästar för veterinären i sidepull, möjligen hackamore nån gång på första slingan beroende på vilken häst det är. Mina sidepulls har ringar under hakan så jag kan bara knäppa loss tyglarna och låta dem ha dem som grimma om jag vill i transporten men jag brukar alltid byta till vanlig grimma.

du kan lugnt tävla på ditt sidepull du :)

Nej, inom distans är de reglerna klart uppluckrade. Du måste inte alls ha bett i munnen när du lastar, hanterar och rider din distanshäst. Därför är det rätt skrattretande att läsa om andra discipliner där man måste ha en massa skit i munnen för att kunna leda och lasta sina hästar på tävlingsplatsen. Var är horsemanshipen idag??

Det står "fri betsling". Inget mer. Och det är ju svårtolkat. Betyder det att man får ha vilket bett man vill, eller att man kan vara utan bett om man så vill...? :confused:

Men jag vet att många rider utan bett, så det är nog tillåtet.

Enligt TR får man byta till grimma i veterinärgrinden efter veterinärbesiktningen. Alltså ska man nog egentligen ha träns på tills tävlingen har börjat.

Hoppryttare får också tävla bettlöst, tex hackamore. Hur gör de vid urlastning?

Som grenledare så var jag på en träff för några år sedan då vi drog igenom lite TR-frågor och jag tror att Bo Kjellgren då spikade att man lastar ur och visar hästen i det huvudlag man ämnar rida i. En kompromiss mot TRI alltså.

/Camilla

I en fråga som ställs i Distansryttaren nr 2/1996 där frågeställaren undrar om man får rida distanstävling i Sidepull så svarar Bo Kjellgren att "Sidepull som träns borde vara tillåtet, förutsatt att det är avpassat så att man kan kontrollera hästen".

Med detta kan vi dra slutsatsen att man får tävla i bettlöst förutsatt att du kan kontrollera hästen.

Vad gäller lasta i och ur så vill jag påpeka att ett träns inte nödvändigtvis måste inkludera ett bett. Ett sidepull är ju faktiskt ett träns och det vore ju minst sagt sjukt om man skulle ta på ett träns med bett i transporten för att sedan stå och byta träns utanför transporten där risken för att hästen ska slita sig är mycket större, eller hur?

Hackamore räknas som betsling på hopptävlingar och är därför ok.

Tror dock det är det bettlösa alternativet som är godkänt där.

Där jag har varit så har det inte alls varit noga med träns på tävlingsplatsen...
Alla (eller de flesta) lastar ur i grimman och tränsar utanför....går och betar hästen i grimma mm....

Så¨det är inte så stenhårt på det inom distans.

Fast jag skulle nog vara lite aktsam med att hålla på att lasta ur i grimma och sedan byta till träns utanför. Detta säger jag trots att jag har världens snällaste häst.
Det är alltid en risk att stå med en lös häst, om så för några sekunder. En lösspringande häst är främst en olycksrisk för ANDRA människor och hästar.

Trots att tränstvången är mildare inom distansen så tycker jag inte att vi ska överutnyttja möjligheten att rida i bettlösa huvudlag. Skulle det bli problem med detta så kommer TR att börja gälla fullt ut och då kanske det är adjö med att rida i sidepull eller man kan börja begära dispenser för det osv. Krångligt och trist.

Rid gärna i bettlöst, men var lite aktsamma och tränsa hästen inne i transporten på tävlingsplatsen. Tycker jag.

Jag vet inte hur det är med er andra, men jag har lärt mig att när man tränsar så tar man inte av grimman, utan drar den bara ner för halsen, så att hästen "sitter fast" ifall det skulle hända nåt när man ska tränsa... :)
Jag kan säga att detta är mycket säkrare för mig med den aktuella hästen än att tränsa i transporten! :eek: Där kan det hända fler olyckor, än utanför!!!

Skulle jag rida med bett skulle jag ha tränset under grimman, så att jag slipper tränsa av/på. I alla fall om det skulle gälla en så pass kort sträcka så att man kan åka på morgonen till tävlingarna.

Jag håller med dig om att man inte ska uppmuntra folk till att "överutnyttja möjligheten att rida i bettlösa huvudlag". Man hoppas ju att folk har huvet med sig!
(Jag rider ju bettlöst för att hästen blir lugnare av det. Vid alla situationer.)

Om vi ska vara riktigt noga så säger TR att häst i tävlingsklass får föras i grimma efter vet besiktning om det inte är uppenbart olämpligt.
Hästar som deltar i prova på och clear round ska alltså egentligen alltid ha träns, med eller utan bett.

Jag kan säga att detta är mycket säkrare för mig med den aktuella hästen än att tränsa i transporten! :eek: Där kan det hända fler olyckor, än utanför!!!

Jag håller med dig! Gillar inte att tränsa i transporten. Särskilt inte när jag är ensam, för då går jag ju bak och öppnar bommen och hästen får backa ut själv. Då kan det hända att tygeln lägger sig runt knoppen på bommen där framme, och hästan fastnar och får panik. Med grimma är den risken mindre.

Men, men... Jag förösker ju följa reglerna i alla fall...

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 674
Senast: Sootie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 260
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 457
Senast: Buck
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 478
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka